Брати Грімм. Народна казка “Пані Метелиця” Конспект уроку

Мета: ознайомити учнів із творчістю братів Грімм; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати прочитане; з”ясувати як казкові події співвідносяться з реальним життям

Обладнання: портрет братів Грімм, виставка їхніх казок; тексти казки “Пані Метелиця”

Епіграф І гори, й каміння, й дерева, й кущі – геть усі мають

Свої власні казки.

Закаріас Топеліус

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

– Що таке казка?

– Які три групи казок ми знаємо? (обговорення кожної)

– Яку побудову мають

казки?

– Які зачини і кінцівки ви знаєте?

– Назвіть казки які ви читали.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

1. Слово вчителя

На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з творчістю братів Грімм, котрі відомі як вчені-філософи, засновники “міфологічної школи” та як збирачі німецьких народних казок.

2. Повідомлення учнів про братів Грімм.

Якоб (1785-1863) та Вільгем (1786-1859) Грімм народилися у графстві Ханау землі Гессен у родині небагатого юриста. В сім”ї було п”ятеро синів та маленька донька. Якоб та Вільгельм – старші.

У 1801 році велика дружня родина перебирається до Штайнау,

на батьківщину батька. Вони оселяються в старому будинкові, де, за переказами, темними глухими ночами вешталися привиди. Це дуже захопило уяву братів-фантазерів, а ще вони любили бігати до міської брами, біля якої з-під землі било два джерельця і куди, як говорили дорослі, лелеки приносили дітей; подобалося їм гуляти в міському саду, який називали “бджолиним раєм”.

Але всі казки дитинства скінчилися, коли одинадцятирічний Якоб зробив у сімейній Біблії запис про смерть батька. В Європі в цей час розгоралося полум”я наполеонівських війн, які не обминули й Німеччину. Сім”я Гріммів переживала велику скруту. Їм так потрібна була на той час якась казкова фея, котра змогла б відвести біду від сім”ї. І такою доброю феєю для братів Грімм на довгі роки стала сестра їхньої матері. Саме вона допомогла дати дітям освіту. Якоб і Вільгельм навчалися спочатку в місті Кассель, в ліцеї, який вони змогли закінчити за чотири роки замість семи. А потім вони стали студентами Марбурзького університету, де вивчали за сімейною традицією юриспруденцію. Та набагато більше їх цікавили середньовічні поеми й перекази, які вони знаходили в старовинних рукописах. Однак цілком поринути в улюблену справу брати Грімм не мали можливості, оскільки слід було думати про хліб для всієї родини. До того ж Вільгельм дуже часто хворів, тому Якобу доводилося працювати за двох.

У 1801-1807 роках з”явилися перші статті Якоба та Вільгельма Гріммів, а в 1811 році й перші книжки. Іноді вони підписувалися іменем одного з братів. Але якщо роботу неможливо було розділити, вони просто ставили під твором два слова “Брати Грімм”.

“зібрано братами Грімм” написали вони на найвідомішій своїй книжці “Дитячі й сімейні казки”, перший том який став подарунком до Різдва 1812 року.

Усе життя брати були нерозлучні. “Ми з тобою ніколи не розлучимося!”, “Ми так звикли до нашої співдружності, що розлука для мене схожа на смерть”. Це рядки з листів Вільгельма та Якоба один одному. Тільки дружба допомогла їм пережити вигнання з Геттінгенського університету, яке сталося через те, що брати підтримували ідеї свободи та конституції. Праця допомогла вижити. Брати стали членами різних наукових товариств, національних академій. Вони підготували багато важливих наукових робіт, які актуальні й донині: “Німецька граматика” у 4-х томах, багатотомний “Словник німецької мови”, “Німецька міфрлогія”, “Німецькі героїчні казки”

Брати були зовсім не схожими один на одного – серйозний, завжди задумливий Якоб і м”який, романтичний Вільгельм (у студентські роки їх називали “Старий” і “Малюк”).

Їх розлучила смерть: хворобливий Вільгельм помер раніше. Та поховані вони разом на Берлінському цвинтарі. На скромних надгробках викарбувані лише їхні імена, без усяких титулів.

А найкращою пам”яттю про них стало те, що вже кілька століть діти всього світу залюбки читають записані ними казки. “Пані Метлиця”, “Горщик каші”, “Заєць і їжак”, “Бременські музиканти”, “Дурний Ганс”, “Золотий гусак”, “Король Дроздоборід”, “Снігуронька”, “Попелюшка” – чудові, чарівні, прекрасні твори.

3. Прослуховування казки “Пані Метелиця”.

4. Бесіда.

– Чи сподобалася вам ця казка?

– Хто з персонажів запам”ятався найбільше і чому?

– Чи бачили ви екранізацію цієї казки або мультфільм? Яке ваше враження від них?

– Знайдіть типові елементи побудови казки.

– До якої групи казок належить твір “Пані Метелиця”? Свою думку обгрунтуйте.

(Це чарівна казка, оскільки тут є фантастичний вимесел (будиночок пані Метелиці, збивання перин, з якої летить сніг, золотий та смоляний дощ).

– Малюємо таблицю (план)

Реальний світ уявний світ

Вдова зі своїми доньками, їхнє життя чудова лука, піч, яблуня, золотий та

Смолян дощ…

Пані Метелиця,

ІІІ. Підсумкова бесіда.

1. Як називається збірка німецьких народних казок, яку видали брати Грімм?

2. Назвіть відомі вам казки братів Грімм.

3. Чи сподобалася вам казка “Пані Метелиця”? Чим саме?

Домашнє завдання: Прочитати казку “Пані Метелиця” переказувати казку за складеним планом. Намалювати малюнок до казки. На вибір прочитати одну казку Браті Грімм.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Брати Грімм. Народна казка “Пані Метелиця” Конспект уроку