Г. К. Андерсен. Поєднання побутовості й фантастики у казках Андерсена
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 20
Тема. Г. К. Андерсен. Поєднання побутовості й фантастики у казках Андерсена
Мета: ознайомити з життям і творчістю Великого Казкаря, зацікавити його творами, спонукати до читання; розвивати навички самостійної роботи з підручником; розширювати кругозір, уміння висловлювати свої думки про прочитане; виховувати цілеспрямованість, наполегливість, прагнення до самоосвіти.
Обладнання: портрет письменника, різні видання його казок, ілюстрації
Теорія літератури: літературна казка, герої (образи, персонажі) літературного твору.
ХІД УРОКУ
I. Аналіз виконання контрольної роботи
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Не так багато у світі письменників, які б мали титул Короля Казок. Таке звання (неофіційне, звичайно, але не менш почесне) було в данського письменника Ганса Крістіана Андерсена. Сьогодні в нас є чудова нагода познайомитися більше з його життям, що саме вже нагадує казку, з його яскравою особистістю, хоча в дитинстві він був не дуже зграбним, скромним, звичайним
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
– Пригадайте казкову історію про гидке каченя, яке всі зневажали, ображали і яке потім перетворилося на прекрасного лебедя. Приблизно так було і в житті Ганса Крістіана Андерсена, який народився в бідній сім’ї і, не маючи коштів для здійснення мрії, наполегливо працював, учився, шукав своє покликання, фантазував, писав, поки нарешті не досяг успіху й не став одним із кращих казкарів світу. Вдячні читачі ще за життя казкаря поставили йому пам’ятники, причому не лише йому, а й казковим героям, що вийшли з-під його пера. До цього часу існує висока міжнародна премія імені Г. К. Андерсена за найкращу дитячу книгу.
2. Виразне читання (або самостійна робота) статті підручника про видатного казкаря (С. 61-62 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 70-72 – за підручником Є. Волощук)
Ганс Крістіан Андерсен
3. Евристична бесіда
– Що найбільше вразило вас у житті письменника?
– Які казки Г. К. Андерсена ви знаєте з дитячих книжок, із мультфільмів? (“Дюймовочка”, “Снігова королева”, “Принцеса на горошині”, “Стійкий олов’яний солдатик”, “Гидке каченя”, “Кресало”, “Нове вбрання короля”, “Дикі лебеді”, “Соловей” та ін.)
– Чого навчають, чим приваблюють казки Андерсена?
4. Коментар учителя
– Надзвичайна привабливість казок Андерсена криється в чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, в умінні у звичайнісіньких предметах та подіях бачити казку. Андерсен як справжній чарівник легко проникав у душу дитини, чоловіка, жінки, простого садівника й знатного пана, дрібного чиновника й придворного вельможі. Навіть там, де автор бачив недосконалість, прагнув відшукати хоч щось гарне, бо вірив, що добро існує в усьому. Отже, як і герої народних казок, і персонажі казок інших письменників, герої Андерсена вчать добра й справедливості, віри в майбутнє, уважного ставлення до кожної людини, милосердя та співчуття до слабших.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Поєднайте казкових героїв Г. К. Андерсена, керуючись логікою та знанням творів
Маленька дівчинка | Балерина |
Принцеса | Лебідь |
Солдатик | Солдат |
Каченя | Сестра, кропива |
Соловей | Перини, горошина |
Кресало | Жаба, жук, ластівка |
Лебеді | Клітка |
2. Прокоментуйте висловлювання Г. К. Андерсена та дослідників його творчості й запишіть у табличку риси характеру письменника, які ілюструють ці твердження
“У квітучій Данії, де народився я,
Бере мій світ своє начало.
Там данською пісні мені співала,
Казки шептала матінка моя”.
Г. К. Андерсен
“У дитинстві я понад усе любив слухати казки. Майже всі вони живуть у моїй пам’яті”.
Г. К. Андерсен
“Моє життя – прекрасна, розкішна казка. Якби тоді, коли я вступив у світ маленьким, бідним, самотнім хлопчиком, до мене з’явилась всемогутня чарівниця і сказала: “Обери собі мету і напрям, а я буду тебе направляти й захищати,” – моя доля не могла б бути щасливішою, розумнішою і кращою”.
Г. К. Андерсен
“Невловима рівновага між достовірністю реальності й вимислом – це один із секретів казок… [Андерсена]”
Б. Грьонбек
“[Андерсен], часто писав про речі, що його оточували”.
К. Паустовський
“Казки… [Андерсена] потрібні всім. Вони вчать називати речі своїми іменами і при цьому не позбавляють надії”.
С. Гречанюк
(Відповідь: патріотизм, фантазія, оптимізм, талановитість, спостережливість, цілеспрямованість.)
VI. Домашнє завдання
Розповідати про Г. К. Андерсена та його твори. Прочитати одну будь-яку з його казок (крім “Снігової королеви”), стисло її переказувати й висловлювати власну думку про неї.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте фразу.
– На уроці мене зацікавило…
– Я взяв (взяла) для себе корисне…
– Неймовірно, але факт, що…