Чаплі
Річка перед нами лелшть велетенським люстром у зеленій різьбленій рамі берегів. У ньому відбиваються густо-синє небо й бузково-білі хмари. Небо в річці синіше, ніж насправді, а хмари рельєфніші, кучерявіші. їм так подобається дивитися на себе, так віриться, що вони і справді такі повнотілі й урочисті, що вся їхня, бузково-біла флотилія опустила вітрила й кинула китвиці. Уздовж обох берегів чаплі, білі та сірі. Деякі неквапливо ловлять рибу серед відбитків хмар, мов їдять із великих срібних тарілок. Інші стоять, утопивши шиї в пір’я спини. Стирчать
“Мотор”,- пошепки командує капітан. І за мить нас огортає шовкова тиша. Підпливаємо до чапель. Тепер уже можна розгледіти окремі пір’їни, жовті кола, що оббігають чорні очі. Річка обережніше, тихіше несе нас униз.
І раптом усі чаплі здіймаються в небо. Шкірою лиця чую вітер, від їхніх крил. Птахи піднялися і завмерли над нами. Вони не бояться нас – просто дають дорогу. Чекають, коли ми проминемо їх, щоб знову опуститися на берег. “Шкода…”- проказав капітан. Я ладен був поцікавитися, чим він незадоволений чи засмучений, та відчув, що слово те вихопилося випадково, проти
II
Початок серпня. Чаплі вже вигодували дітей, дали їм путівки в життя і тепер не мають куди поспішати. Можуть спокійно походжати чи замріяно стояти край води, на камені, на гілках дерев. Вони зараз згадують, обмірковують. ‘ Рахують, скільки залишилося вечорів, скільки разів зійде сонце перед тим, як збиратися в далеку путь. Милуються. Здається, нічого їм не потрібно, крім цього чистого повітря й неба, крім тиші, крім цієї – майже невірогідної – краси. У небі ще буяє день, розквітає й хизується перламутровими пелюстками хмарин, а в глибокій ущелині (один бік – стрімкий берег, другий – височенні дуби) вже панують сутінки. І сірі чаплі стоять примарами, духами ночі. Задовго до спалаху першої зорі вони нагадують про неминучість темряви і розлуки на кілька годин із яскравим, радісним світом. А крила білих чапель упливають у цю зеленкувату імлу обіцянкою нового дня. І хоч зростом білі набагато поступаються сірим, здаються вони’ зараз більшими й могутнішими.
І, немов прочитавши мої думки, Євген Йосипович каже: “Існує легенда, що сірі чаплі народилися з вечірнього туману, а білі – з ранкового. А птах, якого сплетено з перших променів сонця…” й дивиться на Толика. “Фламінго! – вигукує той, боячись, що його випередять. – А іволга опівдні з’явилася! А крук уночі, коли хмари всі чисто зірки позатуляли”. Сірі чаплі знялися в небо, широкими, майже чорними пензлями крил заходилися зафарбовувати останні блідо-блакитні латочки дня. (В. Хижняк)
Схожі твори:
- НА ЩО СХОЖЕ НЕБО? Чи помічали ви коли-небудь, на що схоже небо? Навряд. По-перше, тому, що люди куди-небудь поспішають, і їм ніколи блукати очима в височині. По-друге, якщо навіть хтось і подивиться вгору, то побачить небо лише таким, яким воно виглядає з першого погляду. А насправді, небо – своєрідна жива істота, яка, залежно від...
- ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВОГО ЗНАЧЕННЯ БУКВИ Чч. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “НА ПОЛОНИНІ” І ВІРША “КАРПАТИ”. ЗАГАДКИ Мета: закріплювати літературну вимову звука ; удосконалювати навички свідомого виразного читання; ознайомити учнів з життям та працею чабанів у гірській місцевості нашої країни; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до Батьківщини. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота над чистомовкою Чі-чі-чі, чі-чі-чі! Сидить Оля...
- Миле, любе, найдорожче… (за творами М. Вінграновсьного) У віршах українського поета Миколи Вінграновського неначе цілий світ зібрано. Натхнення поетові дає рідна українська земля – її ліси, поля, гори, річки, небо… Прочитаєш його поетичні рядки – і засвітишся незбагненним щастям. Ось воно, моє, рідне! У віршах “Сама собою річка ця тече…”, “Перша колискова”, “Ходімо в сад…” змальовано картини...
- Мої враження від поезій М. Рильського “Поле чорніє…” та “Яблука доспіли…” Поезія М. Рильського відтворює думки і настрої поета, викликані життям поета, його народу, його країни, тому така і близька вона читачам. Особисто мені подобається рання лірика поета – інтимна та пейзажна. Чому? Мабуть, тому, що молода людина завжди дуже чутлива до творів, у яких йде мова про почуття. У ранній...
- Грінчак Василь Якович Арарат Грінчак В. Я. Земле моя. Збірка поетичних творів. – К.: Дніпро, 1988. Борису Єгіазаряну Дивлюсь, мов зачарований, на диво: За Єреваном, за долинами в імлі, Над хмарами, що виснуть мерехтливо, На кревно рідній, на чужій землі, Біліє Арарат, мов пасмо сиве. Проміння над вершинами ясніє, Ковчег із Ноєм з хмари...
- Іра Whisper Тінь пустоти Іра Whisper Тінь пустоти Була холодна жовтнева ніч. Уже тиждень стояла жахлива погода і небо було затягнуто хмарами. Місяця на небі не було, тому ніч була темна. Навкруги було тихо, лише в далині було чути як тече річка. Лише було чути мої тихі невпевнені кроки. Якось дивно було чути цей...
- Хмари – твір-опис явища природи Хмари є зваженим продуктом конденсації водяної пари в атмосфері, складаються вони із дрібних крапель води, кристалів льоду, які називаються хмарними елементами. Як утворяться хмари? Хмари утворяться на земній поверхні, коли теплий і рясно насичений вологою повітря починає підніматися в небо й при зниженні температури повітря, на певній висоті, він остигає....
- Твір опис картини Левитана “Березовий гай” Опис теми: Художній опис картини Левитана “Березовий гай”? опис літньої природи березового лісу, опис літніх фарб у живописі на прикладі відомої картини. Березовий гай Художник Исаак Левитан любив зображувати російську природу. Вона є головною темою багатьох його картин. “Березовий гай” – один із кращих добутків цього великого живописця. Береза –...
- Антонич Богдан-Ігор Васильович Вітражі й пейзажі Перший сніг Осінь переїхала по полі возом золотим. Понад кучугури кучерява мряка – срібний дим. Сонце з батогом проміння вогняний погонич. Навпростець по небі білі хмари в перегони. На куделі верховіття сиве павутиння. Підпирається гори рукою далеч синя. Вітер жовтий лист з дерев змітає помелом, В гущині сухе гілля гуркоче...
- Твір-опис – українознавча змістова лінія Який чудовий український степ улітку! Особливо в червні, коли трави буйні та свіжі! Сонячне проміння торкається квітів – синіх, жовтих, рожевих, червоних… Зненацька зривається вітерець, хитає трави й квіти, розносить чудовий, солодкувато-терпкий аромат червневого степу. Пізніше, у серпні, коли сонце стає жорсткішим, степ стає зовсім іншим. Жовті сухі трави, гаряче...
- ПЕРЕЛІК МОЖЛИВИХ ТЕМ – Д. ДЕФО, Ж. ВЕРН, ДЖ. ЛОНДОН, Ш. ПЕТЕФІ, Р. Л. СТІВЕНСОН ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ Д. ДЕФО, Ж. ВЕРН, ДЖ. ЛОНДОН, Ш. ПЕТЕФІ, Р. Л. СТІВЕНСОН ПЕРЕЛІК МОЖЛИВИХ ТЕМ 1.”Ось мій рід занять: бути самим собою…” (Короткі відомості про Д. Дефо). 2.На острові Робінзона (за романом Д. Дефо “Робінзон Крузо”). 3. Шлях до гармонії душі (за романом Д. Дефо “Пригоди Робінзона”)....
- Небо – МИХАЙЛО ПЕТРЕНКО Скорочено В минуту жизни трудную, Теснится ль в сердце грусть. М. Ю. Лєрмонтов Дивлюся на небо та й думку гадаю. Чому я не сокіл, чому не літаю. Чому мені, Боже, ти крилець не дав? Я б землю покинув і в небо злітав! Далеко, за хмари, подальше од світу, Шукать собі долі,...
- Волт Вітмен На березі морському уночі Волт Вітмен На березі морському уночі Перекладач: М. Малаш Джерело: З книги: Антологія зарубіжної поезії другої половини ХІХ – ХХ сторіччя (укладач Д. С. Наливайко).- К.: “Навчальна книга”, 2002. На березі морському уночі Стоїть дівчинка із своїм батьком І дивиться на схід, на осіннє небо. Там, угорі, у темряві, Зажерливі...
- Вінграновський Микола Степанович Голубі сестри людей I На Псло, на Ворсклу, на Сулу, На юні води непочаті Ліг золотий осінній сум, Поліг багрець у тихім святі На Псло, на Ворсклу, на Сулу. Притихли далі охололі, І висвист птичого крила Затих над хвилею і в полі, І небо падає поволі В холодній краплі із весла. Я хочу...
- ЗАМИЛУВАННЯ ПЕРЕПЛІТАЄТЬСЯ ЗІ СМУТКОМ. ГАННА ЧУБАЧ ЗУПИНЮСЯ НАД РІКОЮ Мета: навчати учнів розуміти образність ліричного вірша, відчувати естетичне задоволення від вдало дібраних автором слів, удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до художнього слова. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота над скоромовкою На шипшині шпак співав Пісеньку-потішку, І шишкарик йому...
- Критика – ВІКТОР БЛИЗНЕЦЬ – ЗВУК ПАВУТИНКИ “Присвячую цю книгу трав’яним коникам, хрущам, тихому дощеві, замуленій річечці – найбільшим чудесам світу, які відкриває для нас дитинство”, – так написав у посв’яті до цього твору Віктор Близнець. На його сторінках автор познайомить вас з хлопчиком Льонею, який живе у Шатрищах – сільському кутку, де немає інших дітей. І...
- Грінчак Василь Якович Білі ночі Грінчак В. Я. Земле моя. Збірка поетичних творів. – К.: Дніпро, 1988. І на Вкраїні білі ночі! Це коли ніжним білим цвітом Черешні в селах зацвітають, Коли в садах буяє повінь Цвітіння щедрого. На вітах Нема ще жодного листочка, Який би світлим оксамитом В промінні сонячнім бринів. Кругом лиш цвіт....
- Кравченко Павло Відлуння війни Павло Кравченко. “Відлуння війни” Кордон близько. Подекуди я чую постріли гармат. Все спокійно. Чути як регочуть коні. Я піднімаюсь, ледве встаю і знову падаю в багнюку. Руки й ноги в мене оніміли, я майже нічого не бачу… Пішов дощ. Я відчуваю, як великі краплі падають на моє лице, омивають його....
- Написання твору за романом Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан” на тему “Велич науки й знань” УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС ІІ семестр ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ УРОК № 44 Тема. Написання твору за романом Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан” на тему “Велич науки й знань” Мета: розвивати зв’язне мовлення, вчити писати твір за даною темою, використовуючи знання, отримані на попередніх уроках, виховувати уважність, точність у...
- Олександр Пушкін Вірші в перекладі Василя Мисика Олександр Пушкін Вірші в перекладі Василя Мисика Перекладач: Василь Мисик Джерело: З книги: Захід і Схід: Переклади/ К.:Дніпро,1990 Зимовий вечір Буря млою небо криє, Біле крутячи гноття; То, як звір, вона завиє, То заплаче, як дитя. То над дахом почорнілим Куликами зашумить, То мандрівником спізнілим У віконця задзвенить. Хатка в...