Історія життя Андрія Болконського в романі Л. М. Толстого “Війна і мир”

Лев Миколайович Толстой створював роман “Війна і мир” з 1863 по 1869 рік. Спочатку він шукає як роман про повернення декабриста із заслання в 1856 році, і головним героєм мав бути Петро Іванович Лобадов. В образі Лобадова Толстой хотів показати трагедію героя декабристського повстання, чия епоха залишилася в минулому і який вже не зможе знайти себе в суспільстві, що змінився. Але для того,. щоб достовірно відтворити події 1825 року, Толстому довелося повернутися до історії Вітчизняної війни (як написав у своєму щоденнику один з декабристів: “…

всі ми вийшли з війни 1812 року…”). Перші розділи роману спочатку називалися “1805-й” і розповідали про витоки війни і про людей, що брали участь в ній. Так з’явилися головні герої твору, в тому числі один з улюблених автором – Андрій Болконський.

Важливо зауважити, що для позитивних героїв Толстого завжди характерний складний життєвий шлях, повний невірних вчинків, помилок, хворобливих пошуків свого призначення в житті.

Постараємося простежити долю Андрія Болконського та шляхи його моральних шукань у романі.

Отже, вперше ми зустрічаємо князя Андрія, людини з “втомленим, нудьгуючим

поглядом”, у світському салоні Анни Павлівни Шерер, де збираються всі кращі представники вищого петербурзького суспільства, люди, з якими згодом буде перетинатися доля героя: “красуня Елен” Ку-Рагіна і її брат Анатоль, “головний гуляка” Петербурга, П’єр Безухов, позашлюбний син графа Безухова, та інші. Деякі з’являються тут, щоб показати себе у світлі, інші – щоб зробити собі кар’єру, просунутися по службі. Зробивши обряд вітання “нікому не відомої… і не потрібною тітоньки”, гості збираються, щоб почати невимушений світський розмову, і господиня салону “підносить” своїм гостям абата Моріо і віконта Мортемара, “як ростбіф на гарячому блюді”. Князь Андрій байдужий до цього суспільству, він втомився від нього, “потрапивши в зачароване коло”, з якого не вирватися, він вирішує знайти своє призначення на військовому поприщі, і, залишивши дружину, яку не любить (“… Ніколи не женись… – каже він П’єру, – не женись до тих пір… поки ти не перестанеш любити ту жінку, яку ти вибрав… “), відправляється на війну 1805 року, сподіваючись знайти” свій Тулон “. Тут дуже важливо помітити, що, з одного боку, будучи ворогом Наполеона, Болконський в той же час охоплений ідеями наполеонізма: перед битвою він признається собі, що готовий пожертвувати батьком, сестрою, дружиною, готовий пролити кров інших людей заради своєї особистої перемоги, щоб зайняти місце Кутузова, а потім – “неважливо, що буде потім…”.

Коли починається бій, Болконський вистачає прапор і, “волочачи його по землі”, біжить попереду солдатів, щоб прославитися, але отримує поранення – “як ніби палицею по голові “. Відкривши очі, Андрій бачить “високе, нескінченне небо”, окрім якого “нічого, нічого немає і… все пусте, все обман…”, і Наполеон здається всього лише маленьким, нікчемним чоловічком у порівнянні з вічністю. З цього моменту в душі Болконського починається звільнення від наполеонівських ідей.

Повертаючись додому, князь Андрій мріє почати нове життя вже не з “маленькою княжною” з “болючих виразом” обличчя, а з жінкою, з якою сподівається нарешті створити єдину сім’ю, але не встигає – дружина вмирає при пологах, і докір, що Андрій прочитав на її обличчі: “… що ж ви зробили зі мною?” – завжди буде переслідувати його, примушуючи відчувати себе винуватим перед нею.

Після смерті княгині Лізи Болконський живе у своєму маєтку в Богучарова, займаючись пристроєм господарства і розчарувавшись у житті. Зустрівшись з П’єром, повним нових ідей і прагнень, що вступили в масонське суспільство і бажаючим показати, що він “інший, кращий П’єр, ніж був раніше”, князь Андрій відноситься до свого друга з іронією, вважаючи, що “він повинен доживати своє життя… не турбувати і нічого не бажаючи “. Себе він відчуває втраченим для життя людиною.

Поїхавши в Відрадне до графа Ростова у справах, Болконський проїжджав по зелене лісі, побачив дуб, який, розчепіривши сучки, здавалося, говорив: “Все одне і те ж, і все обман! Ні ні весни, ні сонця, ні щастя… “

Погодившись переночувати у Відрадному, Болконський, підійшовши вночі до вікна, почув голос Наташі Ростової, яка, захоплюючись красою ночі, хотіла “злетіти” до неба.

Повертаючись назад і поїхавши лісом, князь Андрій шукав дуб і не знаходив. Дуб розквітала, вкрився зеленню і, здавалося, милувався собою. І в цей момент Андрій вирішив, що в 1931 життя не тільки не закінчена, а, навпаки, лише починається. І бажання зробити так, щоб і дівчинка, яка хотіла полетіти в небо, і П’єр, і всі-всі дізналися про нього і “щоб не жили вони так незалежно від його життя, щоб на всіх вона відбивалася…”, охопило його. Повернувшись до Петербурга, Андрій поступив на чиновницьку службу і зайнявся створенням законопроектів, зійшовся зі Сперанським, але незабаром відмовився від цієї служби, з жахом для себе зрозумівши, що й тут, займаючись питаннями держави, люди керуються виключно своїми особистими інтересами.

Знову відродитися до життя допомогла Болконському любов до Наташі Ростової, з якою він зустрівся на балу з нагоди настання 1811 року. Не отримавши дозволу батька на одруження, князь Андрій виїхав за кордон.

Настав 1812, почалася війна. Розчарувавшись у любові Наташі після її зради з Курагіним, Болконський вирушив на війну, незважаючи на свою клятву більше ніколи не служити. На відміну від війни 1805 року, тепер він не шукав слави для себе, а бажав помститися французам, “своїм ворогам”, за смерть батька, за знівечені долі багатьох людей. Напередодні Бородінської битви Болконський не сумнівався в перемозі і вірив у духовну силу російського народу, який піднявся на захист Вітчизни і Москви. Тепер в Андрієві не було того індивідуалізму, який був раніше, він відчував себе частиною народу. Після смертельного поранення, отриманого ним на полі бою, Андрій Болконський нарешті знайшов, на думку Толстого, ту вищу істину, до якої повинен прийти кожна людина, – він прийшов до християнського світогляду, зрозумів зміст основоположних законів буття, яких раніше не міг збагнути, і простив свого ворога: “Співчуття, любов до братів, до тих, хто любить, любов до ненавидять нас, любов до ворогів, так, та любов, яку проповідував бог на землі… і яку я не розумів”.

Отже, осягнувши закони вищої, християнської любові, Андрій Болконський вмирає. Він помирає тому, що побачив можливість вічного кохання, вічного життя, а “всіх любити, завжди жертвувати собою для любові означало – нікого не любити, означало – не жити цією земною життям…”.

Чим більше князь Андрій віддалявся від жінок, “тим більше руйнувалася перешкода між життям і смертю” і відкривався йому шлях до нової, вічне життя. Мені здається, що в образі Андрія Болконського, людини суперечливого, здатного помилятися і виправляти свої помилки, Толстой втілив свою головну ідею про сенс моральних шукань у житті будь-якої людини: “Щоб жити чесно, потрібно рватись, плутатися, битися, помилятися… а головне – боротися. А спокій – душевна підлість “.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Історія життя Андрія Болконського в романі Л. М. Толстого “Війна і мир”