Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822) – багатогранний митець – романтик. “Крихітка Цахес” – шедевр романтичної казки – новели
Урок зарубіжної літератури 9 клас
УРОК №30
Тема. Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822) – багатогранний митець – романтик. “Крихітка Цахес” – шедевр романтичної казки – новели.
Мета: Поглибити знання про романтизм як напрям світової літератури; ознайомити з життям та творчістю Гофмана; розвивати творчу уяву і читацький інтерес учнів; виховувати інтерес до літератури та мистецтва.
Обладнання: Портрет Е. Т. А. Гофмана.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
Великі люди
Ф. Геббель
Великі люди рідко з’являються в самотині.
В. Гюго
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання. Методика взаємозапитань (Запитання для взаємоперевірки учні підготували вдома.)
2. Повідомлення учня -“історика” “Німеччина кінця XVIII – початку XIX століття”
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Наполеонівські війни викликали реакцію в Німеччині. Для збереження основ феодального устрою створюється Священний Союз Німецької нації на чолі із Пруссією, суворий режим якого протримався від
III. Робота над темою уроку
1. Повідомлення учня -“біографа” про життя та творчість
Гофмана із доповненнями вчителя
Завдання для учнів: паралельно із прослуховуванням повідомлення скласти хронологічну таблицю, до якої внести найважливіші події із життя Гофмана.
Орієнтовний зміст повідомлення
Гофман народився 24 січня 1776 року в Кенінгсберзі, у тодішній Східній Прусії, у родині судового урядовця (адвоката). Це була звичайна родина, але місто було не зовсім звичайним. Кенігсберг у той час був одним з центрів культурного і духовного життя Німеччини.
Ернст був веселим, дуже дотепним хлопцем і ще в школі виявив великий хист до музики й малювання. Також наполегливо опановував мистецтво слова: залюбки брався за створення віршів, оповідань, казок. Хлопчик рано залишився сиротою. Його забрав дядько, дуже “правильний” чоловік, сухий педант, який не бачив користі в музичних захопленнях Ернста. Він вирішує долю юнака: Гофмана зараховано до місцевого університету на юридичний факультет. Уже на першому курсі університету Гофман для заробітку дає уроки музики і продає свої малюнки, а в дев’ятнадцять років пише свій перший музичний твір і перші два романи, які не були надруковані і не дійшли до нас.
Після закінчення університету Гофмана направлено до Варшави, де він розпочинає самостійне життя. Гофман працює в суді, а оскільки атмосфера криводушництва і корисливості, що панувала там, ставала нестерпною, у вільний від роботи час працює керівником оркестру, диригентом або художником – декоратором у театрах. Гофман ретельно виконує свої службові обов’язки юриста, але його душа просить музики і серце належить їй. Навіть своє друге ім’я – Амадей – він бере на честь видатного австрійського композитора Амадея Моцарта. У Варшаві він створює свою першу оперу, ставить її на сцені. І весь час багато пише. Спершу то були музичні твори: опери, дуети, вокальні п’єси, статті про музику та музикантів. Музика завжди була насолодою для нього, вона стала окрасою його найщасливіших днів. “Музика – найбільш романтичний з усіх видів мистецтва, можна навіть сказати єдиний достеменно романтичний, оскільки зображує лише нескінченне”,- так говорив він про своє захоплення.
Саме музика даруває Гофману кохання – Юлію Марк. На той час йому було 35, а їй – лише 15. Та не це було найстрашнішим: Гофман був одружений (його дружина, Михайлина Тищинська, була чудовою господинею). Юлія – у щоденнику він називав її Кетхен – була недосяжним чудом, і незабаром її видають заміж, навіть не спитавши, чи кохає вона майбутнього чоловіка. Гофман переїжджає до Берліна. Там він отримує призначення на посаду судового радника.
Від 1812 року він поринає в літературну творчість: пише два романи, багато повістей та оповідань, що разом склали шість великих томів. І всі вони створені за якесь десятиліття.
До самого кінця життя Гофман вважався політично неблагонадійним.
1818 року письменник захворів, а помер митець від паралічу 25 червня 1822 року. Йому було тоді усього 46 років. Отак і закінчилося недовге життя цієї людини, яку доля не милувала: нещасне дитинство, безрадісна робота, що не приносила ані задоволення, ані грошей, вічні злидні, хвороби, боротьба за людську гідність. Попрощатися з Гофманом прийшло зовсім мало людей. Серед похоронної процесії був Генріх Гейне. Епітафією стали слова: “Тут похований Е. Т. А. Гофман, що народився 24 січня 1776 р. і помер у Берліні 1822 р. Він був однаково чудовий як юрист, як поет, як музикант, як живописець”. Запитання до учнів
– Які факти біографії Гофмана вам найбільше запам’ятались?
2. Повідомлення учителя
“Крихітка Цахес” – шедевр романтичної казки – новели
– Саме художніми творами Гофман здобув собі світову славу. Більшість його оповідань та повістей і навіть один роман мають казкові сюжети, у них поряд із людьми діють феї, чаклуни, добрі й лихі духи, тварини. Ці казкові істоти живуть у Гофманових творах за своїми власними законами, але часто й за законами людськими, а вони, звісно, бувають несправедливі й підступні, служать не добру, а злу. Письменник дотепно висміює і такі закони, і тих, хто їх запроваджував.
1819 року з’явилася новела “Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер”, де під жанром казки прихована гостра соціальна сатира. Тут для того, щоб добро перемогло, мусять утрутитися добрі чарівники. У славетній казці про малого Цахеса нам демонструється соціальна механіка закону відчуження – привласнення певних заслуг тими, кому вони не належать.
Запитання до учнів
– Що ви очікуєте від прочитання книги?
IV. Рефлексія
1. Складання сенканів на тему “Гофман”
Учні за бажанням зачитують.
Методичний коментар
Сенкан – п’ятирядковий неримований вірш, який складається за схемою:
1 рядок – слово-тема (іменник),
2 рядок – 2 прикметники (означення теми),
3 рядок – 3 дієслова (активність, дієвість, пов’язана з темою),
4 рядок – фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї),
5 рядок – слово – висновок (іменник, синонім (або висновок) до теми).
Приклад сенкану
Гофман,
Таємничий, обдарований,
Страждав, захоплювався, кохав,
Політ птаха, безжально обірваний,
Талант.
2. “Мікрофон”
Заверніть речення: “Найцікавішим для мене сьогодні було…”.
V. Домашнє завдання
Прочитати твір Е. Гофмана “Крихітка Цахес”, ведучи “Щоденник подвійних нотаток”.
Методичний коментар
Методика “Щоденник подвійних нотаток” допомагає читачам тісніше пов’язати матеріал тексту з їхнім власним досвідом та допитливістю. Зошит ділиться на дві колонки. У першу записуються фрази, що найбільше вразили у творі, який опрацьовує учень, у другу – власні міркування щодо кожного окремо узятого фрагмента тексту.
Фраза з тексту | Мої міркування |
1. | 1. |