ГРЕЦЬКЕ ДИВО – З міфології Давньої Греції
Уроки зарубіжної літератури 6 клас
Урок 8
ГРЕЦЬКЕ ДИВО
Тема: З міфології Давньої Греції.
Світло й тьма, тління і вічність, віра і безчестя складають світ цей і потрібні одне для одного.
Г. Сковорода
Мета: розкрити світ і культуру давніх греків, причини популярності грецької міфології; розкрити зміст міфу про створення світу; систематизувати знання учнів про міф; розвивати навички виразного читання та усного мовлення; удосконалювати вміння складати опорні схеми за змістом прочитаного; формувати образне мислення; виховувати
Обладнання та матеріали: карта стародавнього світу, виставка книжок про Давню Грецію, ілюстративні та фотоматеріали (єгипетські піраміди, висячі сади у Вавилоні, храм Артеміди в Ефесі, статуя Зевса в Олімпії, Мавзолей у Галікарнасі, Колос Родоський, Фороський маяк), ілюстрації до міфів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1. Вступне слово вчителя з елементами бесіди.
Звернення до карти. Багато тисячоліть тому на Балканському півострові, на берегах Іонічного та Егейського морів, оселився народ, який називав себе елліни, а свою країну
Греція… Яскрава, дивовижна частинка величезного світу, яка уособлює в собі скарбницю невмирущих міфів та легенд, найвидатніших пам’яток культури та мистецтва, літератури та науки. Країна, відомості про найперші історичні кроки якої відгукуються ще з 6 тисячоліття до н. е., дала початок науці, філософії, мові, політиці та мистецтву. Це могутня держава, багата перлинами грандіозного значення, історія якої навіки викарбувана золотими літерами на сторінках найвидатніших творів, найдавніших і найсучасніших енциклопедій і, врешті-решт, шкільних підручників.
Греція… Що ж найперше згадується, коли чуєш назву славетної землі?
Звісно, перші Олімпійські ігри, всесвітньо відомі сім чудес світу, три з яких знаходяться саме тут, і, безперечно, могутні боги, що стали головними героями відомих міфів Еллади. Власне, не зацікавитись неймовірним розмаїттям багатих традицій, різнобарвної культури та незвичайних вірувань практично неможливо!
– Що ви знаєте про культуру Давньої Греції?
– Якими досягненнями давніх греків ми користуємося до сьогодні?
– Які давньогрецькі міфи ви читали?
– Які твори інших видів мистецтва на теми давньогрецьких міфів вам відомі?
2. Звернення до теми уроку.
3.
4. Робота з епіграфом.
5. Актуалізація опорних знань учнів.
– Що таке космогонічні міфи?
– У яких космогонічних міфах розповідається про походження світу з яйця?
– Дайте відповідь на запитання 4 підручника (с. 19).
– Наведіть приклади творення світу Першобогом.
– Дайте відповідь на запитання 5 підручника (с. 19).
5.
6. Читання міфу про створення світу (за хрестоматією) і паралельне складання опорної схеми.
Таблиця “Боги та їхні функції”
Боги їхні функції
Титани
Кронос
Зевс
Гера
Аїд
Посейдон
Афіна Паллада
Афродіта
Артеміда
Аполлон
Гефест
Океан
Нерей
Феміда
Гермес
Тіфон
7. Систематизація матеріалу (на основі складених на попередніх уроках опорних схем та текстів міфів).
Висновки учні записують у зошити.
Грецька культура базується на міфологічній основі, яка має кілька культурно-історичних пластів. Більшість дослідників вважають, що формування загальновідомого грецького пантеону відбулося в архаїчний період. Космологічні уявлення давніх греків мають багато спільних рис з уявленнями багатьох інших народів. Спробуємо визначити ці риси.
– Як розпочинається більшість міфів про створення світу? Спробуйте визначити міфічний час. Які слова в реченнях мають часові ознаки?
(Месопотамія: “Задовго до створення землі та людини…”; Давня Індія: “Спочатку не було нічого… З темряви первісного Хаосу…”; давньослов’янський міф: “На початку була Пітьма – вічна й безмежна. Ні Землі, ні Неба, ні Сонця. Тільки Морок”; єгипетські міфи: “Коли не було ні землі, ні неба…”; Давня Греція: “Спочатку існував тільки вічний, безмежний, темний Хаос” ). Висновок: творення світу починається з нічого; цю невпорядкованість – хаос, пітьму – можна назвати “епоха початку”.
– Визначте, з яких стихій (земля, вода, повітря, вогонь) розпочинається творення/впорядкування світу. (Месопотамія: “Безмежний океан з прісною водою…”; Давня Індія: “Першою виникла вода. З цієї води постав вогонь”; давньослов’янський міф: “…густа, холодна і безконечна Ніч (Пітьма). Але її пронизувало Око”; єгипетські міфи: “Всесвіт нагадував безмежний океан води”; “Спочатку серед первісних вод в безмежному океані…”; Давня Греція: “Все виникло з безмежного Хаосу” ).
Висновок: спостереження над міфами дають змогу зробити висновок, що початком усього найчастіше є вода.
– З чого розпочинається процес творення світу?
(Месопотамія: “Апсу і Тіамат змішали свої води, і народилися боги”; Давня Індія: “…зародилося Золоте Яйце… в ньому виник Прабатько Брахма”; давньослов’янський міф: “Око…пустило Сльозу… З неї вродилося диво: Першоптах і Першобог – птиця Сокіл”; єгипетські міфи: “Якось з глибин Нуна на світ вийшли боги, яким судилося створити…”; Давня Греція: “Все виникло з безмежного Хаосу – весь світ і безсмертні боги” ). Висновок: творення світу починається з упорядкування хаосу, зародження богів (першобога, творця), роз’єднання змішаних у хаосі стихій.
– Як описується породження світла і темряви (дня і ночі)? (Месопотамія: не описано;
Давня Індія: не описано; можливо, це сяйво вогню; давньослов’янський міф: “Його [Сокола] золотаве пір’я осяяло непроникну Ніч”; єгипетські міфи:”3 Лотосу народився бог Сонця Ра і осяяв світ”; Давня Греція: “Безмежний Хаос породив вічний Морок – Ереба і темну Ніч – Нюкту. А від Ночі і Мороку постали вічне Світло – Ефір і радісний світлий День – Гемера” ). Висновок: розділення світла і темряви (чергування дня і ночі) пов’язане із появою або діяннями богів.
– Як з’являються небесні світила (сонце, місяць, зорі)? (Месопотамія: “Аби прикріпити землю надійніше, боги прив’язали її до неба довгими шнурами. Ці шнури ми сьогодні називаємо сузір’ям Чумацький Шлях”; Давня Індія: не описано; давньослов’янський міф: не описано; єгипетські міфи: “Богиня Нут народила Сонце і Зорі…”; Давня Греція: сонце, місяць, зорі – породжені богами). Висновок: небесні світила у міфах, що вивчаються, як правило, створені богами.
– Як пояснюється виникнення землі та неба? (Месопотамія: “Боги розділили “гору небес і землі”, щоб створити небо, землю та підземне царство”; Давня Індія: “Брахма… розбив Золоте Яйце, і воно розкололося на дві половинки. Верхня стала Небом, нижня – Землею, а між ними Брахма розмістив повітряний простір. І утвердив він землю серед вод”; давньослов’янський міф: “І пустив Сокіл золоту Сльозу-Росинку, що впала на Око. І вмить розрослося воно у великий острів серед Мороку”; єгипетські міфи: “Серед первісних вод безмежного океану з’явився пагорб”; “Боги, що вийшли з Нуна, створили небо, землю, тварин і рослини…”; Давня Греція: “З Хаосу виходить і богиня Землі – Гея…. благодатна Земля породила безмежне блакитне Небо – Урана, і розкинулося Небо над Землею” ). Висновок: як правило, виникнення землі та неба – результат діянь богів. Інколи боги виступають уособленням землі та неба.
– Якою давні люди уявляли землю?
(Месопотамія: Ніби перекинутий човен плаває в світовому океані; Давня Індія: схожа на нижню частину яйця; давньослов’янський міф: великий острів, на якому росте Прадуб; єгипетські міфи: пагорб серед безмежного океану; Давня Греція: богиня Гея). Висновок: земля порівнюється із перевернутим човном, яйцем, островом, пагорбом, може бути уособленням богині.
– У яких міфах приділено увагу розмежуванню світів? (Месопотамія: “Землю боги поділили на три частини. Нагорі живуть люди, всередині розташовані володіння бога прісних вод, а внизу – підземний світ, царство мертвих”; давньослов’янський міф: Першодерево – Вирій, у вітті якого живуть птахи та душі померлих; Білобог і Чорнобог – втілення Життя; Давня Греція: Тартар – надра Землі).
8. Узагальнення матеріалу та підведення підсумків уроку.
9. Домашнє завдання.
1. Повторити відомості про міф, його різновиди.
2. Відповісти на запитання 7, 8 підручника на с. 19(див. додаток)
3. Прочитати статтю підручника “Вогонь Прометея” (с. 21-23), на основі матеріалу статті заповнити таблицю (див. додаток).