Дж. Р. Кіплінг. Повість-казка “Мауглі”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРА І СВІТ ПРИРОДИ
(11 годин)
УРОК № 31
Тема. Дж. Р. Кіплінг. Повість-казка “Мауглі”
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю письменника; розвивати навички виразного читання, переказу ключових епізодів, їх аналізу; виховувати інтерес до читання, художньої літератури, допитливість, прагнення до пізнання світу.
Обладнання: портрет письменника, збірки його книжок, карта світу, індійські пейзажі; ілюстрації до творів, аудіо – та відеоматеріали.
Теорія
ХІД УРОКУ
I. Аналіз контрольної роботи
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Напевно, у багатьох із вас є домашні улюбленці – тварини, за якими ви доглядаєте, з якими товаришуєте. А якщо не маєте, то, принаймні, мрієте, щоб вони з’явились у вас. І, ще, мабуть, любите дивитися мультфільми, кінофільми про різних тварин, про далекі, дивовижні краї, в яких теж, сподіваюся, хотіли б побувати. Допомогти нам у цьому може відома й улюблена багатьма поколіннями дітей книга англійського письменника Джозефа
Джозеф Редьярд Кіплінг
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Самостійна робота з підручником (або читання вголос) читання статті про Дж. р. Кіплінга (С. 135-136 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 128-130 – за підручником Є. Волощук).
2. Евристична бесіда, обмін враженнями про прочитане
– Що найбільше вразило, зацікавило в біографії письменника? Чому?
– Простежте за картою світу маршрути подорожей Кіплінга. Який висновок можна зробити? (Письменник багато бачив, детально знає, про що пише.)
– Які ще книги Кіплінга відомі вам? (“Кішка, що гуляє сама по собі”, “Ріккі-Тіккі-Таві”, “Пан з чарівних пагорбів” та ін.)
– Яку найвищу нагороду отримав письменник? (Нобелівську премію)
3. Перегляд ілюстративного матеріалу
4. Слово вчителя
– Історія зафіксувала випадки, коли діти губилися, втрачали якимось чином батьків, і їх виховували звірі – вовки, ведмеді, мавпи. Ці діти, на жаль, практично назавжди втрачали здатність спілкуватися з людьми, жити життям людей. Кіплінг описує казкову історію, як маленький хлопчик потрапив до вовків і не лише не загинув, а став згодом вожаком зграї, пізнав і засвоїв закони джунглів, але при цьому не втратив і людських рис.
5. Виразне читання розділу “Брати Мауглі” (С. 137-144 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 132-139 – за підручником Є. Волощук)
6. Словникова робота за запитаннями учнів
7. Обмін враженнями про прочитане, бесіда, виконання завдань
– Як ви думаєте, історія Мауглі буде цікавою? Чому?
– Що найбільше вразило з прочитаного? Чому?
– Запишіть до таблиці героїв твору та підберіть означення-епітети до їхньої характеристики.
Герої | Означення-епітети |
Батько Вовк | Законослухняний, розважливий |
Мати Вовчиця (Ракша) | Смілива, милосердна |
Шакал Табакі | Капосний, підлесливий |
Шер-Хан | Жорстокий, зажерливий |
Мауглі-Жабеня | Слабеньке, ніжне, веселе |
Акела | Мудрий |
Ведмідь Балу | Добрий, розумний, трохи лінькуватий |
Пантера Багіра | Добра, сильна, незалежна, смілива |
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Випишіть потрібні узагальнюючі слова.
VI. Домашнє завдання
Навчитися читати, переказувати повість до С. 147 (включно) – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 132-139 – за підручником Є. Волощук.
VII. Підсумок
Інтерактивна вправа “Прошу слова…”
Учні висловлюють свої міркування про ефективність уроку, твір і порушені у ньому проблеми.