Із слова починається людина… Позакласне читання
Матеріал уроку. Вислови про слово, народна притча “Сила слова”, акровірш “Слово”, прислів’я.
Мета. Розширити знання учнів про мову як засіб людського спілкування та пізнання світу і самого себе. Ознайомити з висловами про слово. Пояснити, як слово діє в кожній людині, розкриває скарби її серця, плекає розум. Виховувати культуру мовлення.
Обладнання. Вислови про слово.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком
– Прочитайте на дошці вислів. Як ви думаєте: про що ми будемо говорити сьогодні на уроці?
Слово учителя.
Рідна мова. Вона така неповторна, мелодійна і співуча, бо ввібрала в себе гомін дібров і лук, полів і лісів, духмяний, п’янкий запах рідної землі. Вона допомагає нам пізнати світ і самих себе.
II. Мовна розминка.
1. Які асоціації у вас виникають із словом мова? (Мелодійна, рідна, мамина, чарівна…)
2. Гра “Суцільні прислів’я”.
Запис на дошці.
– Хтомовисвоєїцураєтьсяхансамсебестидається.
(Хто мово своєї цураєтеся, хай сам себе стидається.)
–
(Птицю пізнають но пір’ю, а людину по мові.)
– Відтеплогословаілідрозмерзає.
(Від теплого слова і лід розмерзає.)
– Поясніть, як ви розумієте ці прислів’я.
III. Повідомлення геми і мети уроку.
Мова складається зі слів. Слово надто багато означає в житті людини. Воно може впливати на долю, змінювати настрій, робити людину щасливою або нещасною. Відомі поети із захопленням говорили та говорять про слово.
IV. Робота над висловами.
1. Вислів про мову з Євангелія від Івана.
– Прислухайтесь, з якою інтонацією я його буду читати, де робитиму паузи.
– Що ви знаєте про Євангеліє?
2. Вислів Григорія Сковороди.
– Що ви знаєте про Григорія Сковороду?
– Пригадайте вислів, з яким ми вже зустрічалися.
“Пізнай свій край, себе, свій рід, народ, свою землю –
І ти побачиш шлях у життя”.
3. Читання висловів Т. Шевченка та М. Рильського. Відповіді на запитання.
– Прочитайте вислови та поясніть, як ви їх зрозуміли.
Людина може знати кілька мов, залежно від її здібностей, нахилів, прагнень. Але найкраще, найдосконаліше вона має володіти рідною мовою. І не тільки тому, що користується нею повсякденно, а й тому, що рідна мова – невід’ємна частка Батьківщини, голос народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найніжніші струни людської душі. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, до рідного народу, не вартий поваги.
4. Робота над притчею.
– Послухайте уважно притчу про слово.
– Що означає лихословити?
– Чи зрозумів син батька?
– А як ви зрозуміли пораду батька?
5. Творімо разом.
– Прочитайте акровірш. Спробуйте самостійно його дописати.
– Розкажіть, що у вас вийшло.
6. Робота з прислів’ями.
– Прочитайте прислів’я на одному видиху.
– Прочитайте прислів’я з різною інтонацією (оклично, здивовано, весело).
V. Підсумок за темою “Я народився дія світу”.
– Ми завершили читати розділ. Пригадайте, яку назву він мав.
– Яку казку ми прочитали?
– Який вислів про мову запам’ятали?
– Яке прислів’я вам найбільше сподобалось?
– Який підсумок можна зробити?
Опрацювання питань на с. 36.
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
– Прочитати вислови про мову. Притчу про силу слова вивчити напам’ять.
УРОК 16 Позакласне читання