Iдея служіння митця народові у творчості Лесі Українки
Леся Українка понад тридцять років віддала творчості. На ці ж роки припадає безупинне змагання з туберкульозом. Безперечно, і тяжка хвороба, і тривалі болі, і хвилинні радощі впливали на твори Лесі Українки, але ніколи вони не були виявом вузько особистого.
Героїзм, з яким поетеса переборювала свої муки, непримиренність компромісів робили Лесю Українку наймужнішою серед численних тогочасних поетів. Її поетичне слово служило визвольним ідеям народу і залишилося взірцем для поетичних поколінь. Простежуючи її творчість, ми розуміємо, що
Близька до визвольного руху Леся Українка віддавала йому всі сили і це, як відзначила ще дожовтнева “Рабо-чая правда”, зробило її поетесою – другом робітників, поставило її в лави борців за повалення самодержавства і встановлення справедливого ладу.
Леся Українка була поетесою-борцем. Вона писала про героїчних людей, про їхню відданість справі, про їхні поривання до волі. Героєм її творів ставав борець, обдарований поетичним, мистецьким хистом. Його думки і вчинки близькі й рідні самій поетесі.
Велика художня і громадсько-політична
Так! я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Буду жити! Геть думи сумні!
“Від сліз заржавіють кайдани – самі ж ніколи не спадуть!”- говорила вона поетам-сучасникам, які лили сльози над долею країни й рідного народу і в цьому вбачали свій патріотизм. Вона прагнула розбудити сумління і вогонь у душах своїх сучасників і товаришів. У “Досвітніх огнях” вона кинула клич:
Вставай, хто живий,
В кого думка повстала!
Година для праці настала!
Леся Українка віддавала свої сили, знання і талант боротьбі за визволення рідного народу. Коли Вітчизна поневолена, а народ позбавлений права на вільне життя, коли у нього відбирається право на рідне слово, поетеса думає тільки про боротьбу і допомогу народові. Леся Українка будила байдужих, підіймала втомлених та спокорених своїм словом:
Так, ми раби, немає гірших в світі!
Фелаки, парії щасливіші від нас,
Бо в них і розум, і думки сповиті,
А в нас вогонь Титана ще не згас.
Ступаючи на шлях боротьби з царатом, Леся Українка розуміла, що цей шлях довгий і важкий. Ця думка проходить через численні поезії.
Вона бачила людей загартованих, як криця, і сама прагнула бути такою. Поетеса могла бути спокійною за долю своїх палких слів:
Месники дужі приймуть мою зброю,
Кинуться з нею одважно до бою…
Леся Українка твердо сподівалася на перемогу і вважала, що прийде весна і переможе люту зиму:
I від сліз тих гарячих розтане
Та кора льодовая, міцна,
Може, квіти зійдуть і настане
Ще й для мене весела весна.
Глибоке відчуття свого обов’язку перед народом спонукало письменницю все життя гартувати своє слово. Образ художнього слова передано у вірші-роздумі “Слово, чому ти не твердая криця”. У ньому розкривається могутня сила поезії. Рядки вірша звучали як заклик іти на штурм самодержавства.
Леся Українка служила поезії, а через неї народові. Удні революції поетеса утвердила той шлях, на який ступила ще дівчинкою і яким пройшла своє важке життя. Вона пристрасно бажала, щоб мрія її не стала міражем:
Тільки життя за життя!
Мріє, станься живою!
Слово, коли ти живе,
Статися тілом пора.
Головна ідея її лірики – заклик народу до визвольної боротьби. Я гадаю, що життя для Лесі Українки було безупинним змаганням, боротьбою, дружбою і коханням. Вона любила добро і пристрасно ненавиділа зло, боролася з ним в ім’я добра.
Леся Українка прожила недовгий вік, але це було життя людини, що увесь свій хист віддала народові в боротьбі за його соціальне і національне визволення.
Варіант 2.
“Спочатку було Слово, а Слово те в Бога було, і Бог було Слово”, – так наставляє нас книга книг – Біблія. А наш національний геній і пророк Тарас Шевченко, продовжуючи цю геніальну думку, стверджує:
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує! Знать, од бога
І голос той і ті слова
Ідуть меж люди! Роздуми про роль слова в житті суспільства, про призначення митця присутні й у творчості геніальної української поетеси, гідної дочки свого народу – Лесі Українки.
У поемі “Давня казка” підкреслюється, що поезія повинна бути “і дзвінкою, і гучною, бо розходиться по світу стоголосою луною”. Свого героя поетеса зображує таким:
На обличчі у поета
Не цвіла урода гожа,
Хоч не був він теж поганий, –
От собі – людина божа! Отже це була звичайна на вигляд людина, та ще й фізично хвора. Цим поетеса підкреслює, що краса людини не в зовнішніх ознаках, а в її духовних якостях. За незвичайну здібність – творити вірші, у яких можна знайти і розвагу, і пораду, співця дуже любили люди, особливо молодь.
В юності він славив красу природи, красу вільної людської думки, чистих почуттів дружби й кохання. На крилах думки поет часто линув “в таємні світи надхмарні”. Але вже й тоді приглядався до людського лиха і намагався зброєю сміху знищувати його.
Тематика пісень митця розширюється: ось він створює сатиричні вірші, що висміюють вади людського характеру – боягузтво, пиху, хвастощі. Найкращі свої вірші поет створив, коли наростав конфлікт між трудящими і графом-деспотом. Це була їдка сатира, сповнена народного гніву, ненависті до гнобителів, пройнята закликами до розправи з народними кривдниками:
…Чи блакитна кров поллється,
Як пробити пану груди? Тепер для поета краса невіддільна від служіння трудящим у боротьбі за волю. В ім’я захисту цієї краси він і смерть прийме. У цей час співець постає як народний митець, лицар духу, захисник трудящих, що викриває жорстоких гнобителів народу. Це горда, безкорислива, саможертовна людина.
Отже, служіння літератури поневоленому народові Леся Українка розуміла як участь у революційній боротьбі. На той час вона своїм життям, своєю невтомною працею показала, яким повинен бути народний митець. Тому в образі героя “Давньої казки” ми пізнаємо риси характеру самої Лесі Українки.
Його шлях до народного поета – це шлях самої письменниці. Він зрозумів, що в суспільстві боротьба йде протягом віків, ще з того часу, як існують бідні й багаті. І лише тоді, коли ця боротьба скінчиться,
То скінчиться давня казка,
А настане правда нова.
Зброєю в здобутті правди для поета є слово. Леся Українка в поезії “На вічну пам’ять листочкові, спаленому приятельською рукою в непевні часи” створює образ палкої пісні. Породжена любов’ю і ненавистю пісня вибухає в серці поетеси пожаром, виривається до людей, запалює в них вогонь найкращих почуттів. Занадто палка, вона своїм вогнем вічно грітиме людські серця.
Продовжує цю ідею вірш “Слово, чому ти не твердая криця”. Письменниця звертається до слова, яке повинне піднімати народ до боротьби, “знімати вражі голови з плеч”. Поетеса запевняє, що ніколи не видобувала фальшивих нот із своєї ліри, для битви з ворогом гартувала слово кров’ю власного серця. І воно, щире, вистраждане всім життям, стає міцною зброєю.
Образ поета, який розриває завісу самотності і ворожого оточення, іде важкими й складними дорогами від перемоги до перемоги, пробиваючись до народу і віддаючи свій талант, своє життя в ім’я його світлого майбутнього, постає в розділі “Відгуки” із збірки “Думи і мрії”.
Спадкоємницею народних співців-кобзарів, своїх великих попередників, прагне бути Леся Українка, як вона про це пише в поезії “На столітній ювілей української літератури”. Проникнення в думки і мрії народу, саможертовність на і його тернистих шляхах до світлого майбутнього, принциповість, чесність – ось якості українського поета, нащадка тих співців, у яких Чоло не вінчали лавровії віти, Тернів не скрашали ні злото, ні квіти, на яких “не сіяли жупани-лудани”. Але дуже часто “дзвеніли кайдани”.
Своє розуміння поезії і як романтичної мрії, і як результату важкої, виснажливої праці Леся Українка розкриває у вірші “То be or not to be?..”, написаного за мотивами гамлетівського монологу “Бути чи не бути?..” Але трагедія Гамлета тут переноситься в іншу площину – бути чи не бути поетом, якими шляхами йти до народу, як втілити свою мрію в живі, потрібні, зрозумілі людям образи.
Образ слова, поезії у вірші “Зоря поезії” асоціюється з образом зорі, що “вставала вогнем опівночі, шлях прокладала ясний через темне бурхливе море і чарувала новою надією втомлені очі”. Поетеса повірила в силу слова, і ця віра її окриляє, надає сили до життя.
Зірка таланту Лесі Українки засвітилася в країні поезії, де переплилися щастя і горе, успіх і сльози, спів і ридання. Але письменниця вірить, що в майбутньому будуть лунати пісні – “вільні, гучні, одважні та горді…”.
Схожі твори:
- Твір на тему – Ідея служіння митця народові у творчості Лесі Українки Леся Українка понад тридцять років віддала творчості, на ці ж роки припадає безупинне замагання з туберкульозом. Безперечно, і тяжка хвороба, і тривалі болі, і хвилинні радощі впливали на її твори, але не були вони виявом вузько особистого. Героїзм, з яким поетеса боролася з недугою, непримиренність з компромісами ї кривдою робили...
- Ідея служіння митця народові у творчості Лесі Українки Для кожного справжнього письменника дуже важливим є чітке визначення свого ставлення до суспільного життя і свого місця у визвольній боротьбі. Пригадаймо Т. Шевченка, 1. Франка, П. Грабовського, їх твори і знайдемо чимало доказів цього. Так, 1. Франко у поезії “Декадент” писав: “Я син народа, що вгору йде, хоч був запертий...
- Ідея служіння митця народові у творчості Л. Українки Для кожного справжнього письменника дуже важливим є чітке визначення свого ставлення до суспільного життя і свого місця у ньому. Пригадаймо Т. Шевченка, І. Франка, П. Грабовського, їх твори і знайдемо чимало доказів цього. Так, І. Франко у поезії “Декадент” писав: “Я син народа, що вгору йде, хоч був запертий в...
- Ідея служіння митця народові у творчості Л. УКРАЇНКИ ЛЕСЯ УКРАЇНКА ЛЕСЯ УКРАЇНКА Ідея служіння митця народові у творчості Л. Українки Для кожного справжнього письменника дуже важливим є чітке визначення свого ставлення до суспільного життя і свого місця у ньому. Пригадаймо Т. Шевченка, І. Франка, П. Грабовського, їх твори і знайдемо чимало доказів цього. Так, І. Франко у поезії “Декадент” писав:...
- Ідея служіння митця народові в поезії Лесі Українки Ніхто не може вибирати час, у який живе, і народ, з якого веде свій рід. Лесі Українці судилося бути дочкою народу, що потерпав від чужого гніту, і творити в таких умовах, коли цей гніт перешкоджав соціальному і культурному розвитку рідного краю. Тож українські літератори вважали за обов’язок своєю творчістю прислужитися...
- Ідея служіння митця народом у творчості Лесі Українки Крицевим і ніжно-трепетним вродилося слово Лесі Українки. В нелегку добу лихоліття ступила велика поетеса на крутий і тернистий шлях. “На шлях я вийшла ранньою весною, – писала дев’ятнадцятилітня дівчина, – і тихий спів несмілий заспівала”. Але той тихий спів пролунав громосилим дзвоном, гучним сполохом, підупалих духом він кликав стати “одважно...
- Ідея служіння поета народові в поезії Франка та Лесі Українки Два прекрасних поетичних голоси злились в одну пісню великої любові до рідної землі, до свого народу. Це вірні своїй землі діти: ніжна донька Волині, Леся Українка, та мужній син Карпат, Іван Франко. Розмірковуючи над поетичним кредо Франка, оцінюючи його творчий доробок, бачимо великого трудівника, Каменяра, що своїм натхненним словом намагався...
- Ідея служіння художника народу у творчості Лесі Українки Леся Українка “Спочатку було Слово, а Слово те в Бога було, і Бог було Слово”, – так наставляє нас книга книг – Біблія. А наш національний геній і пророк Тарас Шевченко, продовжуючи цю геніальну думку, затверджує: Ну що б, здавалося, слова… Слова й голос – більше нічого. А серце б’ється...
- Патріотичні мотиви творчості Лесі Українки Ніжна, але сильна духом, пройнята прометеївським вогнем любові до людей, Леся Українка – неперевершений поет боротьби, поет-патріот. Саме тому Лесю Українку називають дочкою Прометея, бо саме вона перейняла від Тараса Шевченка й понесла далі естафету правди, добра, людяності. Провідне місце в ліриці Лесі Українки займає тема любові до рідного краю,...
- Ідея служіння художника народу в поезії Лесі Українки Ніхто не може вибирати час, у яке живе, і народ, з якого веде свій рід. Лісі Українці призначено було бути дочкою народу, що страждав від чужого гніта, і творити в таких умовах, коли цей гніт перешкоджав соціальному й культурному розвитку рідного краю. Тому літератори вважали за обов’язок своєю творчістю прислужитися...
- Патріотичні мотиви у творчості Лесі Українки Поезія – цвіт і гордість нашого народу. Вона зачіпає найкращі людські почуття, спонукає до дії, до боротьби зі злом. Поезія будить у людях потребу оберігати життя в усіх його виявах – зберегти ліси й повітря, красу трав і рідну мову. Я закохана у вірші Лесі Українки. Хочеться гортати й гортати...
- Ідея служіння митця народові в новелі М. Коцюбинського “Іntermezzo” Мабуть, в українській літературі ніхто до Михайла Коцюбинського з такою психологічною достовірністю не писав про внутрішній світ митця. Серед його творчої спадщини вирізняються присвячені цій проблемі новели “Цвіт яблуні” та ” Іntermezzo “. В українській літературі завжди був у пошані найперший, почесний і священний обов’язок письменника – служити народові. Нерідко...
- Ідея служіння митця народові в новелі М. Коцюбинського “Intermezzo” Мабуть, в українській літературі ніхто до Михайла Коцюбинського з такою психологічною достовірністю не писав про внутрішній світ митця. Серед його творчої спадщини вирізняються присвячені цій проблемі новели “Цвіт яблуні” та ” Intermezzo “. В українській літературі завжди був у пошані найперший, почесний і священний обов’язок письменника – служити народові. Нерідко...
- Ідея служіння митця народові у новелі “Іntermezzo” “Іntermezzo” – це невеликий музичний твір довільної будови, що виконується оркестром між частинами опери. У перекладі з італійської означає “перерва”. Для героя твору подорож з міста на природу теж стає невеличкою перервою у його гамірливому, повному переживань та турбот житті, що протікає в місті. Епізод, описаний у творі, справді мав...
- Роль поета і поезії в житті і суспільстві (за творчістю Лесі Українки) Чи може суспільство жити без письменників, без поетів? Раніше я над цим не задумувався, але, познайомившись із творчістю Лесі Українки, я зрозумів, що ні! Без її слова, без слова геніальної поетеси, без слова найосвіченішої жінки свого часу, без слова такої сильної духом людини не могло жити людство, не міг жити...
- “Мужність Лесі Українки” Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в сері маю те, що не вмирає Ці слова, які Леся Українка промовляє вустами Мавки, на мій погляд, влучно описують характер самої поетеси. Страждаючи з дитячих років на страшну хворобу, стійко витримуючи страшенний біль, який завдавав їй туберкульоз кісток, Леся Українка не...
- Ідея служіння митця народові у новелі “Intermezzo” МИХАЙЛО КОЦЮБИНСЬКИЙ “Intermezzo” – це невеликий музичний твір довільної будови, що виконується оркестром між частинами опери. У перекладі з італійської означає “перерва”. Для героя твору подорож з міста на природу теж стає невеличкою перервою у його гамірливому, повному переживань та турбот житті, що протікає в місті. Епізод, описаний у творі, справді мав...
- Ідея служіння митця народові в новелі Михайла Коцюбинського “Іntermezzo” Ідея служіння митця народові в новелі Михайла Коцюбинського “Іntermezzo” Михайло Коцюбинський – письменник, який подарував українській літературі чимало прекрасних сторінок. Він збагатив її новими темами, літературними формами, жанрами. У такому новому для українсь кої літератури того часу жанрові, як новела “Іntermezzo”, він звернувся до дуже важливої і давньої теми: митець...
- РОЗДУМИ ПРО РОЛЬ МИТЦЯ В ЖИТТІ НАРОДУ В ПОЕМІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ РОЗДУМИ ПРО РОЛЬ МИТЦЯ В ЖИТТІ НАРОДУ В ПОЕМІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ “ДАВНЯ КАЗКА” ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 1. Співець у жіночому тендітному тілі. 2. Роль поета в житті народу: А) цінності народного поета; Б) сила поетичного слова; В) боротьба духовності й бездуховності. 3. Поет належить своєму народові. Варіант 2...
- Роль митця в суспільстві (За поемою Лесі Українки “Давня казка”) Наприкінці XІX століття в місті Львові вийшла друга поетична книжка Лесі Українки (Лариси Косач-Квітки) під назвою “Думи і мрії”. Її відкривала поема “Давня казка”, у рядках якої щиро й пристрасно прозвучала тема покликання поета, тема його обов’язку перед народом. Леся Українка відмовилася від умовно-поетичних прийомів. Головний герой поеми – звичайнісінька...