Королева української поезії

Матеріал уроку. Ліна Костенко “Веселий дощ”.

Мета. Розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Ліни Костенко; формувати уміння аналізувати віршовані твори; вчити учнів захоплюватися красою природи, розвивати їхню уяву, фантазію, зв’язне мовлення.

Обладнання. Портрет поетеси, збірки творів для дітей, аудіозапис віршів.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Мовна розминка.

1. Гра “Доповни чистомовку”.

Ла-ла-ла – молоко (пила).

Ли-ли-ли – липку (полили).

Ло-ло-ло – їдемо в (село).

Ля-ля-ля

– буду пасти я (теля).

Лю-лю-лю – я тварин (люблю).

Лі-лі-лі – рученьки (малі).

2. Гра “Плесни в долоні” (почувши слово, в якому є звук “Л”, учні плескають в долоні).

Лисички милом личка мили,

Лисички мило загубили.

Лисички швидко в ліс пішли,

Але мило не знайшли.

Може, мило в річку впало?

Може, мило жабка вкрала?

Може, в траву закотилось?

Може, мискою накрилось?

– Послухайте ще раз вірш і спробуйте полічити, скільки разів повторюється звук “Л” (19 разів).

3. Робота зі скоромовкою.

НАУЗЛІССІДОВЕЛОСЯНАПОЛОХАТЬЛЕСІЛОСЯ.

– Роз’єднайте слова

і прочитайте скоромовку.

– Хто бачив лося? (Вчитель показує малюнок із зображенням лося.)

– Хто найшвидше прочитає скоромовку?

III. Повідомлення теми уроку.

Україна це країна незрівнянної краси. Краса її – це ясні зорі, сині води, лани золотої пшениці, зелені ліси, могутні гори. І про таку красу у своїх віршах буде нам розповідати сучасна українська поетеса Ліна Костенко. Її творчість це неповторний, прекрасний світ, який можна відкрити для себе, читаючи її вірші. Її називають “королевою української поезії” XX століття.

Народилася поетеса в 1930 році у містечку Ржишеві (неподалік від Києва) у сім’ї вчителів. Тато Ліни був доброю, розумною людиною, знав багато мов. Але в страшні роки “сталінщини” його оголосили ворогом народу й відправили в заслання на десять років. Коли їй виповнилося шість років, родина переїхала до Києва. Майбутній поетесі було одинадцять років, як розпочалася війна. У 14 років дівчина почала писати вірші, а в 16 з’явилися перші друковані твори.

Ліна Костенко закінчила Київську школу, вступила до Київського педагогічного інституту, проте залишила його й поїхала навчатися в Московський літературний інститут, який закінчила з відзнакою.

Пише Ліна Костенко і для дітей. Саме для них поетеса присвятила збірку “Бузиновий цар”. У цю збірку входить кілька віршів про природу. Вони різні за своєю будовою, ритмікою, та вчать відчувати рідне слово, багатство мови. Ці вірші виховують увагу до навколишнього середовища. Її герої – незрадливі, довірливі, сповнені краси і тайни, радіють кожній миті свого життя.

IV. Робота над віршем “Веселий дощ”.

1. Загадка.

– Відгадайте загадку.

Він скрізь: у полі і в саду,

А в дім не попаде.

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде. (Дощ)

– Чи здогадались, про що мова? Які ще загадки про дощ ви знаєте?

– А хто любить дощ? Поясніть, чому.

– Давайте поміркуємо. Яку користь чи шкоду може принести дощ?

2. Утворіть прислів’я.

3. Читання вірша вчителем.

– Послухайте уважно вірш. Зверніть увагу на прості слова: дощ, блискавка, трава, сад, ниви, корівки, квасолька, хмари і на те, як від них стає тепло.

А це тому, що Ліна Костенко вміє розповісти про прекрасне легко, а про складне – просто.

– Що означає вираз “полив’яний день”? (Блискучий, як полива – покриття па горщиках; отже, виражена гра слів.)

– З чим порівнює: поетеса сад? (З парасолькою.) Чому?

– Чому корів поетеса називає квасолькою, що доганяє хмари у полях? (Тому, що корови, мабуть, рябі і здалеку нагадують квасолини; дощ пройшов, і вітер погнав хмари далі.)

4. Доберіть риму.

Полив’яний… (кропив’яний)

Парасолька… (квасолька)

Нові… (траві)

Шлях… (полях)

5. Аналіз вірша.

1. Внаслідок дощу стають новими…

А) сади; б) луки; в) люди.

2. Дощ полив і все…

А) світиться; б) блищить; в) росте.

3. Хто визбирував блискавки в траві?

А) діти; б) дідок; в) бабуся.

4. Які були ниви після дощу?

А) врожайні; б) жовті: в) мокрі.

5. Яким став шлях після дощу?

А) порожній; б) широкий; в) мокрий.

6. Ген корів розсипана…

А) зернина; б) квасолька; в) хмара.

V. Підсумок уроку.

– Чи сподобався вам цей вірш?

– Людина з яким характером, на вашу думку, могла написати такий вірш? (Людина, яка добре знає мову і вміє користуватися всіма її багатствами, бачити незвичайне у звичайному.)

VI. Домашнє завдання.

Навчіться виразно читати вірш. Спробуйте написати маленьке оповіданнячко за рядком “Лиш дідок старесенький, кропив’яний блискавки визбирує в траві”. Із збірки “Бузиновий цар” підготуйте один вірш на конкурс читців.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Королева української поезії