Іван Карамазов у романі Булгакова “Майстер і Маргарита”
Було “найважливіше питання”: чи змінилися ці городяни “внутрішньо”? Головне тут – останнє слово; його зміст виділений і контекстом (“автобуси, телефони й інша апаратури”), і синтаксичним наголосом. Чи змінилися люди, увійшовши в соціалістичне суспільство? – от про що запитав Воланд. Коровьев поставив досвід і одержав відповідь, теж найважливіший, – людей зіпсували. Як саме житлова криза їх псує, ми тільки що бачили, але є ще філософське осмислення. Його дає Коровьев – у формі блазнівської параболи
Корольова прибуває
Слова “п’ятий вимір” повторюються ще четирежди. Звичне сполучення – блазнівська балаканина містить серьезнейшую відсилання; методологічно треба очікувати саме серьезнейшей – п’ятикратне
Це “Брати Карамазови”; знаменита філософська бесіда Івана з Алешей. Говорить Іван: “…Якщо Бог є і якщо він дійсно створив землю, те, як нам зовсім відомо, створив він її по евклідовій геометрії, а розум людський з поняттям лише про три виміри простору”.
Ми вже зверталися до найбільшого із книг Достоєвського. Була проведена паралель між суперечкою про Бога в преамбулі “Майстра” і глумливою мовленням чорт^-приживала про матеріальні докази “того світла”, про доведеного чорта й недоведеного Бога й про те, що в чорта вірити не ретроградно (глава 8). Проводилася паралель із “свідком” (як чорт Івана Карамазова, так і Воланд були присутні при загибелі Ісуса), а також паралель між божевіллям Бездомного й приступом божевілля, що охватили Івана Карамазова на суді. На поверхні був дотепер рис. Старшого із братів Карамазових начебто й не було; він з’явився лише зараз, у словах Коровьева. Але карамазовский чорт є породження хворого мозку, “кошмар Івана Федоровича” – так він і називається. Його глузлива балаканина – перекручене відбиття думок реального персонажа. На літературознавчому жаргоні він іменується двійником Івана; іншими словами, думки риса можна з відомими корективами вважати думками Івана
Таким чином, ми не починаємо, а продовжуємо ланцюг відсилань до болючих питань Івана Карамазова про страшну несправедливість життя; питанням, приведшим його – уже у хворобливому маренні – до думки про те, що чорт “доведений”, а Бог – немає. Це виражає головний зміст Іванова “бунту”: диявол своя участь у земних справах проявляє, а Бог – немає. І слова про “три виміри” є, властиво, філософський зворот, судження об такому, що предали людей, Богу
Але усередині розмови Івана з Алешей слова про Бога, землю й трьох виміри простору, тільки лише й доступних для людського розуму, є всього лише “судження перше” – як сказав би філософ
Друге судження: “Тим часом перебували… геометри й філософи”, що вважали, що Всесвіт створений у більшому числі вимірів
Силогізм: якщо це так, то питання про існування Бога Іван Карамазов не має права вирішувати й нікому не радить. “Все це питання зовсім невластиві розуму, створеному з поняттям лише про три виміри”. Тобто коли сам Бог обмежив наше розуміння наслідків, де нам міркувати про причину, про буття Бога?
Висновок: раз так, якщо ми не можемо судити про джерела буття й навіть про існування Бога, ми не можемо через Бога і його бажання виправдувати мерзенність, що діється в “Божому світі”.
Звідси Іван Карамазов робить особистий висновок: “…В остаточному результаті я миру цього божого – не приймаю, і хоч знаю, що він існує, так не допускаю його зовсім. …Нехай навіть паралельні лінії зійдуться і я це сам побачу: побачу й скажу, що зійшлися, а все-таки не прийму”.
Для теології Булгакова вкрай важливі два останніх висновки; сподіваюся, це вже зрозуміло читачеві. Зате найперше судження: “Якщо Бог є…” має потребу в коментарі: чому Іван Карамазов так жорстоко скріплює існування Бога й геометричні властивості Вселеної?
Таким чином, кантовский Бог є як би вихідний геометричний постулат, покладений в основу миру. І він же є абсолютна основа моральності. В основі мертвої й живої природи міститься, фігурально говорячи, триєдиний початок: воно Бог, воно ж Моральність і воно ж Геометрія
Як мені здається, така будова миру повинне було надзвичайно імпонувати Достоєвському. Але от з’явилися геометрії Римана й Лобачевского, і одне з кантовских почав перестало бути єдино можливим. Навіть початок почав – аксіоми втратили свій абсолют, з’явилися інші виміри простору, паралельні лінії стали перетинатися…
Я думаю, Достоєвського це похитнуло. У всякому разі, Іван Карамазов реагує на риманову геометрію настільки серйозно, що сумнівається в бутті Бога: “якщо Бог є”…
И так уже вийшло, що при житті Булгакова, у його зрілі роки стала гриміти теорія відносності Эйнштейна. Це була сенсація, об’єднання геометрії з космологією: простір дійсно четирехмерно, паралельні лінії повинні сходитися не в уявлюваному геометричному, а в дійсному Космосі. Для булгаковського покоління Достоєвський виявився провидцем і тут. І про пристрасть Эйнштейна до Достоєвського було досить добре відомо.
Виходить, люди страждають безневинно – тобто не за гріхи навіть, тому що діти не встигли нагрешить (згадаємо Воланда!). І потім Іван говорить про дітей. Такого крику жаху, такого обвинувачення, спрямованого проти Бога й людей, мені здається, немає у світовій літературі – принаймні, обвинувачення, вимовленого віруючим письменником. Турок, “раздробляющий голівку” дитині; семирічна дівчинка, висічена різками; п’ятирічна дівчинка, тільце якої батьки “перетворили в синці” і “нарешті дійшли й до вищої витонченості: у холод, у мороз замикали неї на всю ніч у відхоже місце, і… обмазували їй вся особа її калом і змушували її є цей кал…”.
Підсилити обвинувачення вже неможливо; ще крок, ще лемент – оповідання піде з літератури в публіцистичну проповідь. І звичайно ж, звичайно – як би не дивився сам Достоєвський на “Божий мир”, у страшних словах літературного героя вопиет душу письменника: “Поки ще час, поспішаю відгородити себе, а тому від вищої гармонії зовсім відмовляюся. Не коштує вона сльозинки хоча б однієї тільки того замученої дитини, що бив себе кулачонком у груди й молилася в смердючій будці своєї…”.
Схожі твори:
- Проблема творчості і шляху митця в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Одна з найцікавіших проблем роману ” Майстер і Маргарита ” – проблема Творчості. Булгаков яскраво й виразно змалював світ літературної кон’юнктури, яка представляла сучасне письменникові мистецтво слова. Як же розв’язується ця проблема? Можна сказати, що й тут Булгаков використовує прийом зіставлення типів письменників. Майстер зумів піднятися над суспільством, практично відокремив...
- Особливості сатири у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Особливості сатири у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” створювався протягом 1928-1940 років. Булгаков, як будь-яка освічена людина, бачив вади і помилки устрою, що існував. Як письменник, він майстерно описав у своєму романі ці проблеми. Сатира – це висміювання чогось негативного. Читаючи уважно роман “Майстер і...
- Образ Воланда в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Булгаковський образ Воланда і його місце в літературі. 2. Життя Москви 30-х років, обивателі в романі. 3. Ідейно-художня роль сил зла в романі “Майстер і Маргарита”. Він ледь самого мене не звів з розуму, доводячи мені, що мене немає! Але ви-те вірите, що це дійсно я? М. А. Булгаков...
- Моральні експерименти Воланда у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Якщо спробувати апределіть одним словом багатство ідей та образів роману “Майстер і Маргарита”, то можна сказати, що це – роман-випробування. Кожен з героїв, навіть самий незначний, другорядне, стає учасником фантастичного експерименту. Може бути, цей самий герой ніколи і в очі не бачив Воланда, але тим не менше сам сатана випробовує...
- Тема добра і зла в романі Булгакова “Майстер і Маргарита” Основою творчості Михайла Панасовича Булгакова був гуманізм. Письменник не сприймав ту літературу, яка підносила страждання абстрактних, нереальних героїв, проходячи повз правду життя. Тому в своєму останньому романі “Майстер і Маргарита” він завуальовано показав віддалену надію на те, що зло буде покаране, а добро переможе. Тема боротьби добра і зла –...
- Проблема творчості і шляху митця у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Одна з найцікавіших проблем роману “Майстер і Маргарита” – проблема творчості. Булгаков яскраво й виразно змалював світ літературної кон’юнктури, яка представляла сучасне письменникові мистецтво слова. Як же розв’язується ця проблема? Можна сказати, що й тут Булгаков використовує прийом зіставлення типів письменників. Майстер зумів піднятися над суспільством, практично відокремив себе у...
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Тема свободи у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Мабуть, немає людини, яка не погодився б з тим, що тема свободи традиційно була однією з найбільш гострих тем в російській літературі. І немає такого письменника або поета, який не вважав би свободу для кожної людини настільки ж необхідною, як повітря, їжа, любов. Те важкий час, який ми бачимо крізь...
- Влада в житті і романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков з підкресленою визначеністю і відкритістю пояснював у листі молодшому братові: “Тепер повідомляю тобі, брат мій: стан мій неблагополучний. Всі мої п’єси заборонені в СРСР, і ні одного рядка мого не надрукують. У 1929 році було здійснено моє письменницьке знищення. Я зробив останнє зусилля і подав Уряду СРСР заяву, у...
- Понтій Пілат у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Пілат у різних літературних джерелах. 2. Образ Пілата в романі Булгакова. 3. Покарання й прощення прокуратора. Цей герой пішов у безодню, пішов безповоротно, прощений у ніч на неділю син короля-звіздаря, жорстокий п’ятий прокуратор Іудеї, вершник Понтій Пілат. М. А. Булгаков Римський вершник, правитель Іудеї Понтій Пілат, герой роману М....
- Особливості системи образів у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Дві сюжетних лінії роману. 2. Роман про Понтія Пілаті. 3. Роман про долі Майстра й Маргарити. 4. Двійники й антиподи вромане. 5. Складна єдність композиції й системи персонажів. Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”, що стала програмним добутком для творця й хрестоматійним для всієї російської літератури, є складні...
- Доля письменника і його утвору в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Багатоплановість добутку. 2. Євангельські мотиви. 3. Нерозривність добра й зла. 4. Загальнолюдські цінності роману Що б робило твоє добро, якби не існувало зла? М. А. Булгаков М. А. Булгаков – найбільший російський письменник з дуже й дуже непростою літературною долею. Так зложилося, що більша частина його добутків стали відомі...
- Символіка місячного світла в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” “Майстер і Маргарита” М. А. Булгакова, на думку багатьох критиків, самий геніальний добуток XX століття в російській літературі. Нескінченна безліч значеннєвих шарів цього роману включає й злободенну сатиру на навколишнього письменника мир, і міркування про вічні етичні проблеми. Автор створював свій заповіт, активно використовуючи спадщину світової культури. Але традиційні символи...
- Образ Понтія Пілата в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” – головний добуток М. Булгакова, улюблене дитя його фантазії, його письменницький подвиг. Число жанрових визначень булгаковско-го роману велико: сатирико^-філософський, фантастический, філософський роман, роман-містерія, роман^-притча, лірико-сатирико-філософський роман… З появлениїм диявола в романі починає звучати одна з головних філософських тем – тема волі людини і його особистої відповідальності...
- Значення фіналу у романі Майстер і Маргарита Булгакова М. А Життя поета – тільки перша частина його біографії; іншу й більше важливу частину становить посмертна історія його поезії. В. О. Ключевский Під фіналом розуміється остання глава роману “Прощення й вічний притулок” і епілог. У них письменник закінчує оповідання про всіх героїв, які з’являлися на сторінках книги. У житті другорядних героїв...
- “Квартирне питання” у романі Булгакова “Майстер і Маргарита” До московської житлової кризи Булгаков зверталася десятки разів. Він написав окреме есе “Московські квартири” і торкався цієї теми скрізь, де дозволяв реквізит. “Собаче серце” побудовано на кризі; в “Дьяволиаде” згадується комунальна квартира; в “Театральному романі” – жалюгідна кімнатка Максудова й ще два випадних спостереження. “Фатальні яйця”: “В 1919 році в...
- Фантастичний реалізм у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Роман М. А. Булгакова – унікальний добуток російського реалізму. 2. Сполучення реальності й фантастики вромане. 3. Морально-філософський зміст роману. М. А. Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” з 1928 року по 1938 рік. Він уважав цей добуток найважливішим у своїй творчості. Роман підбивав підсумок розвитку умовної, гротескної оповідальної...
- Проблема зіткнення особистості та влади в романі Михайла Булгакова „Майстер і Маргарита” На уроках світової літератури ми познайомились із творчістю російського письменника Михайла Булгакова, відомого своєю неординарністю. Його внесок у літературу був значним. Він першим розкрив тему надприродного. Доказом цьому є його останній роман „Майстер і Маргарита”, який містить багато чого і реалістичного, і надприродного. Цей роман важко зрозуміти і зрозуміти повністю,...
- Творчість і кохання в романі М. Булгакова “Майстер та Маргарита” Кохання, милосердя, прощення, творчість – це загальнолюдські поняття, які являються складниками моральності будь-якої людини, будь-якої світової релігії. На цих принципах і базується твір Михайла Булгакова “Майстер та Маргарита”. Цей роман є в деякій мірі автобіографічним, побутує думка, що Майстер – двійник самого письменника. Двійник, але не копія. Кохання між Майстром...
- Лист до М. О. Булгакова (актуальність проблем, порушених у романі “Майстер і Маргарита”) Добрий день, шановний Михайло Опанасовичу. Ось уже довгий час після прочитання Вашого роману “Майстер і Маргарита” я знов і знов у думках повертаюсь до його подій і героїв. Відверто кажучи, під час читання твору в моїй душі не виникало стільки сумнівів та осяянь, питань і відповідей, захоплення та відчаю, як...