Г. К. Андерсен. “Снігова королева”. Велич краси людського серця. Антитеза
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 24
Тема. Г. К. Андерсен. “Снігова королева”. Велич краси людського серця. Антитеза
Мета: допомогти учням осягнути велич краси та сили людського серця, справжньої дружби; розвивати образне та логічне мислення, вміння з’ясовувати головний конфлікт казки та способи його розв’язання; розвивати навички висловлювання власних думок, зіставлення фантастики й реальності; виховувати щирість, вірність у дружбі, почуття відповідальності
Обладнання: портрет письменника, різні видання казки “Снігова королева”, ілюстрації художників до неї та учнівські роботи.
Теорія літератури: літературна казка, герої (образи, персонажі) художнього твору, реальне та фантастичне, смішне і сумне, антитеза.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло – з потворністю. Тому конфлікт (тобто зіткнення різних, часто протилежних сил, протиборство героїв, понять і думок) між красивим і некрасивим цілком зрозумілий. Але в реальному житті часто буває так, що за
Розібратися в цьому, а також відкрити секрети художньої майстерності автора ми й спробуємо на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Пригадаємо маршрут Герди, яка розшукувала Кая. Заповніть схему назвами зупинок, які дівчинка робила під час подорожі.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя
– Казка “Снігова королева” була улюбленою і для самого Г. К. Андерсена. Він згадував: “Із задоволенням писав свою останню казку “Снігова королева”. Я до того захопився нею, що вона, ніби танцюючи, вилилася на папері”. У дитинстві він дружив із дівчинкою Лісбет. “Із кухні був вихід на горище. Під вікном горища, на водостічному жолобі, що знаходився між нашим і сусіднім будинками, стояв ящик, набитий землею, в ньому росли цибуля і петрушка; це був город моєї матері. Він і тепер ще цвіте в моїй казці “Снігова королева””,- розповідав у своїх спогадах письменник. А ще вони з лісбет, сидячи біля вікна, любили прикладати монетки до розмальованого морозом скла й дивитися на вулицю. Колись маленькому Гансові привиділися обриси льодяної жінки. Ось у його творах реальне переплелося з чарівним.
2. Робота з таблицею (в парах)
Реальне | Фантастичне |
– Життя міста; – бідність багатьох героїв казки; – побут сім’ї; – зміна пір року; – зимові розваги дітей; – побут принців та принцес (у Данії й до цього часу є титул короля, королеви) | – Троль, його учні; – чарівне дзеркало, що спотворює світ; – перетворення серця на крижину; – Снігова королева; – бабуся-чарівниця; – звірі, птахи, що говорять; – сни, що блукають у палаці; – сніжинки-кури |
3. Виконання пошуково-дослідницьких завдань, розв’язання проблемних питань
Інтерактивна вправа “Займи позицію”
– Хто є головною героїнею казки “Снігова королева” – Снігова королева чи Герда? Чому?
– Безперечно, і Герда, і Снігова королева – сильні особистості. У чому сила кожної із них? Порівняйте їх, знайдіть спільне та відмінне.
Снігова королева | Герда |
Спільне | |
Сильні, впливають на людей, їм потрібен Кай; красиві | |
Відмінне | |
Зла, горда, холодна, бездушна, байдужа, підступна, егоїстична, “холодне” серце, впливає на людей силою, владою | Добра, щира, смілива, вдячна, вірна, рішуча, наполеглива, цілеспрямована, “гаряче” серце, впливає на людей добротою, відданістю, цілеспрямованістю |
– Маленька розбійниця, побачивши Кая, сказала: “- От, пройдисвіт!.. Не знаю, чи ти вартий того, щоб за тобою бігали аж на край світу!”
Міні-диспут: “Чи вартий Кай того, щоб заради нього пройти стільки випробувань?”
– У казках Андерсена постійно йде боротьба між добром і злом, красою і потворністю, живим і неживим, “гарячим” серцем та “крижаним”. Це такий літературний прийом, засіб, який називається антитезою.
Записи до літературознавчих словничків
Антитеза – це протиставлення цілком різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів.
Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженим, динамічним.
Наведіть приклади антитези в казці Андерсена “Снігова королева”. (Троль – Бог, сніжинки – троянди, холодне – гаряче, Герда – Снігова королева та ін.)
5. Самостійна робота з підручником
Прочитайте статтю підручника Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковба – сенко “Антитеза в “Сніговій королеві”” (С. 82-83) або дайте відповідь на запитання й виконайте завдання в підручнику Є. Волощук (С. 88-89).
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Ознайомтеся з цим списком і скажіть, про що він свідчить:
– Україна – О. Зуєв, мюзикл “Снігова королева”;
– Україна – Г. Сасько, фортепіанна мініатюра “Крижаний танок Снігової королеви”;
– Україна – Ж. Колодуб, балет “Снігова королева”;
– Росія – Б. Астаф’єв, опера “Снігова королева”;
– Росія – Д. Ледньов, опера “Снігова королева”;
– Росія – М. Раухвергер, балет “Снігова королева”.
(Це свідчить про велику популярність казки “Снігова королева” у світі мистецтва.)
VI. Домашнє завдання
Підготувати коротку інсценівку за одним із уривків з казки Андерсена “Снігова королева” (у групах); характеристику улюбленого героя (індивідуально).
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте фразу: “Хочу сказати спасибі…” (…учневі за цікаву думку, вчителеві, казкарю і т. ін.).