“Герої часу” в оповіданнях А. П. Чехова
Нещодавно я прочитала оповідання Чехова Іонич. Чехов пристрасно бичував людську вульгарність в побуті і настроях інтелігенції. Намалювавши безліч образів російських інтелігентів, Чехов досяг величезної сили типізації. Імена деяких його героїв стали загальними. До їх числа належить передусім ім’я Бєлікова, ворога всього нового і свіжого, людини у футлярі, що живе під вічним побоюванням: Як би чого не вийшло. Також типова для епохи Чехова фігура доктора Старцева. Чехов розповідає сумну історію освіченого, ділового лікаря Дмитра Іонич Старцева,
Старцев намагається увійти в життя городян, знайти в їх серцях відгуки на ті думки і почуття, якими він живе. Але скоро досвід навчив його мало-помалу, що поки що з обивателем граєш в карти або закусуєш з ним, то це мирний, благодушний і навіть недурний чоловік, але варто тільки заговорити з ним про щось неїстівне, наприклад, про політику науці, як він стає в глухий
Однак життя без вражень, без думок брала своє. Теперішній ідеал Старцева – лише забезпеченість і спокій. Черствий лікар, який не хоче втратити жодної зайвої хвилини на розмови з пацієнтами, він грубо бурчить: Прошу відповідати тільки на запитання. Не розмовляти! Так процес духовного зубожіння позначався у його мові. Майстерність Чехова-оповідача особливо проявляється в композиції Іонич. Композиція оповідання підпорядковується однієї спільної мети – показати поступове духовне заперечення героя і вбогу життя міста. Але як розповісти про життя героя і цілого міста протягом декількох сторінок? Чехов домагається цього наступними художніми засобами. Перш за все поступово і непомітно спрощується композиційно-сюжетна лінія розповіді. Такі компоненти твору, як пейзаж і діалоги, в міру розвитку сюжету зникають, автор майстерно ставить це в зв’язок з еволюцією образу героя.
Поки Старцев був молодий, він любив музику, співав, закохувався, мріяв, вів суперечки і розмовляв з оточуючими. Для характеристики його настроїв потрібен був і краєвид місячної ночі, тонко передає чарівність любові, пережитої героєм, і діалоги, обрисовують гаму його переживань. У міру того як коло інтересів Старцева звужується, яскраві фарби з його життя зникають. Старцев перетворюється в похмурого самотнього обивателя, пейзаж і діалог робляться тепер непотрібними у творі. Так як, за словами Чехова, література повинна укладатися відразу, на секунду, автор, зображуючи багаторічний процес морального падіння героя, розставляє на життєвому шляху героя тільки основні віхи. Ми дізнаємося, що перша подорож в місто Старцев здійснює пішки, потім їздить на парі коней і, нарешті, на трійці з бубонцями, з розгодованих кучером на козлах. Проміжок між цими віхами автор не заповнює нічим, та це й не потрібно: зростання матеріального благополуччя і огрубіння героя змальовано вже гранично виразно кількома характерними штрихами. Ще одна цікава особливість оповідання. Губернатор міста, в якому розвиваються події, майже не описується автором. Між тим дуже добре відчувається задушлива атмосфера міста. Досягається це в такий художнім прийомом: автор знайомить нас з самої освіченою і талановитою родиною в місті – сім’єю Туркіних. Чехов тричі дає опис цієї сім’ї, кожного разу спрощуючи і скорочуючи опис. Зовні красиве життя Туркин виявляється до жаху монотонною.
Туркін у своїх міркуваннях про збитки, йому заподіяних, доводить думку до масштабів людства. Від життя людині – збиток, -. філософствує він, – а від смерті – користь. І стає гірко, для чого на світі такий страшний порядок, що життя, яке дається людині тільки один раз, пропадає без користі. Але Чехов не тільки сміявся, не тільки знущався і сумував, він бачив майбутнє Росії. Все в чеховських повістях і оповіданнях, п’єсах і новелах присвячено ідеї знищення того минулого часу і мерзенного, що творилося в Росії. Тема твору – зображення мертвотної сили обивательщини і вульгарності, що засмоктує в своє болото навіть культурної людини, якщо у нього немає внутрішнього протесту і ідейного протиотрути. Розповідь допомагає читачам побачити навколишню їхню дійсність при яскравому світлі полуденного сонця, коли всього видніше темні плями.
Схожі твори:
- “Герої часу” у розповідях А. П. Чехова Недавно я прочитала розповідь Чехова “Ионыч”. Чехів жагуче бичував людську вульгарність у побуті й настроях інтелігенції. Намалювавши безліч образів російських інтелігентів, Чехов досяг величезної сили типізації. Імена деяких його героїв стали загальними. До їхнього числа належить насамперед ім’я Беликова, ворога всього нової й свіжого, “людини у футлярі”, що живе під...
- Новий погляд на “маленьку людину’ в оповіданнях А. П. Чехова І. Звернення до проблеми “маленької людини” російських письменників О. С. Пушкіна, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського, А. П. Чехова (заклик Гоголя полюбити, пожаліти “маленьку людину” такою, яка вона є; прагнення Достоєвського побачити в ній особистість; пошук Чеховим винного не в суспільстві, а в самій людині). ІІ. Новий поворот старої...
- Еволюція доктора Старцева Вір по оповіданню А. П. Чехова “Іонич”. Перед нами чотири етапи життєвої історії доктора Старцева, лаконічно викладаючи яку, Чехов демонструє поступове зубожіння духу героя, ослаблення його волі, сили опору, втрату активності, живої реакції. На першому етапі Старцев ще повний сил і енергії. Обійнявши посаду земського лікаря, він оселився поблизу лікарні,...
- Тема духовного переродження людини в оповіданнях А. П. Чехова Чехов – майстер короткого оповідання, і предметом дослідження в них найчастіше для письменника стає внутрішній світ людини. Він був непримиренним ворогом вульгарності і міщанства, ненавидів і зневажав обивателів, їх порожню і безцільно життя, позбавлену високих прагнень та ідеалів. Головне питання, яким задається А. П. Чехов протягом усього свого творчого шляху,...
- Роль символічної деталі в оповіданнях А. Чехова Я розповім про романс, який співає Дмитро Іонович Старцев, коли першого свого вихідного дня прямує з Дяліжа до С. Так сталося, що в нашій родині завжди співають, і здебільшого російські й українські романси. Співали і цього, який волею автора вкладений в уста молодого лікаря. Отже, розумієте мої почуття, коли я...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Чехова Борючись проти всіляких ілюзій, Чехов протиставляє їм правду життя, як він її розуміє. Драму загибелі усіх сподівань людини намалював Чехов в оповіданні “Іонич”. Райдужний настрій Дмитра Іонича Старцева по приїзді його в нове місто тривав недовго. Невдовзі йому відкривається справжнє обличчя міського життя. Іонич не мириться з обивательщиною. Спочатку він...
- “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому “бурхливому світі?” І чи не увагою до “маленької людини”, до звичайної людини обділене наше сьогоднішнє...
- Маленька людина в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова АНТОН ЧЕХОВ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АНТОН ЧЕХОВ “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому...
- “Проблеми, які розкриває у своїх оповіданнях А. Чехов” У всі часи питання зниження духовного рівня особистості під впливом зовнішніх обставин залишається актуальним для літератури. Видатне місце серед російських письменників, що займалися дослідженням даної проблеми, був А. П. Чехов. Він найбільш яскраво показав, як небезпечно жити без моральних орієнтирів, керуючись лише швидкоплинними пристрастями і не розвиваючи в собі кращі...
- Зображення “вульгарності вульгарної людини” в оповіданнях А. П. Чехова Чехов уважав вульгарність украй опасним соціальним явищем. І особливо хвилювала письменника доля интеллигенции. Чехів уважав трагедією, що люди, покликані звістки за собою народ, преобертаються в обивателів, деградують під впливом середовища. Подібна трагедія зображена в расрозповіді “Ионич” (1898). Сюжет його простий: молодий, розумна людина попадає в рєрий, провінційний містечко С. Много...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Антона Чехова Головна тема творів видатного російського письменника і драматурга А. П. Чехова – це життя звичайних людей, його сучасників, яке автор змальовує зі співчуттям до них і з обуренням проти умов, у яких вони змушені жити. Життя у суспільстві, устрій якого майже неминуче примушує їх деградувати, і ніщо для його героїв...
- “Деталі у оповіданнях А. Чехова” Чехов виступив справжнім новатором як у прозі, так і в драматургії. Оповідання та повісті письменника вражають відсутністю в них яскравого цікавого сюжету – все відбувається, як у житті. Ті події, які розгортаються на сторінках його творів, становлять лише зовнішню канву, а головне – це внутрішній сюжет, зміна самого героя, його...
- Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування та малодушності в оповіданнях А. Чехова Антон Павлович Чехов за фахом був лікарем, але славу і визнання принесли йому короткі оповідання. Саме оповідання стали засобом лікування людських над, негативних рис характеру. Кожний рядок, написаний автором, бореться за людяне в людині. Що може бути приємніше за зустріч шкільних друзів? Можна разом пригадати багато веселих і цікавих моментів...
- Значення художніх деталей у оповіданнях А. П. Чехова Л. М. Толстой казав, що твори А. П. Чехова зрозумілі і споріднені не тільки всякому росіянину, але і усякій людині взагалі. Дійсно, головною темою творчості Чехова (як Толстого і Достоєвського) став внутрішній світ людини. Але художні методи, художні прийоми, які використовували у своїй творчості письменники, різні. Чехов по праву вважається...
- Роздуми про сенс життя в оповіданнях А. Чехова Із чого складається наше життя? Хіба з великих подій історичного значення, парадів і свят? Зовсім ні. Інколи й це буває, але щоденне життя зовсім не свято. І серед буднів воно інколи здається нудним, безглуздим. Проте це наше жииття, єдине й неповторне. Саме в цьому переконує читача й А. Чехов, міркуючи...
- Смішне й смутне в оповіданнях А. П. Чехова У творах Чехова величезне число відтінків комедійного й драматичного. Чим більше вдивлявся письменник у найпростіші життєві ситуації, тим до більше несподіваних висновків приходив. Гумористичні обставини раптом оберталися драмою, а сумні події перетворювалися у фарс. Все це виражено у творах Чехова, де, як у житті, переплітаються смішне й смутне Письменникові хочеться,...
- Художня деталь в оповіданнях Чехова Після смерті Чехова Л. Н. Толстой сказал: “Достоїнство його творчості в тім, що воно зрозуміло й споріднене не тільки всякому росіянинові, але й усякій людині вообще. А це головне”. Дійсно, передметом дослідження Чехова (так само як і Толстого й Достоєвського) став внутренний мир людини. Але художні методи, художні прийоми, які...
- Тема обманутих надій в оповіданнях А. П. Чехова Сьогодні твору Антона Павловича Чехова многими маститими письменниками, літературними критикамі й простими шанувальниками його таланта по праву считаются одними із кращих зразків сьогодення майстерства зображення людського життя. Звичайного життя, з усіма її плюсами й мінусами, проблемами й радостями, звичками й незначними, на перший погляд, деталями. Герої більшості добутків цього талановитого...
- Проблема формування особистості людини в оповіданнях Чехова У російській літературі існувало чимало письменників, які досліджували у своїх добутках проблему формування особистості людини. Вона завжди становила особливий інтерес для російських письменників. Одним з таких письменників, що присвятили проблемі особистості людини більшість своїх створінь, був Антон Павлович Чехов. Ця неабияка людина завжди хотіла бачити людей простими, щирими, добрими; все...
- Роль художніх деталей в оповіданнях А. П. Чехова У Творчості Антона Павловича Чехова оповідання займає особливе місце. Він був одним з улюблених жанрів письменника. Характерною рисою оповідання як літературного жанру є його порівняно невеликий обсяг, що робить досить скрутним застосування великих описів. Тому для письменника, що працює в цьому жанрі, особливо важливо вміти передати ідею за допомогою художніх...