ІВАН ФРАНКО. ПОЛУДЕНЬ
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Івана Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, здатність відчувати красу поетичного слова; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Гра “Алфавіт – стоп!”
Ведучий гри мовчки вимовляє назви букв алфавіта. Один із гравців дає команду “стоп”, а ведучий оголошує літеру, на якій він зупинився. Кожна команда записує якомога більше слів
Наприклад, літера “К”.
Істоти: качка, кенгуру, каменяр, коваль…
Неістоти: кукурудза, каша, календар, клен…
Власні: Київ, Катерина, Кіліманджаро…
Загальні: коридор, краватка, капуста…
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Відгадай казку”
– Тим часом в своїй столиці Цар засів поруч цариці,
Щоб творити звірам суд. (“Лис Микита”)
– Розповідала Сорока-білобока, що чула від Куниці, молодої дівиці, що та бачила, як господар куштував і хвалив, що солодкий, пора збирати. Ходімо наїмося, ще й дітям по грону принесемо. (“Три міхи
– А вже як вибрався на лови – чи то до курника, чи до комори, то не було смілішого, вигадливішого та спритнішого злодія над нього. Дійшло до того, що він не раз у білий день вибирався на полювання і ніколи не вертав з порожніми руками. (“Фарбований Лис”)
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення із творчістю І. Я. Франка, ще раз поринемо у чарівний світ його поетичних творів.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання вірша І. Франка “Полудень”
1) Гра “Передбачення”.
– Прочитайте заголовок вірша.
– Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, що має такий заголовок?
2) Виразне читання вчителем вірша.
– Який настрій викликав у вас прослуханий вірш?
– Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2. Фізкультхвилинка
3. Продовження роботи над твором
1) Словникова робота.
Читання “пірамідки” слів
2) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання вірша учнями.
– У якому темпі, яким тоном і з якою силою голосу будете читати вірш?
– Які слова виділите інтонацією під час читання?
– Де зробите найбільшу паузу?
3) Виразне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Яку пору доби описує поет? Доведіть.
– Які прикметники використовує поет для опису поля?
– Яке порівняння використовує, щоб описати трави? Які прикметники?
– Які слова підтверджують, що поле безлюдне?
– Кого можна почути?
5) Гра “Віднови вірш”.
Читання уривка вірша із пропущеними буквами, що позначають голосні звуки
Л. ш тр. в., м. в м. р. хв. л. ст.,
З. л. н., б. рв. ст., кв. тч. ст.,
І к. н. к. в тр. в. х тр. щ. ть.
6) Гра “Добери риму”.
Видать – … (тріщать).
Хвилясте – … (квітчасте).
7) Гра “Диктор телебачення”.
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
4. Робота за ілюстрацією
– Роздивіться ілюстрації до твору художника Володимира Черватюка.
– Що художник зобразив на картині?
– Які кольори він використав?
– Який настрій вони створюють?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи цікавим був урок?
– Що найбільше сподобалось?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати ілюстрацію до вірша І. Франка “Полудень” (с. 43).