Андрій Чайковський “За сестрою”. Геройство і лицарська відвага головного героя
УРОК 23
Тема. Андрій Чайковський “За сестрою”. Геройство і лицарська відвага головного героя.
Мета. Характеризувати образ головного героя, формувати усвідомлення поняття лицарства, вміти складати план до характеристики Павлуся; розвивати вміння висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя; виховувати лицарські чесноти.
Обладнання: твір В. Скотга “Айвенго” (ілюстрований), схема “Асоціативна павутинка”, підручник.
Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література: В. Скотт “Айвенго”.
Хід
І. Актуалізація.
А) ” Асоціативна павутинка”. Які асоціації зі словом “лицар” у вас виникають?
СХЕМА
(Можна “доповнювати” павутинку протягом уроку та у кінці уроку, додаючи такі асоціації: волелюбність, відвага, священне почуття обов’язку перед народом, людиною, патріотизм і т. д.)
Б) Міжпредметний зв’язок (романтика пригод, історичний колорит у романі “Айвенго” В. Скотта)
Випереджувальне завдання
(можливий варіант)
Дія історичного роману В. Скотта “Айвенго” розгортається приблизно в 1194 році. Дата пов’язана з поверненням
(Можна додати асоціації до павутинки після цього виду роботи. Наприклад: витривалість, гідність, подвиг, боротьба за справедливість, благородство.)
II. Повідомлення теми і мети уроку та очікуваних результатів.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Справді, образ лицаря, головного героя твору Павлуся, майже вашого ровесника, хвилює і викликає симпатії до себе. Ви захоплюєтесь його глибоким патріотизмом, щирою любов’ю до сестри, здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Проте в декого з вас може з’явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації, з яких, беручи до уваги юний вік, йому не під силу вибратися. Це стається тому, що автор у певних місцях гіперболізує цей образ, і він набирає рис, властивих фольклорним героям – богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу, а навпаки, робить його привабливішим і викликає, мабуть, у вас, юних читачів, бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся.
Знайдіть у тексті, зачитайте ці місця. Чи погоджуєтесь ви з автором щодо прийому гіперболізації?
2. Короткі відповіді із зачитуванням відповідних уривків.
1) Розшифруйте зміст речення: “Вчився лицарського ремесла” (їздив на коні, стріляв з рушниці та лука, кидав списом та арканом, орудував шаблею, захоплювався звичаями, походами та пригодами козаків).
2) Як вплинула на Павлуся вперше побачена ним битва козаків з татарами?
3) Оцініть поведінку хлопця в стосунках з Мустафою. (Спочатку смілива і горда відповідь синові Сулеймана, що ніколи не прийме бусурманської віри (за що був жорстоко побитий), потім – хитрощі.)
4) Як пояснити цю зміну в характері? (Мабуть, його рішенням будь-що вижити, щоб знайти сестричку Ганнусю, визволити її з неволі.)
5) Згадайте і розкажіть про помилку, допущену Павлусем під час розмови з харцизом Карим. (Павлусь виявив зайву довірливість, сказавши розбишаці, що в нього є гроші.)
6) Чи здійснилось прокляття головного героя, адресоване жорстокому грабіжникові?
7) Гарячою любов’ю до України, до її народу перейняті всі помисли й почуття головного героя твору. Докажіть правильність цієї думки, зачитавши внутрішні монологи. (“Маму вбили, дідуся… нас замучили… Заждіть, чортові сини! Вернуся я ще сюди, може, і не раз, та не на посторонку, як невільник, а з козацтвом, як лицар!”)
8) До речі, які риси вдачі Павлуся можуть у наш час бути зразком для наслідування?
3. Колективне складання плану до характеристики образу.
Проблемне запитання:
– Чому юний герой один вирушив у небезпечні мандри?
Додаткові (навідні) запитання:
– Як поставилися батько і старший брат до просьби Павлуся піти разом шукати Ганнусю? Чи вірили вони у щасливе завершення його наміру? Куди більше тягло їхнє серце? Чому?
Орієнтовний план
1. Павлусь – головний герой твору, представник славного роду Судаків.
2. Козацька вдача хлопця:
А) відвага;
Б) кмітливість і винахідливість;
В) наполегливість і рішучість;
Г) глибокий патріотизм;
Г) щира любов до сестри;
Д) здатність переборювати труднощі в досягненні поставленої мети;
Е) щирість, чутливість, ніжність.
3. Ставлення автора та інших героїв твору до Павлуся.
4. Моє ставлення до Павла Судака.
Герої романтизму – це виняткові особистості у виняткових обставинах. Романтичний герой розуміє власну винятковість, тому він гордий, стоїть понад натовпом. Це одинак, людина самотня. Лише у творах на тему національно-визвольної боротьби герой позбавлений цієї самотності, у них він постає як найкращий, найсміливіший, наймудріший серед товаришів по зброї.
4. Усна розповідь про головного героя за планом (2-3 Учні).
5. Мить творчості! (Письмова відповідь на 4-й пункт плану.)
IV. Рефлексія.
– Які ще слова після характеристики образу можна дописати в асоціативну павутинку?
– Лицар XXI століття… Хто він? Реальний чи фантастичний цей образ для вас? Яким лицарським чеснотам віддають перевагу дівчата?
V. Домашнє завдання. Підготувати усну характеристику представників ворожого табору.