Борис Леонідович Пастернак
Борис Пастернак виріс серед московської інтелігенції, де мистецтво – живопис, музика, література – проймало все її життя. Він народився в небагатій родині молодого живописця Леоніда Пас-тернака й піаністки Розалії Ісидорівни Пастернак-Кауфман. Батько був людиною авторитетною – викладав у Московському училищі живопису, ліплення і зодчества, дружив з багатьма митцями. Згодом Борис Пастернак згадував, що в їхньому будинку побували – чи то як товариші його батька, чи то як замовники власних портретів – Сєров і Вру-бель, Ключевский
Вікові липи біля флігеля у дворі Училища живопису на М’ясницькій, напроти Поштамту, де жила родина Пастернака, гімназія, радісні виїзди на дачу, традиційні різдвяні і великодні
Серед добрих знайомих батька була людина, яка відіграла особливу роль у житті Бориса Пастернака. Це був видатний російський композитор Олександр Миколайович Скрябін. Музика Скрябіна вразила Пастернака, захопила і вселила в нього, схильного до музичних імпровізацій і творчості, мрію стати композитором. Цілих шість років Пастернак віддав цій пристрасті, досяг деяких успіхів і заслужив схвалення свого кумира. Але настав день, коли, сповнений сумнівами, пригнічений тим, що не має абсолютного слуху, він залишив музику.
Навчаючись на філософському відділенні історико-філологічного факультету Московського університету, Пастернак слухає лекції філо-софів-неокантіанців. Але ось він дізнається, що “Мекка” філософів знаходиться в Марбурзі – стародавньому німецькому містечку, де колись жив, ще студентом, Ломоносов. Скориставшись тим, що літня перерва в російських навчальних закладах збігалася з навчальним семестром у Марбурзькому університеті, Пастернак на заощадження, зроблені для нього матір’ю, навесні 1912 року їде до Марбурга. Заняття в професора Когена, одного з найавторитетніших старійшин німецьких неокантіан-ців, були короткочасними. Філософія як наука більше не приваблювала Пастернака. Внутрішньо, ще не усвідомлюючи цього, він був уже поетом. Давно вже Пастернак час від часу складав вірші, хоча й не надавав їм якогось значення.
Залишивши Марбург, Пастернак витрачає залишок грошей на подорож до Італії. Він знайомиться з Венецією і Флоренцією, з головою занурюється в “золоту трясовину” мистецтва Відродження; полотна великих італійських майстрів, чудеса венеціанського зодчества назавжди увійшли в його свідомість.
Навесні 1913 року Пастернак з відзнакою закінчив університет, а через рік вийшла його перша книга віршів під назвою “Влизнець серед хмар”, Тоді ж відбулася перша зустріч молодого поета з В. Маяков-ським, який справив на нього величезне враження.
Творче піднесення 1917-1918′років дало можливість видати нову збірку ліричних віршів “Теми і варіації”. Ця книга зробила ім’я автора ще популярнішим, однак сам поет у глибині душі був дуже невдоволе-ним собою. Поступово Пастернак приходить до висновку, що в такі часи лірична поезія стає аморальною. Тому він звертається до історичних сюжетів революції 1905 року, зокрема до легендарної особистості лейтенанта Шмідта. У ті роки його морально підтримує Марина Цветаєва, яка на той час вже емігрувала до Франції. Листування з поетесою надихало, допомагало долати душевну кризу.
Вірші, присвячені людям, чия доля так чи інакше перетиналася з долею Пастернака – Брюсову, Ахматовій, Цвєтаєвій, Мейерхольдові, – разом з деякими іншими Пастернак об’єднав у збірці “Поверх бар’єрів”. Тут він виклав свої погляди на сутність мистецтва і значення поезії в історії людського суспільства.
З початку 30-х років Пастернак брав активну участь у створенні Спілки письменників і виступав з промовою на першому з’їзді. У цей час про нього багато писали, він сподівався бути суспільно корисним, сміливо відповідав на критику, обстоював свою позицію самостійного художника. Навесні 1936 року відкрито заявив про незгоду з директивними статтями “Правди”, в яких усе талановите в мистецтві й літературі вважали проявом формалізму. “Саме в 36-му році, – згадував Пастернак через 20 років, – коли почалися ці страшні процеси, усе зломалося в мені… […] Я пішов у переклади. Особиста творчість закінчилася”.
Війна застала Пастернака в Передєлкіно, під Москвою. Вже в перші місяці війни в журналах “Вогник” і “Червона новина” з’являються патріотичні вірші Пастернака, присвячені грізним подіям. Про ті тижні, коли “всі на світі прилучилися до війни”, поет розповідав: “Я чергував у ночі бомбардувань на даху дванадцятйповерхового будинку – свідок двох фугасних влучень у цей будинок під час одного з моїх чергувань, – рив бліндаж у себе за містом, проходив курси військового навчання, що несподівано побачили в мені природженого стрільця”. Потім пішла евакуація на Каму.
Радість перемоги відроджувала надії на довгоочікуване оновлення суспільства. Однак у 1946 році почалася нова хвиля масових репресій, викликана жданівською постановою. Пастернак добре розумів, що заарештувати можуть і його.
П’ятнадцять післявоєнних років життя поета були роками наполегливої, систематичної роботи. Він і далі перекладає Шекспіра; бере участь у виданні творів великого угорського поета Шандора Петефі, дивовижно майстерно переклавши кілька його віршів; береться за колосальну роботу – переклад обох частин “Фауста” Гете – і в 1953 році завершує її. З власними віршами він знову довгий час не виступає. Тепер його увага прикута до роману “Доктор Живаго”, над яким він працює кілька років. Пастернак думає, що значення цієї прози перевищує значення його поетичних творів. Він ставить перед собою неймовірно складне завдання – осмислити історичний досвід Росії в XX столітті, відобразивши в романі і революцію, і Вітчизняну війну. У 1956 році роман був відданий у журнал “Новий мир”. Однак редактор журналу К. Симонов відмовився публікувати твір. На батьківщині цей роман був заборонений протягом ЗО років. Він з’явився в перекладі спочатку в Італії, а вже потім майже в усіх країнах світу.
З 1946 року Пастер*нака сім разів висували на Нобелівську премію, з літератури. У І958 році йому присудили цю премію “за видатні досягнення в сучасній ліричній поезії і продовження благородних російських традицій у прозі”. Пастернак відповів листом подяки Комітету, що присудив йому нагороду, але вже через тиждень, після цькування і погроз був змушений відмовитися від премії і підписати не ним складену заяву. Було припинено всі видання його перекладів, і Пастернак залишився без заробітку. Цей ПОЛІТИЧРШЙ скандал пізніше одержав в усьому світі назву “Скандал Пастернака”.
У своїх листах до друзів він писав: “Живу на Місяці. Звернутися по допомогу ні до кого. Всесвітня слава й одночасно безнадія і непевність у завтрашньому дні”.
У січні 1959 року Пастернак завершує роботу над своєю останньою книгою віршів “Коли розгуляється”. На порозі свого сімдесятиріччя він продовжує працювати над драмою “Сліпа красуня” про долю мистецтва в умовах кріпосного права, але письменникові все важче боротися з невиліковною хворобою і долати страшний біль у спині.
Із середини квітня настало погіршення, тому останні півтора місяці свого життя письменник був прикутий до ліжка. 30 травня 1960 року Борис Пастернак помер.
Схожі твори:
- ПАСТЕРНАК, Борис Леонідович (1890 – 1960) ПАСТЕРНАК, Борис Леонідович (Пастернак, Борис Леонидович – 10.02.1890, Москва – 30.05.1960, с. Передєлкіно побл. Москви) – російський письменник, лауреат Нобелівської премії 1958 р. Творчий спадок Пастернака належить до найкращих здобутків російської літератури XX ст. Як художня особистість він сформувався в атмосфері “срібного століття” російської поезії, успадкував її...
- Мої роздуми над рядком Б. Л. Пастернака БОРИС ПАСТЕРНАК ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ БОРИС ПАСТЕРНАК Мої роздуми над рядком Б. Л. Пастернака В стихи я б внес Дыханье роз, Дыханье мяты, Луга, осоку, сенокос, Грозы раскаты. Б. Пастернак Завжди важко говорити про якийсь окремий вірш у творчості будь-якого поета: він висловив себе в усьому, що написав. Але ще більш...
- Борис Пастернак про поета і поезію Во всем мне хочеться дойти До самой сути… Б. Пастернак Коли читаєш лірику Бориса Пастернака, стихія поезії поглинає тебе, як злива, і тобі передається вся повнота відчуття світу, захопленості ним. Поет здається невід’ємною частиною Землі, життя, її голосом – голосом лісів, лук, птахів. Невипадково, коли Пастернаку знадобилося дати визначення поезії,...
- Біблійні мотиви в романі Б. Л. Пастернака “Доктор Живаго” БОРИС ПАСТЕРНАК ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ БОРИС ПАСТЕРНАК Біблійні мотиви в романі Б. Л. Пастернака “Доктор Живаго” Біблія сама по собі багато значила для Б. Л. Пастернака. В “Охоронній грамоті” він писав: “Я зрозумів, що, приміром, Біблія є не стільки книга з твердим текстом, скільки записний зошит людства, і що таким є...
- Борис Пастернак – ціла епоха в літературі Він починав свою діяльність у період великих революційних зрушень і сподівань, але незабаром побачив, як надії на соціалістичне реформування суспільства зазнали краху, як людина опинилася в полоні ідеологічних ілюзій, як насильство витіснило ідеї про майбутню свободу, рівність і братерство; Тому поезія Б. Пастернака – своєрідний психологічний літопис трагедії XX ст....
- Поет Борис Пастернак Борис Пастернак – один із самих моїх улюблених поетів. Його лірика заворожує, звучить, як прекрасна музика. Особливо гарними мені здаються його вірші, присвячені природі. Особливість світосприймання Пастернаку навколишнього світу полягає в тому, що в нього немає поділу на живу й неживу природу. Пейзажі існують у його віршах на рівні з...
- Як здійснював свої пошуки гармонії життя Борис Пастернак Дві головні книги його лірики 20-х років – “Сестра моє життя” (М., 1922) і ” Теми й варіації” (М.; Берлін, 1923) – безсумнівно втілюють великомасштабне світовідчування революційної епохи, хоча й опираються при цьому: не на історичну дійсність, а на так звані вічні теми: природи, любові, мистецтва. Сучасниками одностайно був відзначений...
- Гамлет XX століття: Б. Пастернак Поетичні твори читають, вивчають, але, на жаль, деякі люди поезії не розуміють і не цікавляться нею. Для того, щоб полюбити поезію, зрозуміти її, замало престо читати вірші. Треба цікавитись поетом як особистістю, відчувати час, у який писалися ці чи інші поетичні твори. Запрошую вас вирушити у країну, яка має назву...
- ЗИМОВА НІЧ – БОРИС ПАСТЕРНАК Мело, мело по всей земле Во все пределы. Свеча горела на столе, Свеча горела. Как летом роем мошкара Летит на пламя, Слетались хлопья со двора К оконной раме. Метель лепила на стекле Кружки и стрелы. Свеча горела на столе, Свеча горела. На озаренный потолок Ложились тени, Скрещенья рук, скрещенья ног,...
- Мій улюблений поет і письменник Б. Пастернак Б. Л. Пастернак у своїй творчості відбив багато подій XX століття. Судьба його, так само як і багатьох поетів цього покоління, складалася дуже важко. Йому довелося пережити зльоти й падения, перемоги й поразки. Тому, может бути, для Пастернаку творчість стала порятунком і виходом, може бути, навіть втечею від радянської дійсності,...
- Пастернак Борис Зимова ніч (скорочено) Зимняя ночь Мело, мело по всей земле Во все пределы. Свеча горела на столе, Свеча горела. Как летом роем мошкара Летит на пламя, Слетались хлопья со двора К оконной раме. Метель лепила на стекле Кружки и стрелы. Свеча горела на столе, Свеча горела. На озаренный потолок Ложились тени, Скрещенья рук,...
- Б. Пастернак – Гамлет XX века Во всем мне хочется дойти До самой сути: В работе, в поисках пути, В сердечной смуте. Б. Пастернак Борис Леонидович Пастернак принадлежит к той потомственной русской интеллигенции, которая была горда “независимостью своих суждений”. “Мы не притронемся ко времени, как и не трогали его никогда”, – заявил Пастернак в одной из...
- Поезія “Визначення мистецтва” як вияв художньої філософії Б. Пастернака О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК – “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК Поезія “Визначення мистецтва” як вияв художньої філософії Б. Пастернака Б. Пастернак – поет підкреслено нетрадиційний, відмінний від інших поетів, своїх сучасників, як за поетичною манерою, так і за тематикою. Його не цікавлять злободенні, гостро-соціальні, політичні та громадянські теми, які були...
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК – “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “”Срібна доба” російської поезії” 1. Визначте хронологічні межі існування російського символізму. 80-і – 90-і роки – старше покоління символістів (Д. Мережковський, 3. Гіппіус, Н. Мінський, К. Бальмонт, В. Брюсов, Ф. Сологуб); 1900-ті роки...
- Б. Пастернак. Ціль творчості – самовіддача, А не галас, не успіх Завжди важко говорити про якомусь одному вірші у творчості будь-якого поета: він виразив себе у всьому, що написав. Але ще сутужніше говорити про поета, що збирався стати музикантом. Перебуваючи під впливом музики А. Н. Скрябіна, Борис Пастернак шість років серйозно займався композицією. Але все-таки поет у його душі здобув перемогу...
- Б. Л. Пастернак “Доктор Живаго” “Доктор Живаго” став підсумком багаторічної роботи Бориса Пастернаку, виконанням мрії, що плескається довічно. З 1918 року він неодноразово починав писати більшу прозу про долі свого покоління й був змушений по різних причинах залишати цю роботу незакінченої. За цей час в усьому світі, а в Росії особливо, все змінилося. У відповідь...
- Контрольна робота за темами: “Поети “срібної доби” російської поезії (О. Блок, А. Ахматова, Б. Пастернак)”, “Література другої половини XX ст. (Б. Брехт “Життя Галілея””) УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 36 Тема. Контрольна робота за темами: “Поети “срібної доби” російської поезії (О. Блок, А. Ахматова, Б. Пастернак)”, “Література другої половини XX ст. (Б. Брехт “Життя Галілея””) Мета: закріпити й систематизувати знання учнів, перевірити рівень...
- Лірика Ахматової, Пастернака, Твардовського (порівняльна характеристика) Коли ми читаємо про долі А. Ахматової, Б. Пастернака, О. Твардовського, ми помічаємо, що у всіх цих людей була в житті прірву: коли починалися цькування, репресії, переставали друкувати вірші. Але це дуже мужні і сильні духом люди, які змогли протистояти усім негараздам. На мій погляд, у А. Ахматової була сама...
- “Поезія втрат Анни Ахматової”. Вірш “Сіроокий король” О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК – “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК “Поезія втрат Анни Ахматової”. Вірш “Сіроокий король” Вірш “Сіроокий король” був написаний у Києві і увійшов до збірки “Вечір” (1912р.) Саме тоді, на ранньому етапі творчості, поезія Анни Ахматової була “любовним щоденником”, у якому тема кохання набула характеру “поезії втрат”,...
- ПЛАНИ – О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК – “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК ПЛАНИ Романтична іронія у вірші О. Блока “Незнайомка” І. Місце поезії “Незнайомка” у творчості О. Блока. (Важко знайти людину, яка б не знала напам’ять вірша О. Блока “Незнайомка”. І річ не лише у тому, що він входить до шкільної програми...