Декламування поезій Т. Шевченка
УРОК 21
Тема. ВЧ № 2. Декламування поезій Т. Шевченка.
Мета: повторити та узагальнити основні правила виразного читання поезій; поглибити знання учнів про художню цінність творів Т. Шевченка через декламування поезій напам’ять; розвивати пам’ять, акторські здібності, виховувати любов до рідного слова, шану до творчості Кобзаря.
Обладнання: плакат з теоретичним матеріалом про виразне читання; портрет письменника; репродукції картин із серії “Живописна Україна”; виставка творів Т. Шевченка; запис пісні “Стежка до Тараса”
Епіграф.
З’явися, батьку, серед рідного краю під своєю червоною китайкою та згромадь навкруги себе сліпих, глухих і без’язиких: нехай вони із мертвих уст твоїх почують твоє слово безсмертне та нехай, хоч помиляючись, почнуть говорити незапозиченою мовою…
П. Куліш
Хід уроку
І. Мобілізація уваги учнів.
1. Звучить запис пісні “Стежка до Тараса” у виконанні В. Зінкевича.
(Після прослуховування пісні учнями вчитель ставить проблемне питання: “Чому кличе нас до себе Т. Шевченко?”).
2. Гра “Проаналізуй – назви слово”.
(Вчитель зачитує
1. “Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує…”
2. “… Щоб слово
Пламенем взялось,
Щоб людям
Серце розтопило…”
3. “… Возвеличу
Малих отих рабів німих!
Я на сторожі коло їх
Поставлю слово…”
4. “… Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь…”
(Об’єднує “слово”).
II. Організація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя.
– Сьогодні ми мандруватимемо за допомогою Шевченкових слів “любимою убогою Україною”, декламуючи його поезію напам’ять. Передайте за допомогою інтонації, логічних наголосів, відповідних пауз, жестів, міміки, темпу, голосу внутрішній світ Шевченка. Нехай вам у цьому сприятимуть картини із серії “Живописна Україна”.
А для того, щоб пригадати основні правила виразного читання, прошу ознайомитися з таблицею.
2. Робота з таблицею.
Основні правила виразного читання віршів:
– вірші читаються, як правило, середнім темпом;
– прикінцеві слова в рядках вимовляються з ледь помітним посиленням голосу;
– міжрядкова пауза на перенесеннях завжди коротка;
– якщо наприкінці рядка немає розділового знака, але мовленнєвий такт закінчується, міжрядкова пауза буде середньої тривалості;
– інтонації та логічні паузи під час читання віршів залежать віл змісту і настрою;
– жести – рухи голови, рук, тіла, які супроводжують висловлювання людей; вони мають відповідати змістові і настрою тексту підкреслювати щось важливе;
– міміка – виразні рухи м’язів обличчя, що передають почуття настрій людини; переконують слухачів у правильності оцінки.
3. Обрання членів журі; оголошення умов конкурсу.
4. Декламування поезій Т. Шевченка учнями.
5. Визначення переможців.
6. Заключне слово вчителя. (Зачитує уривок із вірша “В казематі”.)
… Любітеся, брати мої,
Україну любіте
І за неї, безталанну,
Господа моліте…
– Звертаючись до вас словами Шевченка, хочу ще раз підкреслити, щоб ви завжди пам’ятали його заповіти, прохання, були патріотами найкращої держави, ім’я якої Україна.
III. Підбиття підсумків.
IV. Домашнє завдання.
Підготуйте повідомлення про перебування Т. Шевченка у В’юнищах 1845 p.; повторіть особливості народних пісень.