Л. М. Толстой. Життєвий і творчий шлях письменника, його творчість як найповніший вияв можливостей реалістичної літератури. Духовні й творчі шукання та здобутки митця

УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС

I семестр

1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ

ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ

УРОК № 32

Тема. Л. М. Толстой. Життєвий і творчий шлях письменника, його творчість як найповніший вияв можливостей реалістичної літератури. Духовні й творчі шукання та здобутки митця

Мета: ознайомити учнів із духовними та творчими шуканнями митця, зацікавити його творами й особистістю; розвивати навички роботи з книгою, сприйняття інформації на слух, виокремлення головного, висловлювання своїх міркувань та оцінок; виховувати

повагу до літератури, до кращих її творців.

Оснащення: портрет письменника, ілюстрації до біографії, видання творів.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань.

Аналізування контрольної роботи

III. Мотивація навчальної діяльності

IV. Оголошення теми й мети уроку

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

Слово вчителя (міні-лекція з елементами бесіди)

“В усякий час і в усіх людей дитина вважається взірцем невинності, безгрішності, добра, правди і краси. Людина народжується

досконалою…” – написав Лев Толстой у своїй першій повісті “Дитинство” (1852), яка одразу принесла йому успіх. Далі були “Отроцтво” (1854) і “Юність” (1857), що увійшли до відомої автобіографічної трилогії та показали шлях становлення й розвитку особистості майбутнього письменника.

Майбутній письменник народився 1828 року в селі Ясна Поляна Тульської губернії в сім’ї родовитих аристократів. У два роки він втратив матір, а в дев’ять – і батька. Тільки завдяки тітці Тетяні Олександрівні Єргольській Лев і його брати та сестра були виховані у традиціях сімейної любові, дружби й поваги.

1841 року сім’я Толстих переїжджає до Казані. Через три роки юнак вступає до Казанського університету на відділення східних мов, а потім на юридичний факультет. Державне викладання не задовольнило його, і 1847 року він полишає навчальний заклад, вирішивши зайнятися самоосвітою, якою займався все життя. Л. Толстой став одним із найосвіченіших людей у Європі. У 1851 році Толстой разом із братом Миколою, на той час офіцером-артилеристом, їде служити на Кавказ. Там же й починає писати. Школою військової та громадянської мужності стала для нього участь у героїчній обороні Севастополя. За відвагу його було нагороджено орденом Анни IV ступеня й двома медалями. Після відставки Толстой їде у закордонну подорож.

Митець пише “Севастопольські оповідання”, уперше в російській літературі обравши своїми героями солдатів та матросів. Відомі критики відзначали “чистоту морального почуття” автора й “майстерність психологічного аналізу”, яку М. Чернишевський назвав “діалектикою душі”.

1859 року письменник, відчувши творчу кризу, вирішує облишити літературу й зайнятися педагогічною діяльністю. Він відкриває у Ясній Поляні школу для селянських дітей, а згодом ще 26 шкіл у селах, що належали його родині. Сам із задоволенням навчає дітей грамоти, пише “Абетку” й початкові книжки для читання, дитячі оповідання; видає педагогічний журнал “Ясна Поляна”.

Толстой будував навчання на цілковитій свободі, на відміну від тодішніх учителів (дячків та відставних солдатів), які спиралися на страх покарання.

Він вважав, що ознакою доброї освіти є задоволення, з яким вона сприймається, примус є неефективним у процесі пізнання. Учням у школі Толстого не задавали домашніх завдань, їх не карали за нетямущість, за спізнення до школи. Діти повинні були переконатися, що вчитися – цікаво й радісно, що можна вільно розвивати свої природні обдарування та зацікавлення.

¦ Чи добре б вам було вчитися в такій школі? Назвіть “плюси” та “мінуси” такого навчання. Хто з українських мислителів, письменників XVIII століття дотримувався такої самої думки? (Г. Сковорода)

У 1862 році в житті Толстого відбувається щаслива подія – він одружується із Софією Бернс, з якою проживе довге подружнє життя. У 1863 році Лев Миколайович розпочав роботу над романом “Війна і мир”. Рукопис твору складав 5000 аркушів! Чотирнадцять разів письменник переробляв початок роману, і тільки п’ятнадцятий варіант його задовольнив.

У 1873-1877 роках Л. Толстой працює над романом “Анна Кареніна”. Рукопис його складався з 2500 аркушів! В образі головної героїні цього твору Анни виразно помітні риси старшої доньки Пушкіна Марії Олександрівни Гартунг, з якою письменник познайомився у Тулі 1868 року. (До речі, існує вісімнадцять кіно-версій “Анни Кареніної”!)

З 1882 року велика родина Толстих живе в Москві, адже старші сини навчаються в університеті, а донька Тетяна – в училищі живопису. Незабаром письменник у творі “Сповідь” (твір був заборонений російською цензурою і вийшов у Женеві) зізнається: “Зі мною стався переворот, що вже давно назрівав у мені. Зі мною сталося те, що життя нашого кола – багатіїв, учених – не тільки остогидле мені, але й втратило всілякий сенс. Я зрікся життя нашого кола”.

Це відбулося не лише на словах – Л. Толстой дійсно зрікся дворянського титулу, висунув свою програму оновлення особистості й суспільства на грунті теорії “не спротиву злу насильством”, філософію “опрощення”, що пропонувала людині задовольнятися необхідним, жити лише працею, проявляти милосердя та любов до ближнього, бути ближчими до природи, землі, селянського побуту.

Свою теорію Л. Толстой підкріплював власними прикладом: орав землю, косив траву, мурував печі, рубав дрова в Ясній Поляні.

¦ А як ви сприймаєте ці теорії?

Останні роки життя – це та сама титанічна праця душі, пошуки нових форм у мистецтві, публікації в журналах, зустрічі з людьми, громадська діяльність.

Виходять роман “Воскресіння”, повість “Хаджи Мурат” (із кавказьких вражень), памфлети та інші твори.

Останні роки Л. Толстого – не спокій старого мудреця, а буря і боротьба: із собою, із соціальною несправедливістю. У стані душевної тривоги, розгубленості, невдоволення 1910 року він залишає Ясну Поляну, дорогою застуджується й помирає.

Лев Толстой

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

Учитель. Охарактеризуйте Л. Толстого за почутою розповіддю та складіть відповідну схему.

VII. Домашнє завдання

Знати біографію Л. Толстого, відшукати в підручниках, додатковій літературі цікаві факти, про які на уроках не згадувалося (наприклад, про “толстовство”, про “комуни” та ін.); прочитати I книгу роману “Анна Кареніна”.

VIII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте речення:

– Л. Толстого я уявляю як людину…

– Мені захотілося…

– Я вражений (-на) тим фактом…


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Л. М. Толстой. Життєвий і творчий шлях письменника, його творчість як найповніший вияв можливостей реалістичної літератури. Духовні й творчі шукання та здобутки митця