КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – А. ЧЕХОВ, Ч. ДІККЕНС – ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДСТВА

ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДСТВА

А. ЧЕХОВ, Ч. ДІККЕНС

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ

До теми “”У нього ж особливий талант – людяний” (творчість А. Чехова)”

1. Де народився А. Чехов?

2. Де навчався майбутній письменник?

Головна причина вини Осла полягає в тому, що у нього не було грошей відкупитися.

Отак і в нас: є гроші – маєш право,

Немає – то під суд іди.

(Переклад І. Світличного)

Останні рядки розкривають алегорію байки. Звірине товариство нагадує людей, у житті яких

панують такі жорстокі й ниці закони.

Заслуга Ж. де Лафонтена полягає в тому, що він розкрив правду про людське суспільство, в якому, на жаль, панують не закони розуму, а гроші. Блиск золота, жага збагачення й породжують ниці вчинки і мораль.

Вічна мудрість байок

У безмежному світі літератури почесне місце належить байці. Виникнувши у сиву давнину, цей жанр продовжує жити в сучасному світі. Чим пояснити таку популярність? Мабуть, важливістю проблем, які ставлять байкарі. А ще – гострим словом, яке проймає до глибини душі, змушує замислитися над зображеним. Звичайно, воно потребує певної сміливості

з боку автора.

Відомі байкарі світу – Езоп, Федр, Ж. де Лафонтен, І. Крилов, Л. Глібов та багато інших – за допомогою сміху намагаються показати людям їхні вади з метою їх викорінення. А ще байка вчить, як жити правильно, які істини сповідувати, який шлях обирати. Недарма відомий український байкар Леонід Глібов писав: “Здається, байка просто бреше, а справді – мудру правду чеше”.

От за мудрість і люблять люди цей жанр, який продовжує існувати і в сучасній світовій літературі.

3. Чим захоплювався Чехов-гімназист?

4. Коли з ‘явилися перші літературні твори Чехова?

Оскільки йому доводилося забезпечувати родину, навчаючись в університеті, А. Чехов підробляв, надсилаючи у московські журнали свої короткі гумористичні оповідання, підписані різними псевдонімами: “Антоша Ч.”, “Антоша Чехонте”, “А. П.”, “Брат мого брата”, “Дядечко”, “Людина без селезінки”.

5. Які риси характеру Чехова варті наслідування?

Чехов завжди був життєлюбом, оптимістом, веселим, щирим і уважним господарем. А ще він любив усім допомагати.

До теми “Оповідання А. Чехова ‘‘Хамелеон”, “Товстий і тонкий””

1. Де відбувається дія оповідання “Хамелеон”?

2. Назвіть головних персонажів твору.

3. Яка пригода сталася на площі?

Золотаря Хрюкіна вкусив за палець собака.

4. Якою була реакція натовпу?

5. Подумайте, ни однаково поводиться Очумєлов протягом твору? Чому змінюється його поведінка?

Поведінка Очумєлова змінюється залежно від того, кому належить собака.

6. Як зовні проявляються зміни у поведінці Очумєлова?

Очумєлов то знімає шинель, то одягає. Він то суворо кашляє, то його обличчя розпливається від солодкої усмішки, то він вимовляє незрозуміле “гм!”.

7. Який із засобів комічного використовує автор в цьому оповіданні?

8. Про що розповідає оповідання “Товстий і тонкий”?

9. Як поводяться обидва герої у перші хвилини зустрічі?

Невимушено, як і слід у таких ситуаціях.

10. Про що дізнається читач із розповіді тонкого?

Тонкий взагалі говорить дуже багато. Він знайомить товстого зі своїм сином Нафанаїлом, дружиною Луїзою. Підкреслює, що вона німкеня з роду Ванценбах, лютеранка, дає уроки музики. Розповідає, що він колезький асесор, живе бідно, робить портсигари і продає їх по карбованцю.

11. Який момент є кульмінаційним у творі?

12. Як тонкий починає поводитися?

13. Як до цього поставився товстий?

14. Чим скінчилася ця зустріч?

До теми “”Найбільший оптиміст століття” (відомості про Ч. Діккенса)”

1. З якими труднощами довелося зіткнутися Ч. Діккенсу в дитинстві?

Родині Діккенсів довелося зазнати злиднів, коли батька кинули до боргової в’язниці. Залишившись без засобів до існування, сім’я теж переїхала туди. Саме там, у борговій в’язниці, і минуло дитинство майбутнього письменника. Тому Чарлз, як найстарший з дітей, змушений був із 12 років заробляти на хліб.

2. Яку обітницю дав собі Діккенс у дитинстві?

3. Що вам відомо про навчання майбутнього письменника?

4. Коли з’явилася перша збірка Діккенса? Як вона називалася?

1833 року в газеті “Манслі мегезін” з’явилося його перше оповідання, підписане дивним ім’ям “Боз” (це було жартівливе прізвисько його молодшого брата).

Так побачили світ “Нариси Боза”, які стали популярними.

5. Назвіть відомі твори Ч. Діккенса.

6. Подумайте, які риси вдачі письменника привертають увагу?

Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь-яке зло можна побороти зусиллям людської волі.

До теми “Подорож Скруджа у різдвяну ніч у часі та просторі (за повістю Ч. Діккенса “Різдвяна пісня в прозі”)”

1. Яку подорож запропонував Дух Минулих Свят?

Подорож у дитинство та юність.

2. Що побачив герой під час подорожі з Духом Теперішніх Свят?

3. Що налякало Скруджа в майбутньому?

4. Як ви гадаєте, що підштовхнуло героя звернутися з благанням до Духа Майбутніх Свят? Зачитайте це благання.

Самотнє життя у старості й байдужість оточення так вразили Скруджа, що він звернувся з благанням: “Я спокутую Минуле Нинішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені!”

5. Подумайте, для чого Скруджеві посилалися подорожі?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – А. ЧЕХОВ, Ч. ДІККЕНС – ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДСТВА