Андрій Чайковський “За сестрою”. Геройство і лицарська відвага головного героя

УРОК 23

Тема. Андрій Чайковський “За сестрою”. Геройство і лицарська відвага головного героя.

Мета. Характеризувати образ головного героя, формувати усвідомлення поняття лицарства, вміти складати план до характеристики Павлуся; розвивати вміння висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя; виховувати лицарські чесноти.

Обладнання: твір В. Скотга “Айвенго” (ілюстрований), схема “Асоціативна павутинка”, підручник.

Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література: В. Скотт “Айвенго”.

Хід

уроку

І. Актуалізація.

А) ” Асоціативна павутинка”. Які асоціації зі словом “лицар” у вас виникають?

СХЕМА

(Можна “доповнювати” павутинку протягом уроку та у кінці уроку, додаючи такі асоціації: волелюбність, відвага, священне почуття обов’язку перед народом, людиною, патріотизм і т. д.)

Б) Міжпредметний зв’язок (романтика пригод, історичний колорит у романі “Айвенго” В. Скотта)

Випереджувальне завдання

(можливий варіант)

Дія історичного роману В. Скотта “Айвенго” розгортається приблизно в 1194 році. Дата пов’язана з поверненням до своєї

країни після давніх років відсутності англійського короля Річарда І Левине Серце. Вальтер Скотт, майстерно змальовуючи високе кохання, рицарські поєдинки і подвиги, звертається до реальної особи минулого, що прожила життя, сповнене сміливого дерзання, боротьби за справедливість. Рицар Уїлфред Айвенго – герой твору – зачаровує надзвичайною силою, мужністю і витривалістю, гідністю і благородством.

(Можна додати асоціації до павутинки після цього виду роботи. Наприклад: витривалість, гідність, подвиг, боротьба за справедливість, благородство.)

II. Повідомлення теми і мети уроку та очікуваних результатів.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

Справді, образ лицаря, головного героя твору Павлуся, майже вашого ровесника, хвилює і викликає симпатії до себе. Ви захоплюєтесь його глибоким патріотизмом, щирою любов’ю до сестри, здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Проте в декого з вас може з’явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації, з яких, беручи до уваги юний вік, йому не під силу вибратися. Це стається тому, що автор у певних місцях гіперболізує цей образ, і він набирає рис, властивих фольклорним героям – богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу, а навпаки, робить його привабливішим і викликає, мабуть, у вас, юних читачів, бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся.

Знайдіть у тексті, зачитайте ці місця. Чи погоджуєтесь ви з автором щодо прийому гіперболізації?

2. Короткі відповіді із зачитуванням відповідних уривків.

1) Розшифруйте зміст речення: “Вчився лицарського ремесла” (їздив на коні, стріляв з рушниці та лука, кидав списом та арканом, орудував шаблею, захоплювався звичаями, походами та пригодами козаків).

2) Як вплинула на Павлуся вперше побачена ним битва козаків з татарами?

3) Оцініть поведінку хлопця в стосунках з Мустафою. (Спочатку смілива і горда відповідь синові Сулеймана, що ніколи не прийме бусурманської віри (за що був жорстоко побитий), потім – хитрощі.)

4) Як пояснити цю зміну в характері? (Мабуть, його рішенням будь-що вижити, щоб знайти сестричку Ганнусю, визволити її з неволі.)

5) Згадайте і розкажіть про помилку, допущену Павлусем під час розмови з харцизом Карим. (Павлусь виявив зайву довірливість, сказавши розбишаці, що в нього є гроші.)

6) Чи здійснилось прокляття головного героя, адресоване жорстокому грабіжникові?

7) Гарячою любов’ю до України, до її народу перейняті всі помисли й почуття головного героя твору. Докажіть правильність цієї думки, зачитавши внутрішні монологи. (“Маму вбили, дідуся… нас замучили… Заждіть, чортові сини! Вернуся я ще сюди, може, і не раз, та не на посторонку, як невільник, а з козацтвом, як лицар!”)

8) До речі, які риси вдачі Павлуся можуть у наш час бути зразком для наслідування?

3. Колективне складання плану до характеристики образу.

Проблемне запитання:

– Чому юний герой один вирушив у небезпечні мандри?

Додаткові (навідні) запитання:

– Як поставилися батько і старший брат до просьби Павлуся піти разом шукати Ганнусю? Чи вірили вони у щасливе завершення його наміру? Куди більше тягло їхнє серце? Чому?

Орієнтовний план

1. Павлусь – головний герой твору, представник славного роду Судаків.

2. Козацька вдача хлопця:

А) відвага;

Б) кмітливість і винахідливість;

В) наполегливість і рішучість;

Г) глибокий патріотизм;

Г) щира любов до сестри;

Д) здатність переборювати труднощі в досягненні поставленої мети;

Е) щирість, чутливість, ніжність.

3. Ставлення автора та інших героїв твору до Павлуся.

4. Моє ставлення до Павла Судака.

Герої романтизму – це виняткові особистості у виняткових обставинах. Романтичний герой розуміє власну винятковість, тому він гордий, стоїть понад натовпом. Це одинак, людина самотня. Лише у творах на тему національно-визвольної боротьби герой позбавлений цієї самотності, у них він постає як найкращий, найсміливіший, наймудріший серед товаришів по зброї.

4. Усна розповідь про головного героя за планом (2-3 Учні).

5. Мить творчості! (Письмова відповідь на 4-й пункт плану.)

IV. Рефлексія.

– Які ще слова після характеристики образу можна дописати в асоціативну павутинку?

– Лицар XXI століття… Хто він? Реальний чи фантастичний цей образ для вас? Яким лицарським чеснотам віддають перевагу дівчата?

V. Домашнє завдання. Підготувати усну характеристику представників ворожого табору.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


Андрій Чайковський “За сестрою”. Геройство і лицарська відвага головного героя

Categories: Конспекти уроків

Links