Історія Мауглі в інших розділах повісті-казки “Мауглі” Дж. Р. Кіплінга (додаткове читання)

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС

ІІ семестр

ЛІТЕРАТУРА І СВІТ ПРИРОДИ

(11 годин)

УРОК № 37

Тема. Історія Мауглі в інших розділах повісті-казки “Мауглі” Дж. Р. Кіплінга (додаткове читання)

Мета: викликати в учнів інтерес до читання художньої літератури, творів Дж. Р. Кіплінга; розвивати навички самостійного опрацювання літератури, переказу творів, визначення їх теми та основної думки; вміння складати інсценівки та діалоги, представляти їх; виховувати любов до художньої літератури, прагнення до пізнання світу,

кращі моральні якості.

Обладнання: книги Дж. Р. Кіплінга, ілюстрації до них, портрет письменника.

Теорія літератури: повість-казка, образи твору, художні засоби.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

– Багато людей люблять подорожувати, дізнаватися детально про природу, історію, характер, звичаї людей, які живуть у різних куточках землі, подивитися все особисто й відчути їхню красу. Це можна зробити за допомогою художніх книг також. Довірившись письменникові, його таланту й творчій уяві, ми відчуваємо гарячий подих пустелі й аромат квітучого степу, бачимо розкішну зелень тропіків

й сувору тайгу, зустрічаємо багато різних звірів. Цінність книг не лише в тому, що вони надають нам можливість пізнавати розмаїття світу зовнішнього, а й у тому, щоб зрозуміти внутрішній світ людини, ті одвічні моральні цінності, до яких люди прагнули в усі віки. У цьому нам допомагають твори англійського письменника Дж. Р. Кіплінга. Сьогодні ми ознайомимося з розділами його повісті-казки “Мауглі”, які не ввійшли до підручника, а також спробуємо показати свої знання за допомогою інсценівок, враховуючи особливості драматичного твору.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Формування й розвиток навчальних умінь та навичок

1. Виразне читання початку розділу “Як страх прийшов” з повісті-казки “Мауглі”

“Замовкли струмки, пересохла земля –

Віднині ми друзі – і ти, і я;

Запалені очі, сухі язики

В усіх, що зібрались на берег ріки.

Нема тут ловців, позабуті двобої –

Всі жертвами стали посухи страшної.

Он хижа пантера, і дика свиня,

І тигр, і ведмідь, і мале оленя,

І вовк зголоднілий, і сарна худюща

З одної ковбані п’ють воду цілющу.

Замовкли струмки, пересохла земля –

Ми друзями будемо – ти і я,-

Аж поки хмарки не прилинуть сюди

І дощ не розіб’є наш Мир Води”.

“”Закон Джунглів”, що набагато старіший за всі інші закони світу, передбачає всі несподіванки, які можуть спіткати мешканців Джунглів. Він і досі такий довершений, яким має бути закон, створений часом і звичаями”.

2. Переказ підготовленими учнями розділу “Як страх прийшов” за планом

1) Дикобраз Сагі попереджає Мауглі про посуху; хлопець не сприймає його слова всерйоз.

2) Настає велика спека і голод.

3) Оголошення Водного Перемир’я.

4) Друзі турбуються про Мауглі.

5) Розмова звірів біля Скелі Миру.

6) Тигр Шер-Хан хвалиться, що вбив людину заради розваги, бо це – його день.

7) Слон розповідає легенду про те, хто в джунглях розпочав убивство і як люди та звірі стали ворогувати; чому тигр смугастий і плямистий.

3. Евристична бесіда

– Які нові риси характеру головного героя виявляються в цьому розділі? (Легковажність, насмішкуватість, вміння пристосуватися до обставин)

– Що засуджується у цьому розділі твору? (Убивство заради розваги, ворожнеча, страх бути підступно вбитим)

4. Розігрування інсценівок та діалогів, самостійно підготовлених учнями

ДІАЛОГ БАЛУ І БАГІРИ

Балу. Людське дитинча – це Людське дитинча, і воно повинне вивчити всі Закони Джунглів. Краще нехай я з любові до нього наставлю йому синців, аніж він постраждає коли-небудь через своє неуцтво. Я навчаю дитинча Владичного Слова Джунглів, яке захистить його від птахів, гадюк і всіх чотириногих мисливців, крім його власної Зграї. Якщо тільки він запам’ятає ці слова, то зможе зажадати захисту у кожної істоти в Джунглях. Хіба це не варте легенького стусана?

Багіра. Ну, гаразд, але гляди ж не вбий Людського дитинчати. А що то за Владичні слова? (З гордістю розглядає свої сталеві пазурі.)

Балу. Я покличу Мауглі, і він тобі їх скаже, якщо схоче. йди сюди, Братику! Повтори Багірі Владичні слова Джунглів, яких я навчив тебе сьогодні.

Мауглі. Ми з вами однієї крові – ви і я.

Балу. Добре. Це по-ведмежому. А тепер – Пташині та Зміїного Племені. Єдине, про що тебе прошу – не розмовляй із Мавп’ячим Племенем, бо воно не дотримується жодних законів і може бути небезпечним для тебе.

5. Усний твір

Теми для вибору

1) Мауглі – мій улюблений казковий герой.

2) “Мауглі” Дж. Р. Кіплінга – моя улюблена літературна казка.

3) Чого навчає повість-казка Дж. Р. Кіплінга “Мауглі”?

4) Закони Джунглів і закони та цінності людського життя.

(За браком часу це завдання може бути домашнім.)

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

Інтерактивна вправа “Займи позицію”

Казка Дж. Р. Кіплінга дає конкретні моральні настанови нам, сучасним людям.

Аргументи

Так

Ні

– Закони Джунглів учать, що перед загрозою небезпеки всім необхідно згуртовуватися, допомагати одне одному;

– не можна вбивати, бо зло породжує зло;

– слід підтримувати слабких, захищати малих, шанувати старших;

– необхідно загартовувати себе, дотримуватися чистоти, бути витривалим;

– необхідно бути милосердним, великодушним, чесним і вірним у дружбі

– Це – казка, дійові особи – звірі, і ми живемо не в джунглях;

– випадок з дитиною, яка виховувалася вовками – унікальний, і наслідки не відповідають реальним фактам

V. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання.

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте фразу.

– Я задоволений(-на)…

– Я переконався (переконалася), що…

– Урок для мене пройшов…

– Найцікавішим мені здався виступ…

– Я не думав (думала), що…


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Історія Мауглі в інших розділах повісті-казки “Мауглі” Дж. Р. Кіплінга (додаткове читання)