Г. К. Андерсен. “Снігова королева”. Авторська оцінка героїв твору
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 23
Тема. Г. К. Андерсен. “Снігова королева”. Авторська оцінка героїв твору
Мета: допомогти учням сприйняти великий за обсягом твір цілісно, з’ясувати його ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього твору, образне та логічне мислення; виховувати силу волі, цілеспрямованість, вірність у дружбі, людяність.
Обладнання: портрет письменника, різні видання казки “Снігова королева”, ілюстрації
Теорія літератури: літературна казка, образи-персонажі твору, композиція.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Продовжується наша мандрівка разом із маленькою Гердою, яка розшукує свого друга Кая. Ми бачимо, що на шляху дівчинки зустрічаються недобрі, егоїстичні герої та доброзичливі істоти, завжди готові допомогти, поспівчувати іншому. Активну участь у долі дітей бере навіть природа: сонячні промінці й ластівка переконують Герду, що Кай живий, троянди нагадують дівчинці про її обов’язок; крук та його наречена допомагають зустрітися з королевичем та королівною;
Цікаво, чи зможе маленька дівчинка перемогти сильну, розумну Снігову королеву? І чого може навчити ця казка нас, людей ХХІ століття? Про це й буде наша розмова на сьогоднішньому уроці.
II. оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Міні-вікторина
Відгадайте, кого або що описує автор.
“…Вона припливла до великого вишневого саду, в якому стояв маленький будиночок під солом’яною стріхою з чудернацькими червоними й блакитними віконцями”. (Житло бабусі-чарівниці)
“З хатини, спираючись на костур, вийшла… у великому солом’яному капелюсі, на якому були намальовані чудові квіти”. (Бабуся-чарівниця)
“…Бабуся золотим гребінцем розчісувала їй волосся, що кучерявилось й огортало золотим сяйвом її личко – привітне, миле, кругленьке і рожеве, як троянда”. (Портрет Герди)
“Як холодно й вогко було навколо! Туман великими краплинами сідав на пожовкле листя і, наче дощ, стікав на землю. Листя опадало й опадало. Самий лише терен стояв рясно вкритий ягодами, але які ж вони були терпкі!” (Природу, коли Герда втекла від чарівниці)
“Її склепіння нагадувало верхівку величезної пальми з коштовним кришталевим листям. Із самої середини стелі спускалася товста золота стеблина, на якій висіли два ліжечка, що мали форму лілеї”. (Спальню королівни)
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Коментоване читання п’ятого, шостого і сьомого оповідань казки Г. К. Андерсена “Снігова королева”
2. Словникова робота
Свавільна – людина, яка робить, що захоче; жорстока;
Приштрикнуть – заріжуть ножем;
Порішу – вб’ю;
Бульдоги – порода собак;
Шинка – сало з м’ясом;
Гигнути – загинути;
Вимітайся – біжи, швидко виходь;
Сувій – згорнутий у трубочку папір (або тканина);
Не мати гадки – не знати, не думати;
Відпустка – документ, що засвідчує особисту свободу людини;
Підострожила – вдарила острогою, підігнала, щоб рушав чи біг швидше.
3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
– Що найбільше вразило вас у прочитаному? Чому?
– Доведіть, що маленька розбійниця була жорстокою, грубою, вередливою.
– Чому маленька розбійниця вирішила допомогти Герді?
– Знайдіть у шостому оповіданні слова, які пояснюють, чому фінка відмовилася додавати сили Герді і в чому сила дівчинки, прокоментуйте їх.
– Хто допоміг Герді подолати сніжинок – передові лави війська Снігової королеви – й чому?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Розгадайте кросворд, в якому ключовим буде слово, яке складав Кай у палаці Снігової королеви.
1. Одна з головних героїнь казки Г. К. Андерсена. (Снігова королева)
2. “Свавільна й дика” дівчинка. (Розбійниця)
3. Перша коштовна річ, котру Герда віддала, щоб урятувати Кая. (Черевички)
4. Мудра жінка, яка сказала, що Герда така сильна, що їй підкоряються “і люди, і тварини”. (Фінка)
5. Воїн Снігової королеви, її вірні слуги. (Сніжинки)
6. Річ, яка перетворила гаряче серце Кая на крижане. (Скалка)
7. Річ, яку лапландка використала як папір для листа. (Рибина – тріска)
8. Герой, який дуже любив свій рідний край і мріяв про нього в неволі у маленької розбійниці. (Олень)
(Можна зробити кросворд “навпаки”: написати відповіді, щоб учні придумали до них питання.)
VI. Домашнє завдання
Виразно читати з п’ятого по сьоме оповідання, переказувати їх від імені різних персонажів, характеризувати героїв казки.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте фразу.
– Я рада (радий), що…
– Мені сумно, тому що…
– Казка примусила мене замислитися над тим,…