Гєоргі Караславов “Горобець-молодець”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ЛІСОВІ КАЗКИ
Урок 30
Тема. Гєоргі Караславов “Горобець-молодець”
Мета: дати короткі відомості про життя і творчість відомого болгарського письменника Гєоргі Караславова; викликати інтерес до його творів; розвивати навички виразного читання, вміння зіставляти народні та літературні казки; виховувати моральні якості, вчити засуджувати зарозумілість і зазнайство.
Обладнання: книжка “Лісові казки”; портрет Г. Караславова; малюнки казкового будинку, горобця; підручник; робочий зошит.
ХІД
І. Емоційне налаштування на урок
Будемо у світ знань мандрувати,
Будемо казку нову вивчати,
Перед нами нелегкі задачі,
Тож побажаємо всім удачі.
II. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
– Чи ви коли-небудь замислювались над тим, чому так довго живуть казки? (У казках збережено душу народу, його переживання і мрії. У казках завжди добро перемагає зло, а справжні людські якості є найвищою цінністю.)
– Народна казка як жанр усної народної творчості має дуже давню історію, літературна казка з’явилася значно пізніше. Пригадаймо, що їх споріднює і чим вони різняться.
2.
– З поданих ознак виберіть ті, що характерні для даного виду казки:
1-ша група добирає ознаки літературної казки;
2-га група – народної.
Запис на дошці:
– є автор, немає автора:
– є казкар, виконавця казки немає;
– усна форма існування, письмова форма існування;
– текст змінений, текст незмінений;
– час створення відомий, час створення невідомий;
– негативний чи позитивний герой;
– добро перемагає зло.
– Які ознаки є спільними?
3. Дидактична гра “Казковий палац”
– У королівстві літератури всі казки мешкають в одному великому палаці: на першому поверсі – казки про тварин, на другому – побутові казки, на третьому – чарівні. (На дошці – малюнок триповерхового будинку з написами типів казок.)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми з вами побуваємо на першому поверсі, де розмістилися казки про тварин.
Чарівна скринька пропонує вам чудову зустріч з казкою Гєоргі Караславова “Горобець-молодець”. Ми будемо вчитися виразно читати текст, аналізувати вчинки й характери дійових осіб, висловлювати свою думку про прочитане, вправлятися у вибірковому читанні, читанні за особами.
1. Розповідь учителя про автора та твори Г. Караславова
– Найбільшої слави дитячий письменник зажив після виходу “Лісових казок”, герої яких дуже схожі на людей. Вони змушують читачів оцінювати й аналізувати себе і свої вчинки.
2. Читання казки вчителем і підготовленими учнями (комбіновано)
3. Інтерактивна форма роботи “Мозковий штурм”
– Чим була стурбована Горобчиха Ковтнишмат?
– Що розповів Ласун, коли повернувся?
– За що всі розхвалювали його?
– Що трапилося з Горобцем-молодцем?
4. Словникова робота. Робота в зошиті
– Працюємо в парах.
Читання слів “луною”: необачний, заголосила, шугнув, з’юрмилися, захурделило, зойкнув, шугає, промерзлі, мигтіли, скоцюрблений, марнолюбство, гребінь даху.
Пояснюємо значення слів.
5. Виразне читання учнями, осмислення й аналіз прочитаного. Робота в зошиті
– Де зимували всі горобці?
– Що думали про Ласуна горобці, коли чекали на його повернення?
– Чому рішення Горобця-молодця сполошило горобину зграю?
– Чи можна вважати його рішення геройством?
6. Вибіркове читання
– Що розповів Ласун, коли повернувся?
– За що всі розхвалювали його?
– Яке рішення прийняв Горобець-молодець?
– Які риси характеру проявились у ньому при цьому?
7. Читання за особами
IV. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення знань
1. Робота за малюнком
– Знайдіть і прочитайте, як описано у творі зображений на малюнку епізод.
2. Творча робота. Робота в зошиті
– Чому, на вашу думку, загинув Горобець-молодець?
– Чи згодні ви із Цвіриликом-співцем?
– Чому він, цей старий горобець, сумно відвів погляд від задубілого на морозі Горобця-молодця?
– Яким має бути геройство?
– Що таке марнославство?
3. Пофантазуймо!
– Уважно вивчіть імена горобців. Чому автор так назвав своїх персонажів? Може, це пов’язано з їхньою вдачею?
4. Виступ “Довідкового бюро”
Слухання повідомлень про горобців з рубрики “Цікаво знати”.
5. Робота над прислів’ями. Робота в зошиті
– Поясніть їх значення.
– Яке з прислів’їв вам найбільше сподобалося? Чому?
VI. Підсумок уроку
– Чи сподобалась вам казка?
– Кого ви засуджуєте?
– Що б ви порадили Горобцю-молодцю? (Робота в зошиті)