“Чабанський пес” (молдовська народна казка)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ДИВОВИЖНИЙ СВІТ КАЗОК НАРОДІВ ЄВРОПИ
Урок 5
Тема. “Чабанський пес” (молдовська народна казка)
Мета: вчити визначати жанрові особливості народної казки, зачин, основну частину, кінцівку, персонажів твору; розвивати вміння висловлювати оцінні судження: гарний – поганий, добрий – лихий; виховувати любов до національних особливостей інших народів Європи, дбайливе ставлення до чотириногих друзів.
Обладнання: мапа Європи; Державний Прапор Молдови; “уявна клавіатура”; таблиця слів
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Пролунав для нас дзвінок,
Починаємо урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім дружнім класі
Діти просто молодці.
II. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя
– Діти, ви любите подорожувати?
– Сьогодні ми вирушимо у подорож незвичайною країною. Як називається ця країна, ви дізнаєтеся, скориставшись уявною клавіатурою.
2. Вправа “Набери слова” (робота в зошиті)
– Наберіть слова: казки, Європи, народів.
III. Повідомлення теми й мети уроку
1.
– Мабуть, чи не найбільше діти всього світу люблять читати казки. Так, казка – це той твір, що веде їх у дивовижний світ. В її основі лежить захоплива розповідь про вигадані події чи явища, які сприймаються як правдиві, реальні.
Казки відомі з найдавніших часів у всіх народів світу. У казках народів світу є чимало спільного: у них цікавий зміст, сміливий і добрий герой, щаслива кінцівка – добро завжди перемагає зло.
Водночас казки кожного народу мають свої національні особливості. Вони відображають спосіб життя, працю й побут того чи іншого народу.
За змістом казки різних народів поділяються на казки про тварин, фантастичні та побутові.
Дуже-дуже давніми вважають казки про тварин. Головними героями в них є звірі, які думають, розмовляють і діють як люди. У фантастичних казках відбуваються чарівні перетворення. Герої фантастичних казок наділені надзвичайною силою та мужністю. Вони користуються чарівними предметами (шапкою-невидимкою, цілющою водою та ін.). Про повсякденне життя людей та їх взаємини можна дізнатися з побутових казок.
Казки, які ви зараз читатимете, дивовижні. Вони допоможуть вам дізнатися про те, як живуть різні народи Європи.
2. Робота за мапою Європи (зошит, с. 78-79)
– Сьогодні ми ознайомимося з казкою, яку склав молдавський народ. Цей народ проживає у Молдові. Молдова – це держава, яка на північному сході межує з Україною. Її населяє понад 4 млн. осіб. Більшість молдаван розмовляють румунською мовою, оскільки на заході Молдова межує з Румунією. Тут є багато річок і ярів. Як і кожен народ, молдавани мають національні символи: прапор, гімн та герб. Ось такий вигляд має Державний Прапор Молдови. (Учитель прикріплює його на мапі.)
3. Робота в парах (робота в зошиті)
– Ваше завдання – визначити, про що чи про кого йдеться у прислів’ї, пояснити зміст одного з них.
– Без честі – як пес без хвоста. (Чеське)
– Бійся собаки спереду, коня ззаду, а поганої людини з усіх боків. (Литовське)
– За три роки і шкільний собака віршами загавкає. (Корейське)
– Всякий песик береже свій хвостик. (Кубинське)
– Тягне роботу, як собака пісню. (Латвійське)
– Як собака на ярмарку: і тут, і там, і всюди. (Англійське)
– Пес гавка на місяць, а тому й байдуже. (Англійське)
– Любий йому, як собаці камінь. (Болгарське)
4. Повідомлення учнів
– Про кого всі ці прислів’я?
– Як ще по-іншому можна називати собаку? (Пес, цуценя, песик)
– Що ви знаєте про собаку? (Учні виступають з повідомленнями, підготовленими заздалегідь.)
Учні висловлюються по черзі.
1-й учень. Вірним товаришем людини є собака. Цю тварину люди приручили однією з перших. Тисячу років тому собак використовували чабани для захисту своїх отар від диких звірів.
2-й учень. Цікаво, що пастухи віддавали перевагу білим вівчаркам, оскільки їх легко відрізнити від вовків. Адже існувала небезпека вбити свого собаку, сплутавши його з вовком, який нападав на отару. Навіть тепер, коли вовки майже зникли, більшість мисливських собак, яких виводять у всіх країнах світу, все ще мають коричнювате або світле, білясте забарвлення.
3-й учень. Собаки – надійні помічники чабанів. Так, наприклад, австралійський келпі не оббігає овець, а біжить по їхніх спинах, щоб дістатися голови отари. Добре видресируваний собака цієї породи може виконувати роботу шести пастухів і за один день долати до 65 км.
IV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
1. Ситуація успіху “Плутанинка”
– Спробуйте почитати переплутані букви і дізнайтеся, з яким твором ми працюватимемо на уроці.
– Перша казка у розділі “Казки народів Європи” називається:
(Чабанський пес)
2. Підготовка до сприймання тексту. Гра “На одному подиху” (робота в зошиті)
>> Миттєве читання слів із казки
Вік чабан
Рік отара
Пес цуценя
Він вовк
Очі голова
Зло добро
Гарно погано
3. Читання тексту вчителем і підготовленими учнями
– Слухайте і запам’ятовуйте зміст прочитаного.
Зачин – читає вчитель; основну частину – за особами – учні; кінцівку – учні.
4. Фізкультхвилинка
5. Аналіз й обговорення прочитаного (робота в зошиті)
– Як служив чабанові його пес?
– 3 якою метою чабан узяв цуценя?
– Чи сподобалося вам цуценя? Чому? Яка вдача в нього?
– Чому старому псові вдалося перехитрити вовка? Який у вовка був характер?
– Чи зрозумів чабан, що він дарма образив свого вірного пса?
– Як називають людей, які ніколи не забувають про зроблене їм добро?
6. Творче завдання “Юні дослідники”
– Поміркуйте і скажіть, на яку українську народну казку схожа ця. Чим саме. (Казка “Сірко”)
7. Продовження роботи в зошиті
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
– Поміркуйте і скажіть, яке з прочитаних прислів’їв підходить до нашої казки? (Відповіді учнів.)
– Що корисного взяли з уроку?
– Пам’ятайте, що до чотириногих друзів потрібно ставитися з любов’ю, чуйністю. Піклуйтеся про них, не завдавайте їм прикрощів.
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати казку “Чабанський пес”. Розповідати казку так, ніби це трапилося із вами.
Намалювати головного героя казки в зошиті.
Додаткове читання
– “Лисичка-сестричка і сірий вовк” (російська народна казка);
– “Лисиця і яструб” (шотландська народна казка).