Індивідуальний жіночий характер у вигляді Рити Устинович
Принципово важливі художні рішення Н. Островського не відразу у всій повноті були оцінені сучасниками. Із цим зштовхнувся письменник, коли підготовлялася п’єса по його романі. Не зумівши, мабуть, зрозуміти його художніх відкриттів, автор цієї роботи легко повторив у п’єсі загальноприйнятий літературний хід. Але Н. Островський активно протестував проти цього. Письменник доводив, що він не протиставляв почуттів героїв, а прагнув показати, як романтика подвигу, цнотливість любові, любовне захоплення зливаються в одному пориві серця, і
Поетичні взаємини Павла Корчагіна й Тоні Тумановой співзвучні взаєминам героїв з поеми С. Єсеніна “Ганна Онєгіна”: це проявляється в подібності соціального конфлікту коли розколотий революцією мир розділяла людей по різні сторони барикад, у передачі пісенності почуттів, шляхетності любовної пристрасті. Автор роману наполегливо доводив, що глибина почуттів Павла до Тоні Тумановой визначалася, їх кристальною соціальною
Так само стурбований був Островський і тим, щоб не було допущено якого б те не було спрощення, огрубіння в розумінні взаємин Павла й Рити Устинович: “Павла й Риту треба якось отеплити, облагородити, олюднити. Нехай глядач відчує любов Рити до Павла”. Захоплення Ритой Устинович було настільки ж сильним, але Павло пішов від цієї любові. Розкриваючи сформовану ситуацію, Островський, безстрашний реаліст, виявляв дивну здатність до тонкого психологічного аналізу. Письменник показував, що Павло Корчагін приймав рішення, що назавжди відгукнулося болем у його серце, під впливом цілого ряду обставин: це не було боягузливою втечею героя від відповідальності за кохану людину, не свідчило воно й об якому-небудь сумовитому його аскетизмі
Серед подій, які оточують у романі Риту й Павла, була насамперед любов Сергія Брузжака й Рити. Оповідаючи про цьому, Н. Островський знову дав відчути ту ж пісенність почуття, який було відзначене захоплення Павла Тонею Тумановой. Тим самим письменник показував, що поезія почуттів виявлялася не випадкової, усього лише один раз (тільки в Павла й Тоні) происшедшей у світі, що оточує його героїв. Вони тільки так уміли й так могли любити. Знову в романі оживало “неясне почуття радості від короткої зустрічі”, ” ока, щовідсвічують вологою,” і потиску “ласкав і теплі”; знову хвилювали героя “стрункі ноги, одягнені в старі, залатані черевички”, які “ховалися у високій траві”, а передчуття останньої зустрічі народжувало в Сергії хвилювання, що граничить сриданиями.
Малюючи яскравий індивідуальний жіночий характер, Н. Островський показав, що у вигляді Рити Устинович зачарування жіночності сполучалося з різкою владністю, підкресленою самостійністю у своїх рішеннях. (Несхожість жіночих характеров. письменник тонко підкреслював побудовою роману: знайомство читача з Ритой відбувається поруч із тими сценами, які повідали нам про любов Павла й Тоні.) Роман містить найцікавіший психологічний матеріал про те, яким образом складалося в душі героя рішення відмовитися від любові Устинович. І тут категоричність героїні грає немаловажну роль
Рита подарувала Сергієві й Павлові чимало щасливих хвилин. У відносинах із Сергієм Рита сама, перша, “раптово обхопивши його біляву голову владно поцілувала в губи”, але й у той же час – навіть боязкий прояв почуттів з боку Сергія або Павла викликало з боку Рити глузлива відсіч, перед яким не раз губилися ці юнаки, що вперше одягли солдатські шинелі: “Надалі…ти не будеш пускатися в лірику. Я цього не люблю”. Властиво, ця категоричність не просто проявлялася й у відносинах з Корчагіним, вона була як би подана, запропоноване ім. Адже знайомство героїні з Павлом відбулося тому, що секретар райкому Сегал доручив Устинович “приборкати” дисципліною натуру Корчагіна; “Живе почуттями, які в ньому бунтують, і вихри цих почуттів збивають його убік… Ви будете самим підходящої для нього руководом”.
Але як у всьому, і у відносинах із цією жінкою Павло Корчагін виявив тонку культуру почуттів, виховану всім ладом його душі. Тому, незважаючи на ризиковано незалежні вчинки Рити й на його жагучий потяг до неї, вона для нього “була недоторканна”. Що пізнала до моменту знайомства з Павлом нелегку жіночу долю (“Вона вже пережила й радість страсті й жах втрати
Двом більшовикам віддала вона свою любов. І обох забрали в. її білогвардійські кулі”), Рита з, глузливою легкістю, “кестоковатой спостережливістю зверталася з почуттям Корчагіна. Павло відчував це, і, прийнявши один раз по випадковому непорозумінню – брата Рити за її чоловіка, він затаїв образу: “Метнулася кремінною фарбою в очах несказанна образа”. Він не має сил був винести ніяке приниження, до того ж тут була й завжди, що зупиняє Павла, непевність у своєму праві на любов Рити; і шляхетне почуття недоторканності до жінки, що не відкрила йому ще свого серця; у всякому разі сама думка про яке-небудь суперництво була неприпустима для Павла Корчагіна, він безмежно поважав улюблену жінку, довіряв їй і віддавав їй повне право вибору. Пізніше Павло пояснить своє рішення відданістю революційній романтиці. Насправді ж тут був більше складний вузол психологічних переживань
Герої Н. Островського здатні відкрите опенить свої вчинки. Тому в момент нелегкого пояснення Рита й вимовляє: “Раз я не змогла підійти до тебе й бути зрозумілої, то я заслужила сьогоднішнє”. Н. Островський показує, наскільки важкими були для героїв прийняті ними рішення: Павло “відвернувся від її уважного погляду”, говорив “уперто”; “закриваючи для себе повернення до дівчини”, “устав обережно”, “важко переступали ноги”, “біля під’їзду затримався”, “Він готовий був багато чого винести, не міг лише одного: одержати в особу удар презирливим словом”. І тому вимовив рішуче: “Немає!”
Як бачимо, рішення в Павла складалося не під тиском: зобов’язаний, повинен служити тільки революції. Він просто не міг жити такою любов’ю, що не дарувала б відкритих і більших почуттів. Та й Рита Устинович не була впевнена у своєму захопленні Павлом; лише через час, коли пронеслася звістка про його загибель, вона вперше зрозуміла, що він доріг їй. Але до цього часу вже було глибоко поранене почуття Павла до цієї жінки
В останнім поясненні з Ритой Павло не відмовляється від мрії про сімейне щастя. Він був готовий піти назустріч почуттю Рити, але вона, обретя вже сім’ю, знову відкинула його почуття. Саме в цей момент він особливо гостро переживає відчуття свого споріднення з революційною Батьківщиною: “Ніколи більш яскраво, більш глибоко не почував Корчагін величі й моці революції…” Народжене в цей момент стриманий, глибокий роздум про життя дозволило Павлові зрозуміти, що, незважаючи на гіркоту розставання з Ритой, у його житті “залишається незрівнянно більше, ніж…тільки що втратив”. І це “більше” зробило його життя щасливої, допомогло здобути перемогу над хворобою й привело його до жінки, що подарувала йому любов, наповнену ніжністю й теплотою, чого йому так завжди бракувало. Відносини Павла з Таей Кюцам Н. Островський наділив такою ж проникливою ліричністю, якої минулого пофарбовані почуття героя до Тоні й Рите: “Вона притискалася щокою до його грудей і, заспокоєна, засипала, обійнявши улюбленого. Він довго прислухався до її подиху й не ворушився, боячись злякати спокійний її сон; глибока ніжність до цієї дівчини, що довірила йому своє життя, охоплювала його”.
Залишаючи Павла непоколебимо відданим героєві “Гедзя” з його мужністю, силою духу, непохитністю в здійсненні революційного боргу, Островський зумів розкрити складність почуттів свого героя і його духовне багатство. У цьому складалося величезне завоювання Островськ-художника
Високий соціально-моральний зміст інтимних почуттів героїв для російської літератури завжди становило глибоке значення. Герої Пушкіна й Лермонтова, Тургенєва й Достоєвського, Толстого й Горького проявляли в любові не тільки силу чоловічого почуття, але й міру своєї суспільної цінності, глибину свого морального пошуку. Неспроможність у любові компрометувала суспільну особу Онєгіна, героя тургеневской “Асі”, і, навпаки, здатність віддатися високої любові виявляла глибини характеру Базарова, відкривала філософські, моральні обрії перед героями Толстого, Достоєвського, Горького. Зберегти в чистоті моральні критерії любові, критерії, виношені російською людиною в його довгих і нелегких випробуваннях на шляху до революції,- у цьому складався один з найважливіших завітів російської класичної літератури мистецтву нової, пролетарської епохи. Н. Островський прийняв цей завіт
Схожі твори:
- Росіянин жіночий національний характер У розвитку російської художньої прози основне значення Пушкіна особливо велико, адже в нього майже не було попередників. На набагато більше низькому рівні, у порівнянні з віршами, перебувала літературна Мова прози. Тому перед Пушкіним – прозаїком устало винятково важке завдання обробки самого матеріалу даної області словесного мистецтва. Прозаїчні жанри залучали своєю...
- Ідеальний жіночий характер у поданні І. А. Гончарові Роман “Обломів” вийшов у світло в 1859 році, коли в країні надзвичайно гостро поставав питання скасування кріпосного права, коли російське суспільство вже повною мірою усвідомило згубність існуючих порядків. “Розбирати жіночі образи, створені І. А. Гончаровим, виходить, пред’являти претензію великим знавцям жіночого серця”, – помітив один з найбільш проникливих російських критиків...
- Ідеальний жіночий характер в уявленні І. О. Гончарова (за романом “Обломов”) Вона миттю зважила свою владу Над ним, і їй подобалася ця Роль дороговказної зірки, Променя світла. І. Гончаров Роман І. О. Гончарова “Обломов” вийшов у світ в 1859 p., у той момент, коли в країні надзвичайно гостро постало питання скасування кріпосного права, коли російське суспільство вже повною мірою усвідомило згубність...
- Ідеальний жіночий характер в уявленні І. О. Гончарова за романом Обломов – ІВАН ГОНЧАРОВ (за романом “Обломов”) Вона миттю зважила свою владу Над ним, і їй подобалася ця Роль дороговказної зірки, Променя світла. І. Гончаров Роман І. О. Гончарова “Обломов” вийшов у світ в 1859 p., у той момент, коли в країні надзвичайно гостро постало питання скасування кріпосного права, коли російське суспільство вже повною...
- У Росії кожний письменник воістину й різко індивідуальний Кожний з великих письменників національної літератури займає в ній своє особливе, тільки йому приналежне місце. Головна своєрідність М. Е. Салтикова-Щедріна в російській літературі полягає в тім, що він був і залишається в ній найбільшим представником соціальної критики й викриття. Островський називав Щедріна “пророком” і відчував у ньому “страшну поетичну силу”....
- Жіночий образ в оповіданні А. Купріна “Олеся” Російська література багата чудовими образами прекрасних жінок: сильних характером, розумних, люблячих, мужніх і самовідданих. Російська жінка з її дивним внутрішнім миром завжди привертала увагу письменників. Олександр Сергійович Грибоєдов, Михайло Юрійович Лєрмонтов, Олександр Миколайович Островський розуміли глибину щиросердечних поривів своїх героїнь Добутку цих письменників допомагають краще довідатися життя, зрозуміти характер взаємин...
- Жіночий подвиг заради любові Чомусь, коли мовлення в Росії заходить про жіночий подвиг заради любові, відразу ж згадують дружин декабристів, що пішли за своїми чоловіками на каторгу в Сибір. Але декабристкам було з кого брати приклад. Відомо, що за два роки до грудневого повстання, немов передчуваючи випробування, які випадуть на частку його товаришів, Рилєєв...
- Чарівний жіночий образ у романі Олександра Пушкіна “Євгеній Онєгін” Ні красою сестри своєї, Ні свіжістю її рум’яної Не залучила вона очей. Але наприкінці роману Тетяна з’являється перед нами знатною дамою Петербурга й, сидячи за столом поруч із красунею того часу Ніною Воронской, нічим не уступає їй, “безтурботною принадністю мила”. Її принадність – чиста душа, простота, розум. Все це й...
- Міркування на тему: Жіночий подвиг заради любові Чомусь, коли мовлення в Росії заходить про жіночий подвиг заради любові, відразу ж згадують дружин декабристів, що пішли за своїми чоловіками на каторгу в Сибір. Але декабристкам було з кого брати приклад. Відомо, що за два роки до грудневого повстання, немов передчуваючи випробування, які випадуть на частку його товаришів, Рилєєв...
- Наташа Ростова – самий чарівний жіночий образ у романі “Війна мир” …Що є краса И чому неї обожнюють люди? Посудина вона, у якому порожнеча, Або вогонь, що мерехтить у посудині? Н. Заболоцький …И шепотить щастя нам: “Постій, Я не за зовнішньою красою, Я за щиросердечною чистотою…” Читаючи “Війну й мир”, ми завжди почуваємо відношення автора до людей і подій. Воно розкривається...
- Наташа Ростова – найчарівніший жіночий образ в романі Л. М. Толстого “Війна і мир” ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЛЕВ ТОЛСТОЙ Наташа Ростова – найчарівніший жіночий образ в романі Л. М. Толстого “Війна і мир” …И шепчеш счастье нам: “Постой, Я не за внешней красотой, Я за душевной чистотой…” Читаючи “Війну і мир”, ми завжди відчуваємо відношення автора до людей і подій. Воно розкривається й...
- Наташа Ростова – найчарівніший жіночий образ у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” …И шепчеш счастье нам: “Постой, Я не за внешней красотой, Я за душевной чистотой…” Читаючи “Війну і мир”, ми завжди відчуваємо відношення автора до людей і подій. Воно розкривається й у тому, як рисуються портрети дійових осіб, і в прямих оцінках-характеристиках, і в авторській інтонації. Який же критерій оцінки людини,...
- Жіночий ідеал Кобилянської (за повістями “Людина” і “Царівна”) Кожен твір письменниці вражає поетичністю і глибиною зображення характерів, зокрема жіночих. Недарма їх називають енциклопедією жіночої душі. Ідеал О. Кобилянської – жінка освічена, інтелігентна, з високими духовними запитами і прогресивними поглядами. Зачаровує її серце: воно у героїнь Кобилянської – любляче і ніжне, здатне на великі почуття. Саме таких, відважних і...
- Роман “Отцы и дети” (1862). Трагічний характер конфлікту Тургенєв-художник наділений особливим почуттям часу, його невблаганної стрімкої хіди. Коли письменнику виповнилося вісім років, відбулося повстання декабристів. У силу незвичайності своєї долі, велику частину життя він провів у Парижі і був очевидцем французької революції 1848 р., Паризької комуни. Його творчість припадає на останні десятиліття кріпацтва в Росії і перші десятиліття...
- Жіночий ідеал Ольги Кобилянської (за повістями “Людина’ і “Царівна”) Ольга Юліанівна Кобилянська називала себе просто і скромно – “робітницею свого народу”, але для української літератури вона стала окрасою, бо твори її, пройняті глибоким ліризмом, драматизмом та життєвою правдою, є справжнім літературним скарбом. Кожен такий твір письменниці вражає поетичністю і глибиною зображення характерів, зокрема жіночих. Недарма їх називають енциклопедією жіночої...
- ЖІНОЧИЙ ОБРАЗ У ПОЕМІ НА. НЕКРАСОВА “КОМУ НА РУСІ ЖИТИ ДОБРЕ” Той серця в груди не носив, Хто зліз над тобою не лив. Н. А. Некрасов Н. А. Некрасов справедливо вважається першим співаком російської селянки, що изобразили трагізм її положення й воспевали боротьбу за її звільнення. Голосно і ясно говорив він про те, що рішення “жіночого питання” повинне зв’язуватися “не із...
- Як зображується російський характер в оповіданні Російський характер? В оповіданні “Російський характер” А. Н. Толстой описало епізод Великої Вітчизняної війни, коли до перемоги залишався ще цілий рік, причому автор зобразив навіть не військовий подвиг танкіста Єгора Дремова (цього швидше за все можна було б очікувати), а сімейні обставини героя – взаємини його з родителями й нареченою. Російський характер...
- Новаторський характер роману “Джейн ейр” Цією книгою був покладений початок численним життєписам автора “Джейн ейр”, і, як правило, творчість Бронте “виводилася” з обставин її життя, тоді як насправді вона протистояла цим важким обставинам, народжувалася з духу протесту, що жив у мужній “маленькій Жанні Д’Арк”. Важко уявити собі долю більше несприятливу для письменницької діяльності, чим ту,...
- Характер Тетяни як представниці російської жінки Отже, у Тетяні, нарешті, відбувся акт свідомості; розум її прокинувся. Вона зрозуміла нарешті, що є для людини інтереси, є страждання й уболівай, крім інтересу страждань і вболівай любові. Але чи зрозуміла вона, у чому саме складаються ці інші інтереси й страждання, і, якщо зрозуміла, чи послужило це їй до полегшення...
- “Польові дослідження з українського сексу” про жіночий погляд на образ “нового українця” Роман Оксани Забужко “Польові дослідження з українського сексу” став етапним явищем у сучасній українській літературі. Відкритість і щирість оповідачки створюють особливий сповідальний настрій, що поєднується: з глибоким критичним аналізом процесів в українській літературі, культурі та суспільному житті. Намагання поглянути на українське життя збоку дозволило авторці зробити широкі філософські узагальнення та...