Аналіз образу Фауста у поемі Гете “Фауст”
Хто ж такий Фауст? Що так приваблює в цьому образі письменників, художників, композиторів різних часів і народів? Фауст – історична особистість, середньовічний вчений, який займався, за переказами, також магією, “чорнокнижництвом”, астрологією. Народна легенда наділила Фауста потужної тягою до знань, презирством до будь-яких “непохитним” авторитетів, безстрашністю думки і діянь. Не лякаючись пекла, він вступає в угоду з дияволом заради знань і радостей земного життя. Відвага розуму дозволяє йому зухвало порвати із залежністю
Воно проявляється у змалюванні героя, мучимого розривом між мрією і дійсністю. Національні традиції видно і в особливостях художнього мовлення, у перевазі жвавих ритмів німецької
Перша літературна обробка історій про Фауста належить; як припускають, Йогану Шпіса-Видавцю “народної книги”. У її заголовків зазначено, що книга видана, “щоб служити загрозливим і отвращающим прикладом і щирим попередженням усім безбожним і зухвалим людям”. Богобоязливий протестант Шпис засуджував Фауста за безбожництво. Але в самій “народної книги” звучить і захоплення сміливістю вченого. У ній є, наприклад, такі слова: “окрилив він, як орел, захотів осягнути усі глибини неба і землі”. У “Трагічною історії доктора Фауста”, написаної Крістофером Марло, Фауст зображений як титанічна натура, відважний шукач нових шляхів у науці, який відкидає феодальний світ і його ідеологію. У задуманої Лессингом драмі на фаустіанську сюжет герой повинен був вийти переможцем над силами пекла. За свідеттельству одного із сучасників Лессінга, в цій не знайденої (а може бути, і що залишилася ненаписаної) драмі Фауст говорив, звертаючись до Князю тьми і його підручним: “Ви не здобули перемоги над людством і наукою”. М. Клінгер написав про Фауста роман, Зобразивши його бунтарем проти феодальних порядків і захисником пригноблених селян. Гете створив поему про сенс існування людини і людства, про сенс і напрямку історії. Його “Фауст” вражає сміливістю художнього задуму. Герой поеми – універсальна особистість, символ людства, що шукає істину і спрямованого вперед. Гете поставив героя лицем до лиця не тільки з конкретними соціально-історичними обставинами, але і з усією історією, зі Всесвітом, зі світобудовою. Людина перед обличчям історії і світобудови-в зухвалості цієї ідеї проступає пробуджена переломною епохою віра вбезг межовість можливостей людини, проявляється історичний оптимізм, притаманний світовідчуттям просвітителів XVIII ст.
З образом Фауста Гете зустрівся ще в дитячі роки: восьмирічним хлопчиком він побачив цього героя як персонажа лялькової вистави на ярмарку. Це було в середині XVIII століття у Франкфурті-на-Майні, де Гете народився і виріс. Його прадід і дід були ремісниками, батько – юристом, мати – дочкою бургомістра (міського голови). Гете отримав різнобічну домашню освіту: вивчав класичні та європейські мови, історію, географію, математику, музику, живопис, потім навчався на юридичному факультеті Лейпцігського і Страсбурзького університетів. У Страсбурзі на початку 70-х років XVIII ст. під пером зовсім ще молодої людини, студента, виник так званий “Пра-Фауст” – перший варіант великого твору, завершеного Гете в 1831 р., у 82-річному віці, за рік до смерті. Коли з’явився “Пра-Фауст”, Гете у свої 20 з гаком років був вже провідним поетом “Бурі і натиску” – течії, що об’єднав бунтарски налаштовану молодь; цей рух називають також штюрмерскім, а “бурхливих геніїв” Штюрмера (від німецького, що означає : буря). Жалюгідною навколишньої дійсності “бурхливі генії”, як називал’і себе представники цієї течії, протиставили культ вільної людини, вільного почуття, природи й народної поезії. Природа, вважали вони, відкриває шлях до свободи, до позбавлення від панування тиранії і лицемірства. Теоретиком і вождем течії був старший друг Гете Готфрід Гердер. Сміливий мислитель, гострий критик феодальних порядків і духовного застою, Гердер відкрив для “бурхливих геніїв” великого Шекспіра, пробудив у них інтерес до німецького фольклору. “Бурхливі генії” були виконані спраги діяльності, але в умовах нерозвиненого демократичного руху не знали, куди, докласти свої сили. Почуття били в них через край, відбиваючись у підвищеної емоційності їх творів.
Душа у вогні, немає сили більш, Мерщiй у сідло і на простір! Вже вечір плив, пестячи полі, Висіла ніч біля краю гір. Натовпом чудовиськ ніч дивилася, Але серце співало, нісся кінь, Яке життя в мені кипіла, Який в мені палав вогонь!
Схожі твори:
- Характеристика образу Фауста (за трагедією Гете “Фауст”) Образ Фауста захоплював не тільки Гете, але й багатьох інших письменників. Але саме Гете зміг найбільш філософськи підійти до розкриття особистості Фауста. Образ Фауста – не витвір уяви автора. Існував в Середньовіччі його прототип – доктор Фауст, який був відомий як вчений і маг. Гете ускладнив цей образ, вклавши в...
- Роль Мефістофеля в духовних шуканнях Фауста (За трагедією Гете “Фауст”) Йоганн Вольфган Гете вважається основоположником німецької літератури нового часу. Ця всебічно обдарована людина залишила помітний слід у світовій літературі і науці. Творчість Гете є гідним віддзеркаленням найважливіших тенденцій і протиріч тієї епохи. Трагедія “Фауст” є підсумковим твором Гете, в якому автор виклав свої думки щодо сенсу людського життя. “Фауст” –...
- Історія кохання Фауста і Гретхен у трагедії І. Гете “Фауст” Ця Історія починається з кухні відьми, на якій Фауст за допомогою відьми отримує чарівний напій, разом з яким до нього повертається молодість. Фауст має надію знайти щастя у коханні юної Гретхен. Він намагається жити людським житгям, їх пристрастями, примхами. Але разом з красунею Гретхен він знайде і вуличних пліткарок, заздрісних...
- Суть протистояння Фауста і Мефістофеля у трагедії Й. В. Гете “Фауст” Творчість Йоганна Вольфганга Гете – найвище досягнення світової літератури Просвітництва, своєрідний підсумок усього, що було створено “віком розуму”, а “Фауст” – найвище досягнення самого письменника. Його часто називають поетичним заповітом письменника людству. В основу сюжету покладено старовинну легенду про вченого, що уклав угоду з дияволом, але Гете суттєво переробляє сюжет,...
- Суть протистояння Фауста і Мефістофеля у трагедії Гете “Фауст” Творчість Йоганна Вольфганга Гете – найвище досягнення світової літератури Просвітництва, своєрідний підсумок усього, що було створено “віком розуму”, а Трагедія “Фауст” – найвище досягнення самого письменника. Його часто називають поетичним заповітом письменника людству. В основу сюжету покладено старовинну легенду про вченого, що уклав угоду з дияволом, але Гете суттєво переробляє...
- Поясніть втілення вищих духовних поривань в образі Фауста (трагедія Й. В. Гете “Фауст”) Герой однойменної трагедії “Фауст” людина високих духовних поривань. У своїх пошуках Фауст хоче знайти такий спосіб існування, при якому мрія і дійсність, небесне і земне, душа та плоть співпадуть, зіллються. “Дві душі живуть у мені” – признається Фауст. Одна з них – земна та палка, вона любить земне життя. Інша...
- Роль Мефістофеля в пошуках сенсу буття Фауста (за трагедією Й. Гете “Фауст”) Творчість Гете віддзеркалила найважливіші тенденції і протиріччя епохи. У підсумковому філософському Творі-трагедії “Фауст” митець виклав свої роздуми про сенс життя, який він вбачав у діяннях в ім’я людини. Трагедія відкривається “Прологом на небі”, де зіштовхуються два філософських погляди на сенс людського буття. Суперечка Бога з Мефістофелем про гідність людини, про...
- Протистояння Фауста і Мефістофеля (за трагедією Й Гете Фауст) У основу твору “Фауст” покладено народну книжку про Фауста, що з’явилася у XVI столітті. До цього сюжету неодноразово зверталися й раніше (Марло, Відман та інші), але тільки Гете створив новаторський за формою й духом твір. Над “Фаустом” митець працював фактично впродовж усього життя. Близько 1773 року з’явився первісний варіант трагедії,...
- “У чому сенс життя для Фауста?” за твором Гете “Фауст” Йоганн Вольфганг Гете був найвидатнішим представником Просвітництва у Німеччині рубежу XVIII – XIX століть. Про себе він писав: “У мене величезна перевага завдяки тому, що я народився в таку епоху, коли мали місце найбільші світові події”. Свій історичний досвід великий поет, філософ і мислитель втілив у геніальній трагедії “Фауст”. Поет...
- Поясніть своєрідність зображення теми кохання в трагедії “Фауст’ Й. В. Гете. Охарактеризуйте образи Фауста й Маргарити Тема кохання у “Фаусті” розкривається з різних боків. Це водночас, велике щастя, величне почуття, а водночас фатальна річ, яка призводить героїню до загибелі. Кохання Фауста та Маргарити пристрасне, велике, проте воно закінчується трагічно. Фауст – це діяльна, розумна, ерудована людина. В коханні він пристрасний та емоційний. Побачивши чарівну Маргариту на...
- Суперечність образу Фауста Він – зневірений в науці та житті старий вчений-енцеклопедист, на межі самогубства, але зустрічається з потойбічними силами, злим духом Мефістофелем, і знаходить нове життя. Якщо головна ідея народного Фауста полягає у застереженні від антихристиянської та аморальної поведінки людини, яка запродалася дияволу, то Гетівський спрямований на створення постаті людини, яка є...
- Аналіз Фауст Гете И. В Для читача, що вперше прилучається до художнього миру “Фауста”, багато чого здасться незвичайним. Перед нами – філософська драма, жанр, характерний для століття Освіти. Особливості жанру проявляються тут у всім: у характері й мотивуванні конфлікту, у виборі й розміщенні діючих осіб. Гострота конфлікту визначається не просто зіткненням людських характерів, а зіткненням...
- Парадоксальність образу Мефістофеля (за трагедісю Гете “Фауст”) Я – тої сили часть, Що робить лиш добро, бажаючи лиш того. Й. В. Гете Я раніше вважала, що диявол – нечиста сила – уособлює в собі лише нега тивне. Проте, прочитавши філософську трагедією Гете “Фауст”, з подивом для себе відкрила зовсім іншого диявола – Мефістофеля. Ім’я Мефістофеля складається з...
- Трагічний конфлікт “Фауст – Маргарита” (за трагедією Гете “Фауст”) Кохання Фауста та Маргарити – трагічне зіткнення різних за суттю та прагненнями людей. Гете В творі “Фауст” розповідає історію незвичайної людини, яка проходить шлях випробувань, зокрема коханням. Фауст – вчений, який вдається до чарів аби зрозуміти сенс життя. Він дуже розумний, спраглий до нових знань. Проте герой незадоволений, його замкнутий...
- Аналіз трагедії Гете “Фауст” Історія написання Ідея твору про легендарного вченого та мага Фауста виникла у Гете ще в юності. Та втілював цю ідею автор протягом всього життя. Тому можна сказати, що трагедія “Фауст” є найважливішою книгою німецького письменника. А те, що цей твір і досі хвилює і змушує задуматись над життям багатьох читачів,...
- Мефістофель – супутник Фауста (за трагедією Й. В. Гете “Фауст”) Колись ми починаємо замислюватися над важким філософським запитанням: а що ж найстрашніше для людини як особистості? І раптом, перебравши всі людські жахливі події: і старіння, і хвороби, і бідність, і втрати, і зради – дійдемо до розуміння: це – спокій. Спокій – це не тільки коли опускаються руки і наступає...
- “Фауст” Гете як філософське осмислення боротьби добра зі злом І. Боротьба добра і зла як вічна тема в літературі. (Добро і зло є вічними темами, шо розглядаються в художній літературі. У геніальних творіннях народів – казках – добро завжди перемагає зло.) “Фауст” Гете як філософське осмислення боротьби добра зі злом. 1. Бог як утілення добра. (Бог і Мефістофель сперечаються...
- Твір по поемі Гете “Фауст” Гете працював над “Фаустом” більше шістдесятьох років. Образ великого шукача істини схвилював його ще замолоду й супроводжував йому до кінця життя. Твір Гете написано у формі трагедії. Правда, воно далеко виходить за межі тих можливостей, які має сценО. Це скоріше епічна поема, найглибша по своєму філософському змісті, всеосяжна по широті...
- Роман “Фауст”. Характеристика образу Фауста Фауст. Ім’я походить від латинського слова faustus – щасливий, удачливий. Образ Ф. супроводжував Гете усе життя, первинний нарис трагедії “Прафауст” відноситься до 1773-1775 рр.; трагедія в цілому була завершена в 1831 р.(останні поправки були зроблені Гете незадовго до смерті, в 1882 р.). У міру того як просувалася робота над трагедією,...
- Розкрийте проблему боротьби добра і зла як рушійної сили розвитку світу в трагедії “Фауст’ Й. В. Гете У трагедії “Фауст” Гете змальовані духовні пошуки головного героя, доктора, вільнодумця та чорнокнижника Фауста. Йому стало замало пізнання звичайної людини, він уклав договір з дияволом Мефістофелем про те, щоб подовжити своє життя до часів існування всього людства. Він хоче піднятись над дійсністю не тільки духом, але й своїми справами. Добро...