Чи можна дім Хельмерів назвати ляльковим? (за п’єсою Генріка Ібсєна “Ляльковий дім”)
П’єса норвезького письменника-драматурга Генріка Ібсєна “Ляльковий дім”, можна сказати, є самою відомою із його, творів в нашій країні. Дія п’єси відбувається в другій половині XIX ст. Відображені в ній події спираються на реальні, що мали місце в родині письменниці Лаури Кілер, знайомої Ібсєна.
Коли починаєш читати Твір, то і благополучний красивий дім, і його мешканці, і їх життя – все це зовсім не здається ляльковим чи вигаданим. Тут кипить життя і вирують справжні пристрасті. Та чим далі заглиблюєшся у вир подій, стаєш свідком
Бо він завжди ставився до неї як до своєї власності, ляльки, іграшки, і ніколи не вважав її особистістю. Нора пронизливо починає розуміти своє становище – колись вона була лялечкою-донечкою. для тата, тепер вона лялечка-дружина… вона розуміє, що навіть до своїх дітей ставиться, як до ляльок. У кінці п’єси Нора вже перестає бути “лялькою”, “соловейком”, вона на повний голос говорить про свою людську гідність, про своє право бути людиною. Це несподівано для Торвальда, бо конфлікт благополучно закінчився і “лялечка” має зайняти своє звичайне місце.
Дійсно, дім Хельмерів ляльковий, бо він побудований на нещирих стосунках, брехні, непорозумінні. Такі конфлікти Г. Ібсен виніс на Сцену. Письменник не побоявся заговорити про становище жінки в тогочасному суспільстві, про її право на власну точку зору, про її рівні права з чоловіком. Це було зовсім новим для норвезької та й для усієї світової драми. Ібсен почав будувати новий театр, куди глядач мав прийти не відпочивати, а думати. І ще одна особливість Ібсена – він залишає фінал відкритим. Так до кінця й не зрозуміло – то пішла Нора чи ні? Двері тільки причинені й через них видніється дитяча кімната. Можливо, Нору зупинить її материнський обов’язок? Я думаю, автор хотів закликати глядачів до участі в обговоренні проблеми. Хай дискутують, сперечаються, але тільки не помирають духовно, хай не будуть пасивними! Здається, Ібсену це вдалося. Він підняв голос за вільну людину, за те, щоб ніхто не був просто іграшкою, лялькою в чужих руках, щоб суспільство складалося не з “лялькових”, а справжніх, міцних осель, де панують Кохання і щирість, взаєморозуміння і повага.