Іван Тобілевич (1845 – 1907)
Іван Тобілевич (1845 – 1907) з своїми драматичними творами виступив власне пізніше, вже на початку 80-х років, але настроєм і світоглядом своїм, як і взагалі характером своєї літературної діяльності, і цей письменник-драматург належить до того початкового періоду українського народництва, коли нові обставини життя після реформ 60-х років та політично-громадська реакція поставили перед громадянством велику силу нових питань. До них підходили й попередники Тобілевича, Старицький та Кропивницький, але найбільш виразну відповідь на них у драматичній
Як письменник, Тобілевич одразу дебютує такою сильною й викінченою драмою, як „Бурлака”, і вже тут показує кращі ознаки свого літературного таланту, котрі опісля розгорнув у своїх драмах і комедіях, гарно
На цій картині талановитого драматурга кидається насамперед у вічі боротьба за щастя, як вона одбувається серед людей за даних обставин життя. В боротьбі за щастя, за отой нерв людських змагань, людина тільки за себе саму й дбає і не вагаючись, свідомо топче під ноги все, що стоїть їй на шляху до мети, добуваючи собі задоволення чужою працею, чужим безталанням. „На безталанні одного виростає щастя другого” – це ще в „Бурлаці” сказав автор і потім безліч разів вертавсь до цієї думки, мало не кожною своєю п’єсою даючи нову до неї ілюстрацію. Життя людське – це безупинна, немилосердна війна всіх проти всіх, і цю війну змалював Тобілевич гострими й вимовними рисами. Надто цікавить письменника царство безмежної експлуатації поту людського, тієї безсоромної наживи коштом ближнього, якого доля пхнула в пазурі лицарям власної користі. І життя цих героїв сучасності Тобілевич вистежив і аналізував з самих, мовляв, пелюшок, од самого зав’язку, коли вона, ще несміливо, тільки стають на стежку наживи, і до того моменту, як вони й самі починають умлівати під вагою нагромадженого, не знать, за яку пам’ять і навіщо, добра. На своїх героях показує автор усі стадії розвитку й росту тієї експлуатації з її невблаганним процесом видушування людського поту, висмоктування крові людської. Од старшини Михайла („Бурлака”), Михайла Окуня („Розумний і дурень”), Филимона („Підпанки”), діда Миколи („Понад Дніпром”) цей експлуататорський тип Финогена („Хазяїн”) та Калитки („Сто тисяч”) переходить до Пузиря („Хазяїн”) і в ньому досягає свого довершення. Принатурюючись до людей та обставини, вибираючи як краще, але всюди твердо і непохитно йдуть ці лицарі голої матеріальної вигоди своєю руїнницькою стежкою. Устами Пузиря вони висловили свій символ віри: – „йти за баришами наосліп, штурмом, кришити направо і наліво, плювать на все і знать не хотіти людського поговору”. Автор на всьому ходу показує нам „велике хазяйське колесо”, як воно крутиться, видушуючи соки живі навкруги, і топче кожного, хто не встиг завчасу одхилитися. „Все продається” тут, у цьому царстві примітивного матеріалізму; „аби бариш, то все можна” – це його звичайна мораль; „всі рвуть, де тільки можна зірвать” – з цього складається життя тут, у цьому кутку голого, нічим не скрашеного інтересу. Нажива тут обертається в кумир, у якийсь самостійний паросток мистецтва, – це суще „искусство для искусства”, що само для себе існує і само себе й нічого іншого, вдовольняє. І одне одного викохують ці артисти свого діла, набираються один у одного розуму та спритності й широко навкруги себе сіють розпусту, розкидають деморалізацію. Розум, кохання, честь, право, совість – усе це має тут ціну лиш остільки, оскільки можна його повернути для прибутку, перевести на гроші, витягти бариш, – „хоч би й зубами пришилось тягнуть – тягни”, як каже один з героїв бариша („Хазяїн”). Одне слово – „все продається” на цій справжній торговиці життя і за все тут грошовим еквівалентом вертають.
Аналізуючи руїнницьку роль отих „хазяйських” натур, письменник разом з тим зазначає, що хоч у боротьбі за щастя вони ніби й виходять переможцями, але на ділі щастя їм у руки таки не дається: переможці вони разом і жертви стихійного процесу, жертви з морального боку, з погляду справжнього задоволення духовних потреб. Для автора це тільки „нещасна безводна хмара”, яку прогонить вітер над рідною землею, „не проливши й краплі цілющої води на рідні ниви”. Не диво ж, що під такими безводними хмарами Тобілевич недобачає як раз того, що найбільше цінить у людині, тобто щиролюдського серця, і йому часто здається, що „легше жить з вовками-сіроманцями, ніж з темними людьми” („Бурлака”), що „легше наскладать повнісінький чумацький ящик самих червінців, ніж між людьми знайти cepце, налите правдою одного і любовію до всіх” ( „Чумаки” ). Але письменник таки шукає того серця, шукає інших, ніж та темна темнота, людей, іншої сили прагне, яку б можна поставити навпроти тієї зоологічно-елементарної сили нагромаджування достатків задля самого процесу нагромаджування. Таку силу знаходить Тобілевич у самодіяльності, в солідарності експлуатованих, нарешті – в моральному оновленні людей через життя до природи близьке.
З драматичних картин „Понад Дніпром” почавши, Тобілевич вкладає ці думки мало не в усі свої п’єси, з яких „Суєта” й „Житейське море” – найхарактерніші для світогляду автора. Тут виступає вже Тобілевич не тільки художником-реалістом, що в широко задуманих і гарно оброблених картинах показує нам дійсне життя, а й проповідником любих йому принципів моралі, пропагатором громадських і особистих ідеалів. В особах Мирона („Понад Дніпром”) та Карпа („Суєта” ) автор пробує дати образ тих нових людей, „котрі борються з старою закваскою”, з тим ладом громадським, у якому „споконвіку в корені лежить неправда” і який так сприяє збагаченню одиниць коштом громади. Той „химерний” Мирон з „Понад Дніпром” насамперед людина совісті. „Я ні пан, ні мужик, – каже він, – я, тату, чоловік. Це перше всього, а потім я селянин, хлібороб з діда-прадіда… Нежданно-негаданно, дякуючи земству, мене вивчено на мужицькі гроші, на мене одного потрачено стільки грошей, що можна б було вивчити добре грамоти півсотні мужицьких дітей… Совість моя мені не дозволяє панувать. Я хочу тим світлом, яке я здобув за громадські гроші, освітити шлях своїм селянам до кращого, безбідного життя і наваживсь працювать біля землі і помагать темним людям, чим тільки зможу, щоб поменшити біду, яка у нас на селі панує”. Але не тільки ці ідеологічні міркування тягнуть Мирона на село: як „хлібороб з діда-прадіда”, він розуміє поезію хліборобської праці. „Сонце пече, спина мокра, піт очі заливає, дерев’яніють руки, а станеш, глянеш навкруги – все поле, як море зелене, перед тобою, вбране квітками всякого кольору, і краєм своїм воно зійшлося з небом! Вітрець по йому легенький подиха і горне хвилі зеленої, пахучої трави: очі в себе вбирає – так мило. А груди широко роздуваються, сила росте, мов здоров’я вливається в тебе широкою річкою. Землі під собою не чуєш, і знову закипить робота! На душі легко, радісно; ніякі думки в голову не лізуть – одна у всіх спільна думка: поможи. Боже, за години сіно убрать – до хліба приняться”… Хоч ідеали Тобілевича й не відзначаються широтою і не стоять нарівні з теперішніми поглядами на громадські справи, але проте ж вони показують, як сам автор вдумливо ставився до життя й як пильно шукав він відповіді на „прокляті питання” часу.
Так само вдумливо він ставився й до тих психологічних проблем, яких йому доводилося торкатись у своїх творах („Безталанна”, „Наймичка”, „Мартин Боруля”), або до минулого життя нашого народу (найкраща у нас історична драма „Сава Чалий”, „Гандзя”, „Бондарівна” і ін.). І тут грамадсько-соціальний елемент буває у Тобілевича звичайно тим фоном, на якому він і свої психологічні проблеми розв’язує, і минуле життя малює. Кількома рисами Тобілевич зуміє поставити перед читачем той фон і на ньому розгортає вже дію, здебільшого живо, цікаво, колоритно, з широким розмахом справжнього таланту. Можна іноді не згоджуватися з тим, як автор розв’язує питання, але ви раз у раз з інтересом його слухатимете. Це одно вже показує, що в особі Тобілевича маємо неабиякого художника, що вміє грати на струнах людської душі й держати її під чарами свого творчого натхнення. Твори його не перестаріли. та, певне, й довго ще не перестаріють, незважаючи на прудку зміну інтересів і подій у сучасному житті: є в них дещо таке, що виносить їх поза сферу біжучого життя з його хвилинними настроями та скороминущими інтересами. До тієї галереї живих образів, що змалював у своїх творах Тобілевич, довго ще доведеться звертатись не тільки історикові письменства, а й дослідникові життя нашого.
Схожі твори:
- ІВАН КАРПЕНКО-КАРИЙ (1845-1907) 10 вересня 1845 року у Селі Арсенів Бобринецького повіту на Херсонщині, і родині управителя поміщицького маєтку Карпа Адамовича Тобілевича народився син Іван. Батько походив із зубожілого дворянського роду. Не маючи ні землі, ні чинів, ні освіти, Карпо Адамович Тобілевич змушений був все життя служити у поміщиків, Мати майбутнього письменника була...
- Тема 15. Іван Карпенко-Карий (1845 – 1907) – Літературний процес 70 – 90-х років XIX ст III. Нова українська література Літературний процес 70 – 90-х років XIX ст. Тема 15. Іван Карпенко-Карий (1845 – 1907) Іван Карпенко-Карий драматург, актор, режисер, громадський і культурний діяч. Належав до славетного роду Тобілевичів, які зробили великий внесок у розвиток драматургії і театру другої половини XIX ст. біографічні відомості 29 вересня...
- Тобілевич Іван Карпович (Іван Карпенко-Карий) Іван Карпович Тобілевич (Карпенко-Карий) народився 29 вересня 1845 р. в слободі Арсенівка біля Єлисаветграда. Батько його був збіднілим шляхтичем, мати походила з давнього козацького роду. Родина Тобілевичів дала Україні та світові не одного талановитого митця. Звідси походили Микола Садовський, Панас Саксаганський, Марія Садовська-Барілотті, Марія Заньковецька. Через десять років після народження...
- КАРПЕНКО-КАРИЙ – Іван Карпович Тобілевич Народився Іван Карпович Тобілевич 29 вересня 1845р. в с. Арсенівка поблизу Єлисаветграда; батько його походив із старовинного зубожілого дворянського роду й працював прикажчиком поміщицького маєтку, а мати була простою селянкою. Освіту, до якої так тягнувся хлопець, довелося через матеріальну скруту обмежити чотирикласним училищем і з чотирнадцяти років заробляти на прожиття....
- Іван Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич) Ім’я І. Карпенка-Карого стоїть у першім ряду корифеїв1 українського дореволюційного театру. Активний громадсько-культурний діяч, талановитий організатор театральної спраги, він був і найвидатнішим українським драматургом другої половини XІX – початку XX ст., віддавши народу понад сорок років своєї творчої діяльності спочатку в самодіяльному, а потім у професійному театрі. Дитячі роки майбутнього...
- Іван Карпенко-Карий – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – ПОЧАТКУ XX СТ. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – 90-Х РР. XIX СТ. Іван Карпенко-Карий (1845-1907) Іван Карпович Тобілевич (театральний і літ. псевдонім – Карпенко-Карий) народився 17 вересня 1845 р. у слободі Арсенівці на Херсонщині в багатодітній сім’ї управителя поміщицького маєтку. Його батько, Kapno Адамович Тобілевич, мав...
- Стислий переказ твору “Кавказ” (1845) Жанр: Сатирична поема з елементами лірики й героїки. Джерела: Загарбницька Війна царської Росії проти народів Кавказу (1840 – 1845). Загибель у цій війні друга Шевченка Якова де Бальмена дала поштовх до написання поеми, у якій піднімається питання про право на щастя всіх поневолених народів. Ідейко-художній зміст Вступ Похмурий пейзаж гір,...
- Марко Вовчок (1833-1907) Марія Олександрівна Вілінська (у першому шлюбі – Маркович, у другому – Лобач-Жученко; літературний псевдонім – Марко Вовчок) народилася 10 грудня 1833 р. в маєтку Єкатерининське Орловської губернії у дворянській сім’ї. Навчалась у приватному пансіоні в Харкові, жила в Орлі у своєї тітки як вихователька її дітей. Узявши шлюб з українським...
- Життєвий і творчий шлях – Іван Карпенко-Карий Іван Карпенко-Карий (1845-1907 pp.) Життєвий і творчий шлях 10 вересня 1845 р. у селі Арсенівці Бобринецького повіту на Херсонщині, в родині управителя поміщицького маєтку Карпа Адамовича Тобілевича народився син Іван. Батько походив із зубожілого дворянського роду. Не маючи ні землі, ні чинів, ні освіти, Карпо Адамович Тобілевич змушений був все...
- Сборник стихотворений Тристана Корбьера (1845-1875) Помимо начинающих или подходящих к концу влюбленных, желающих начать с конца, есть столько вещей, кончающихся вначале, что начало начинает кончаться с того, что становится концом, в конце которого влюбленные и другие кончат тем, что начнут, начав с начала, которое в конце концов станет концом наизнанку, а напнется это с того,...
- Астрід ЛІНДГРЕН 1907-2002 СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА Астрід ЛІНДГРЕН 1907-2002 Прийдешній світ багато в чому залежить від сили уяви тих, хто зараз вчиться читати… Астрід Ліндгрен Колись королева Швеції жартома, проте не без перебільшення, сказала, що Астрід Ліндгрен – найпо – пулярніша жінка у світі, а її слава затьмарює навіть королівську величність. Справді, популярність цієї...
- Ще в 1845 році поет написав своє безсмертне “Заповіт& В Кінці кінців, наприкінці травня 1859 року, Шевченко одержує дозвіл на відвідування України на п’ять місяців. По дорозі він відвідує своїх знайомих, зустрічається з лікарем Козачковским, пише нові вірші, малює картини, плаває з рибалкою, ловить рибу, захоплюється красою України. Хвилюючими моментами для Тараса Шевченко під час цієї подорожі було відвідування...
- Тема “Інститутка”. Марко Вовчок (1833 – 1907) Марко Вовчок (Марія Олександрівна Вілінська) – письменниця, перекладачка. Біографічні відомості 22 грудня 1833 р. в селі Єкатерининське Євецького повіту народилася Марія Олександрівна Вілінська у збіднілій дворянській сім’ї. Виховувалася в приватному пансіоні в Харкові. На формування поглядів письменниці позначилося тривале перебування в інтелігентних сім’ях родичів, зокрема батьків Дмитра Писарева. У салоні...
- Ще 1845 року Шевченко написав свій невмирущий “Заповіт” Нарешті, наприкінці травня 1859 року, Шевченко дістає дозвіл на відвідини України на п’ять місяців. По дорозі він відвідує своїх знайомих, зустрічається з лікарем Козачковським, пише нові вірші, малює краєвиди, плаває з рибалкою на “дубі”, ловить рибу, захоплюється красою України. Хвилюючими моментами для Тараса Шевченка під час цієї подорожі були відвідини...
- Брати Лев’яче Серце (1973) – Астрід ЛІНДГРЕН 1907-2002 СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА Астрід ЛІНДГРЕН 1907-2002 Брати Лев’яче Серце (1973) Історія створення На місцевому кладовищі м. Віммербю знаходиться могила двох братів, які померли зовсім юними в один рік – 1860-й. Трагічна доля невідомих хлопців схвилювала уяву А. Ліндгрен. тому вона вирішила по-своєму розповісти про важливі для всіх людей поняття – життя...
- Твір по оповіданню Андрєєва “Тьма” (1907) У нашумілому оповіданні “Тьма” (1907) проповідується знайома вже нам ідея: або повне торжество добра, або топчіть добро в бруд, іншими словами – відмова від усякої спроби здолати глуху стіну життя. Герой оповідання терорист Олексій ховається від поліції в публічному будинку. У відповідь на оповідання про себе він чує гнівну одповідь...
- Тема 11. Марко Вовчок (1833 – 1907) – Літературний процес 40 – 60-х років XIX ст III. Нова українська література Літературний процес 40 – 60-х років XIX ст. Тема 11. Марко Вовчок (1833 – 1907) Марко Вовчок (Марія Олександрівна Вілінська) – письменниця, перекладачка. Біографічні відомості 22 грудня 1833 р. в селі Єкатерининське Євецького повіту народилася Марія Олександрівна Вілінська у збіднілій дворянській сім’ї. Виховувалася в приватному пансіоні...
- Узнаю тебя, жизнь! Принимаю!” (за творчістю О. О. Блока в 1901-1907 pp.) Є поети, чия творчість входить До наших сердець як Неоціненний дар, з яким ми Ніколи не розлучаємося. Серед Них – Олександр Блок… М. Рильський Художня література, як і інші мистецтва, впливає не тільки на розум, але і на серця читачів, привчає їх захоплюватися прекрасним і викликає огиду до усього потворного,...
- “І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє” (1845) Жанр: Послання Особливості побудови: Відсутність епічного, перевага ліричного, пройнятого актуальними громадянськими мотивами. В епіграфі до послання (слова з Біблії “Коли хто говорить: люблю Бога, а брата свого ненавидить, – лже оце”) автор натякає на панів-експлуататорів, які, знущаючись з народу, говорять, що його люблять. Ідейно-художній зміст У своєму посланні Шевченко розвинув...
- Іван Багряний – Іван Павлович Лозов’ягін ІВАН БАГРЯНИЙ – ПОЛІТИЧНИЙ ДІЯЧ І ПИСЬМЕННИК Іван Багряний вписав своє ім’я в історію як найвидатніший політичний речник першої еміграції з Радянського Союзу. “Стара” еміграція вийшла за кордон порядком оборонної війни з окупантом, вона не жила під окупантом, її руки і ризи були чисті від будь-яких підкорень, компромісів. Коли останні...