Казки народів Євразії. “Джерело край світу” (англійська казка)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
СКАРБНИЦЯ МУДРОСТІ Й КРАСИ
Урок 4
Тема. Казки народів Євразії. “Джерело край світу” (англійська казка)
Мета: навчати учнів розуміти пізнавально-виховний характер народних казок, їхні морально-етичні цінності; дати уявлення про те, що казки народів Європи бувають народні та авторські; відрізняти чарівні казки від інших видів казок; учити дітей перейматися проблемами героїв й емоційно відгукуватися на події у казці; формувати позитивне ставлення до казок народів Євразії.
Обладнання: мапа
ХІД УРОКУ
I. Емоційне налаштування на урок
Учні читають записані на дошці рядки з вірша В. Симоненка.
Заглядає в шибку казка
Сивими очима.
Материнська добра ласка
В неї за плечима.
– Діти! Сьогодні ми пограємо у казку. Так-так! Хоча казка – справа дуже серйозна. Тож перед грою пригадайте, які казки ми вже знаємо.
II. Повторення вивченого матеріалу
1. Робота за схемою
– Ну що ж, до гри всі готові,
2. Гра “Казкова плутанка”
– “Якось поставив мисливець у лісі тенета, й потрапило в нього мале шакаленя”.
– “В одному лісі жив старий розумний крокодил”.
– “- І не з’їси, – сказав дроворуб, – тому що перемагає той, хто розумніший, а не той, хто сильніший. Прощавай, дурний крокодиле. Твій батько був розумнішим від тебе!”
– “А тут і мисливець підоспів: схопився за мотузку, що звисала донизу, і сітка упала на землю. Зрадів мисливець багатій здобичі, забрав тигра й відніс додому”.
– “Соромно було повертатися тигрові в ліс без хвоста, бо ж засміють, – а ганьби й сорому йому й так вистачало”.
– Ви чудово впоралися із завданням! Швидко визначили, що в казках переплуталося.
3. Гра “Прислів’я в лабіринті”
– Прочитайте прислів’я в лабіринті.
– Яких із прочитаних казок стосуються ці прислів’я? Доведіть свою думку.
III. Повідомлення теми уроку
– Гарно впоралися і з цим завданням!
Сьогодні ми ознайомимося із ще однією казкою народів Європи “Джерело край світу” (англійська казка). Головні герої казки сховалися у кросворді. Відшукайте їх!
– Отже, головні герої нашої казки: дівчина, мачуха, юнак, жаба.
Кросворд
IV. Робота над новим матеріалом
1. Читання казки учнями самостійно
– А тепер спробуймо самостійно казку прочитати і проаналізувати. А схема аналізу – у кожного в зошиті.
СХЕМА АНАЛІЗУ КАЗКИ
1) Назва казки.
2) Авторська чи народна.
3) Хто автор?
4) Яка за жанром.
5) Головні герої.
6) Особливості (зачин, повтори, чаклування тощо).
7) Тема й ідея казки.
2. Аналіз змісту прочитаного
– Відшукайте на мапі Європи країну, у якій була написана казка.
– До якого жанру казок вона належить?
– Це чарівна казка. У чарівних казках ми зустрічаємося із найнеймовірнішими вигадками: з незвичайним таємничим світом, чарівними предметами. У цих казках не тільки звірі, птахи, комахи, а й дерева, гори, вітер здатні розмовляти, думати, радіти чи сумувати. Тут можуть діяти міфічні істоти – велетні, дракони, джини, деви.
Герої чарівних казок проходять через важкі випробування, чарівні перетворення, але вони завжди виходять переможцями і досягають добра і справедливості.
– Як ви гадаєте, чому веселій і працьовитій дівчинці жилося погано?
– Яке завдання придумала мачуха для Розмарі, щоб позбутися її?
– Хто і як допоміг Розмарі виконати завдання мачухи?
– Яке чарівне перетворення відбулося у казці?
– На вашу думку, чи заслуговувала Розмарі на щастя? Чому?
– Чого навчає нас ця казка?
3. Робота в групах
Учні об’єднуються у дві групи, кожна отримує картку із завданням.
1-ша група характеризує мачуху;
2-га група – дівчину.
– З поданих визначень виберіть ті, які характеризують дівчину, і ті, що підходять для мачухи: добра, зла, жадібна, щира, добросерда, слухняна, весела, роботяща, жорстока
– Підтвердьте свою думку епізодами з тексту.
>> Гра “Продовж речення”
– “В добрі старі часи – а вони й насправді були добрими…”
– “А одного дня мачуха надумала й зовсім позбутися її. Підкликала падчерку і каже…”
– “А ось і джерело. Нагнулася Розмарі, зачерпнула решетом холодної води. Та тільки-но підняла його…”
– “Цього разу вода вже не витікала. Розмарі хотіла йти додому, але…”
– “Розмарі відчинила двері й побачила на порозі жабу. Скік-скок – жаба скочила до дівчини й попросила…”
– “І раптом – о диво!…”
4. Завдання для ерудитів
– Розгляньте зображення жаб. Що ви знаєте про цю тварину?
ЖАБИ-БАРОМЕТРИ
Люди, які часто спілкуються з природою, передбачають погоду за поведінкою жаб. І ось що вони кажуть. Якщо жаби сидять у воді, дощу не буде. Навіть коли хмара на небі, все одно дощ не піде.
А якщо жаби вилізають з води, стрибають уздовж берега, – чекайте на дощ.
Якщо жаби тримаються на поверхні води і кумкають, виставляючи мордочку догори, – буде негода.
Жаби кумкають крикливо й неприємно – на дощ, з приємною треллю – на ясну погоду.
V. Підсумок уроку
– Чи сподобалася вам казка?
– Як ви ставитеся до її головних героїв?
– Підтвердьте, що цей твір – чарівна казка.
– Чого навчає ця казка?
– Усі англійські народні казки прославляють вірність і готовність допомогти скривдженому, а також добро, справедливість, розум.
Завдання ерудитам
– Прочитайте самостійно казки “Золота гуска” (німецька казка), “Ледачий Ахмед” (турецька казка), “Чий подарунок кращий” (корейська казка).