Коли казка мудрість сіє, тоді народжуються мрії

Вступ до теми “Я світу у пригоді стану”

Матеріал уроку. Акровірш “Казка”. Марія Чумарна “В казковім світі”.

Мета. Зацікавити дітей новим розділом; підтримувати стійкий інтерес до казки як до художнього твору повчального та розважального характеру; розвивати творчі здібності учнів; формувати розуміння добра і зла, красивого і потворного: виховувати позитивні риси вдачі, бажання творити добро.

Обладнання. Збірки українських народних казок, ілюстрації до них.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Підготовка

до сприймання нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері у своїй філософсько-алегоричній притчі-казці “Маленький принц” зауважив: “Усі ми з берега дитинства, хоча часто забуваємо про це”. І кожен із нас прийшов з такої країни. А казка теж звідти з дитинства людства і з дитинства нашого народу.

Урок почнемо з давньої африканської притчі, що має назву “Як з’явилися у людей казки”.

Жила собі колись миша. Бігаючи скрізь, проникала вона в будь-які будинки, у найпотаємніші сховища, а її очі ставали свідками багатьох подій.

Одного разу миша вирішила сплести собі казки з усього того, що побачила на своєму віку. Кожну казку одягла в яскраве плаття – чорне чи біле, червоне чи синє. Так з’явилися казки в мишачій хаті. Вони замінили миші дітей. Та якось по тому полю, де була мишача хатка, проходила отара овець, і якась вівця вибила ногою двері. Казки вибралися з хати і розбіглися по всій землі.

Тому й немає на землі народів, які б не знали казок, як немає, мабуть, і людей, які б їх не любили.

2. Літературна вікторина.

– Гра “З якого це твору?”

Вчитель демонструє ілюстрації, на яких зображено дійових осіб народних казок, і пропонує назвати казки, в яких діють зображені персонажі.

– Вікторина “Що ми знаємо про казку-?”

– Якими словами здебільшого розпочинаються казки? (Жили-були…, Десь-колись…)

– Де найчастіше відбувається дія казки? (За тридев’ять земель; у тридесятому царстві…)

– Які числа часто повторюються в казках? (3, 7, 9…)

– Окрім дійових осіб, у казках часто діють ще й чарівні предмети. Назвіть їх. (Летючий корабель, чарівне дзеркальце, скатертина-самобранка, килим-літак…)

– Кого з фантастичних героїв ви могли б назвати? (Баба Яга, джин, Ох…)

– Як зазвичай закінчуються казки? (Перемогою добра над злом; здійсненням бажань головного героя…)

– Які слова ми часто читаємо в кінці казки? (“І стали вони жити-поживати та добра наживати”; “От і казочці кінець, а хто слухав – молодець”…)

– Літературна гра “Весела подорож казками”.

Відгадайте казку за жартівливими питаннями.

– У якій казці розповідається про дуже незалежного героя, який від усіх утік? (“Колобок”.)

– У якій казці йдеться про дуже лінивого героя, який їздив на печі? (“По щучому велінню”.)

– Який незвичайний літаючий пристрій мала одна казкова бабуся? (Ступу мала Баба Яга.)

– У якій казці розповідається про незвичайних музикантів? На чому вони грали? (“Бременські музиканти”.)

III. Повідомлення теми і мети уроку.

Щойно ми з вами побували у чарівному світі казок, пригадали деякі з них. А зараз розпочинаємо новин розділ, який має назву “Я світу у пригоді стану”. У цьому розділі ми ближче ознайомимося з казкою як жанром народної творчості; дізнаємося, які бувають казки; прочитаємо декілька з них. А також ознайомимося з ознаками притчі, прочитаємо кілька притч.

IV. Робота над ілюстрацією до розділу. Акровірш “Казка”.

– Прочитайте назву розділу. Як ви його розумієте?

– Розгляньте ілюстрацію в підручнику.

– Яку назву можна придумати до цього малюнка? (“Дідусева казка”. “Берег дитинства”…)

– Як можна поєднати назву розділу із малюнком, поданим нижче?

– Прочитайте акровірш “Казка”.

– Поетапний аналіз кожного рядочка вірша.

– Чому автор порівнює казкові царства з Яйцем-райцем?

– Виразне читання вірша учнями.

V. Опрацювання вірша Марії Чумарної “В казковім світі”.

1. Виразне читання вірша учителем.

2. Словникова робота.

– Які незрозумілі слова вам трапилися?

– Поясніть імена героїв казок.

Морозко, Крутивус, Вернидуб, Вернигора, Побиван.

3. Читання мовчки. Бесіда за змістом прочитаного.

– Де в казковому світі живуть богатирі? (На Скляній горі.)

– Чим займаються богатирі? Зачитайте. (То змія-лиходія побивають…)

– Хто є вірним побратимом богатирів? (Це кінь, що попід хмарами літає.)

– Яких друзів мають герої? Зачитайте. (А ще Морозко побратиму служить…)

– Чому вони мають так багато друзів? (Бо вони здобувають Правду.)

– Від чого сила у Іллі Муромця? (Від рідної землі.)

– Що потрібно для того, щоб стати богатирем? Зачитайте. (Навчися у героя Гарасимка…)

– Куди вас запрошує автор вірша? (У казку.)

– З чим порівнюється найбільша таємниця життя? (З Жар-птицею.) Чому?

4. Вправи на розвиток читацьких навичок.

– Гра “Дочитай рядок”.

– Дочитайте рядок, який починається словами: “Це кінь…”; “Що не дає…”; “Ви запитайте…”; “Котрим…” і т. д.

– Читання “ланцюжком”.

5. Робота над ілюстрацією.

– Розгляньте малюнок, зіставте його з текстом вірша.

– Якими словами з вірша можна назвати цю ілюстрацію? (“Кінь, що попід хмарами літає”; “Вірний побратим”; “Якщо захочеш, коня здобудеш”.)

– Яким зображено коня?

– Як виглядає вершник?

VI. Підсумок уроку.

– Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення.

Я люблю казку за те, що…

Я зрозумів, що…

На наступних уроках мені хотілося б…

VII. Домашнє завдання.

– Навчитися виразно читати вірш, відповідати на запитання в кінці тексту, намалювати свій малюнок до вірша.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Коли казка мудрість сіє, тоді народжуються мрії