А. И. Герцен: “…не ревізькі – мертві душі, а всі ці Ноздреви, Манилови й всі їм подібні – от мертві душі, і ми зустрічаємо їх на кожному кроці” (“Мертві” душі поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”)
1. “Мертві душі” – історія створення й задум. 2. Основна думки добутку. 3. Душі “мертві” і “живі” впоеме. 4. Значення композиції в розумінні добутку.
5. Росія – країна “живих” душ Зревшее на протязі декількох десятиліть бажання Н. В. Гоголя написати великий епічний добуток, присвячений долі Росії, привело письменника до задуму поеми “Мертві душі”. Почалася робота в 1835 році й закінченої не вважається. Сюжет, підказаний А. З. Пушкіним, визначив всю картину в цілому: “Показати Русь із одному боку”, тобто виявити
Серед дослідників творчості Гоголя існує версія, що багато в чому письменник опирався на епос Гомера й “Божественну комедію” А. Данте. Спочатку “Мертві душі” замислювалися як трехчастное добуток, з яких перша була б своєрідною алеГореєю Дантова пекла, друга й третя – чистилищем і раєм
У тексті відтворяться волею автора різноманітні типи поміщиків, що праздно живуть за рахунок тяжкої селянської праці у своїх садибах. Сатиричним складом змальовані образи хабарників, злодіїв і кознокрадцев, що зайняли державні пости й посади Авторською волею виводиться новий тип людини – буржуа, ділка, хитрого підприємця. У тексті вираження “мертві душі” має двоякозначащий зміст.
З одного боку, це те самі ревізькі селяни, що значаться за списком живими, але такими не є. Але це поверхневе й невірне розуміння питання. Основна суть цього словосполучення розкривається саме в образах поміщиків і буржуа – приземлених, душевно безжиттєвих, відразливих. Але за “мертвими” душ коштують душі “живі” – це непереможний і великий народ росіянин. Саме його, жив і сильного, символізує птах, що мчиться,-трійка, що виникає у фіналі добутку Три композиційних ланки, тісно зв’язаних між собою, необхідні для кращого розуміння авторського задуму й основного значення “мертвих” душ.
Перший розділ – вступ до поеми й начерк, короткий анонс прийдешніх надалі подій. Перша композиційна ланка, що охоплює глави із другий по шосту, є барвистою ілюстрацією образів існуючих поміщиків. Протягом цього оповідання практично не спостерігається розвитку дії. Тут Гоголь багаторазово повторює ту саму ситуацію: приїзд Чичикова до одному з поміщиків, подальші торги й покупка душ Поміщики, представлені один за іншим читачеві, усе більше й більше вселяють відразу.
Вірно підібраний порядок проходження отталкивающихобразов спрямований на їхнє порівняння між собою. Тим самим негативне враження читача з кожною поїздкою тільки підсилюється. Всього глави цього уривка побудовані за єдиною схемою: опис села, садиби, інтер’єра, потім – досить великий портрет самого чиновника, його звичок і чорт характеру. У розумінні образів поміщиків важливе значення грає також і їхній вік.
Відкриває галерею людських виродків “прекраснодушний” мрійник Манилов, а завершує Плюшкин – “діра на людстві”, що впало в мертвий сон духовної деградації людина. Віковий підтекст очевидний – не до особи дорослій і серйозній людині, що ится нових шляхів розвитку юнацька мрійність і безтурботність Всі поміщики представлені як закостеніла, але потужна сила, повністю позбавлена патріотичних думок. Ця сила не розвинена духовно й не здатна виконувати покладені на неї обов’язку. Всі поміщики, окремо кожний з яких представляє певний тип паразитизму, створюють цільний і узагальнений образ поміщицького стану в рамці кріпосницької Росії. Друга ланка композиції, що охоплює із сьомий по десяту глави, живописует внутрішню сутність губернського міста і його жителів.
Тут також представлений опис дворян Якщо до цього письменникові було важливо показати їхню типологію окремо, те тепер він робить збірну характеристику стану. Центральне місце цього відрізка присвячено опису чиновницького апарата. Тут уже немає тої широкої портретної галереї, що в першій ланці. Письменник не присвячує багато часу точному опису кожного із чиновників, вихоплюючи тільки окремі, але самі значимі й типові риси, які потім поєднуються в груповий портрет Якщо поміщики індивідуалізовані, те чиновницьке плем’я свідомо знеособлене. Однак, як і поміщики, чиновники також несуть у собі соціальне зло.
Третя ланка – заключні глави – цілком присвячено головному сюжелообразующему героєві – Чичикову. Його опис навмисно даний після ретельного промальовування того соціального середовища, до якої він належить. Однак Чичикова не можна повною мірою віднести до “мертвого” душам. Він людина іншої формації й іонного світосприймання Ділок з основною ставкою на капітал, цілеспрямований, активний, винахідливий, але потайливий і слизький, він – та “страшна й підла сила”, що приходить на зміну поміщицько-чиновницькому апарату, що зжив себе.
Але вона не здатна допомогти у відродженні Росії. Всій цій сваволі протистоїть народ – живої й сильний. Саме на нього покладає надії письменник: “Виражається сильно російський народ, і якщо нагородить кого слівцем, то піде воно йому в рід і потомство, потягне він його із собою й на службу, і у відставку, і в Петербург, і на край світла”.
Він переконаний, що немає в народу влучного й жвавого слова Безкрайні російські простори й гірка доля селян, що живуть там, наводить на думку про необхідність змін, тому що “відважної, повна сили національність” несумісна з пануванням, що отупляє, “мертвих” душ
Схожі твори:
- Образи поміщиків у поемі Г-Ля “Мертві душі” Образи поміщиків у поемі Г-Ля ” Мертві душі “. ” Г-Ль не пише, а малює”, говорив Бєлінський. Дійсно, портрети й характери його героїв немов намальовані або, краще сказати, виліплені. Проницатель-Ный погляд письменника дозволив йому виставити целую кунсткамеру отри-цательного. Помітне місце в ній займає галерея образів помещи-ков. В ” М-Ых душах”...
- Опис образів поміщиків у поемі Гоголя “Мертві душі” На початку роботи над поемою М. В. Гоголь писав В. А. Жуковському: “Який величезний, який оригінальний сюжет! Яка різноманітна купа! Вся Русь з’явиться в ньому”. Так сам Гоголь визначив обсяг свого добутку – вся Русь. І письменник зумів показати в повному обсязі як негативні, так і позитивні сторони життя Росії...
- Поема М. В. Гоголя “Мертві душі”: людські типи, представлені образами поміщиків 1. Передісторія задуму поеми “Мертві душі”. 2. Образ безгосподарного мрійника Манилова. 3. “Дубинноголовая” Коробочка. 4. Марнотратник життя Ноздрев. 5. “Чортовий кулак” Собакевич”. 6. Плюшкин – “діра на людстві”. По власному визнанню М. В. Гоголя, сюжет “Мертвих душ” йому запропонував А. З. Пушкін. Споконвічно “Мертві душі” замислювалися Гоголем як грандіозний добуток...
- Тема батьківщини й народу в поемі “Мертві душі” Роботу над поемою “Мертві душі” Н. В. Гоголь почав в 1835 році. Первоначальное бажання Гоголя “… показати хоча б з одному боку всю Русь…” поступово переростає в задум “твору повного”, “де було б уже не одне те, над чим варто сміятися”. Пізніше, уже після публікації поеми, Гоголь напише: “Бивает час,...
- Відображення в зовнішності поміщиків їх внутрішнього світу (за поемою М. Гоголя “Мертві душі”) Як цікаво читати людські обличчя! Вони немов вікна будинків, заглянувши в які, можна побачити чиєсь сховане від сторонніх очей внутрішнє життя. Життя людини обов’язково залишає свій слід насамперед на обличчі. Тому таке важливе й у живописі, й у літературі мистецтво портрета. Ним чудово володів М. Гоголь – автор “Мертвих душ”....
- Думи про Росію в поемі Гоголя “Мертві душі” …Гоголь вертався на Батьківщину, За залишилася Європа, спереду Росія. Дзвіночок розмірно відраховував дорожні вибої курного шляху. Стояло задушливе літо 1847 року… . Коротка інформація про письменника: “Гоголь Микола Васильєв син народився в 1809 році, росіянин, поміщик, у чині колезького асессора. Автор вільнодумних творів, якось: комедії “Ревізор”, повістей “Ніс”, “Шинель”, “Мертві...
- Авторські відступи в поемі Гоголя “Мертві Душі” М. В. Гоголь – великий письменник першої половини XІX століття. У своїх добутках він торкався проблем, актуальні в цей час. Своєрідність його творчості полягає в тім, що він одним з перших показав найширшу картину чиновницької Росії. Гоголя дуже хвилювало й тривожило майбутнє своєї Батьківщини, і це яскраво відбилося в поемі...
- Способи зображення героїв у поемі Мертві душі Гоголя Н. В “Мертві душі” – перший тім трилогії, у якій, за задумом автора, повинна була “з’явитися вся Русь”, тобто минуле, сьогодення й майбутнє країни, як воно представлялося Гоголю. Відповідно до ідеї трилогії в першому томі письменник показав минуле й сьогодення Росії, бездуховних героїв, погрязших у побуті, що прагнуть до матеріальних зручностей (багатству,...
- Твір по поемі “Мертві душі” Микола Васильович Гоголь не раз звертався до теми чиновницької Росії. Сатира цього письменника торкнулася сучасних йому чиновників у таких добутках, як “Ревізор”, “Шинель”, “Записки божевільного”. Ця тема знайшла своє відбиття й у поемі М. В. Гоголя “Мертві душі”, де, починаючи із сьомої глави, чиновництво перебуває в центрі уваги. На відміну...
- Панорамне зображення життя суспільства у поемі Гоголя “Мертві душі” Кожний митець прагне створити таку перлину, яка б знайшла гідне місце у його Творчості. Вінцем творчості Миколи Васильовича Гоголя вважається поема ” Мертві душі “. Темою твору стало зображення дійсності кріпосницької Росії, а дійсність ця неймовірна, бо з точки зору здорового глузду там можуть відбуватись найнеймовірніші події. Миколаївська Росія показана...
- ДУШІ “МЕРТВІ Й ЖИВІ” У ПОЕМІ Н. В. ГОГОЛЯ ДУШІ “МЕРТВІ Й ЖИВІ” У ПОЕМІ Н. В. ГОГОЛЯ. Пояснюючи задум “Мертвих душ”, Гоголь писав, що образи поеми “нітрохи не портрети з незначних людей, навпроти в них зібрані риси тих, які вважають себе краще інших”. ” Мертві душі ” це представники суспільних шарів, що панували в той час. Поема побудована...
- Яка роль образа Чичикова в поемі Мертві душі? Тема дороги й образ Чичикова поєднують всі різноманітні сцени-картини в поемі “Мертві душі”. Зовні сюжет побудований як опис подорожі Чичикова по деякій російській губернії, оповідання про Павла Івановичі проходить наскрізною ниткою через весь добуток, інші герої характеризуються не тільки самі по собі, але й через відносини із Чичиковим. Однак зміст...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Ноздрева”(по поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) Висміюючи пагубний вплив кріпака ладу не тільки на селян, але й на самих кріпосників, Н. В. Гоголь у поемі ” Мертві душі ” створює целую галерею образів поміщиків, де кожна особа виступає як яскравий індивідуальний характер, і в той же час є типовим. В образі Ноздрева Гоголь показує людину, геть-чисто...
- Жива Росія в поемі М. Гоголя “Мертві душі” М. В. Гоголь ненавидів кріпосне право, тому в поемі “Мертві душі” він гнівно викриває кріпосництво, яке веде до зубожіння країни, до економічної і культурної відсталості її, до вимирання селянства. Письменник створює цілу галерею живих людських типів, узагальнених і водночас яскраво індивідуалізованих, людей, позначених печаткою духовного зубожіння. “Мертві душі” – це...
- Опис вдач губернського міста NN (По поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. Роль Пушкіна в створенні поеми. 2. Опис міста. 3. Чиновники губернського міста NN. Відомо, що А. С. Пушкін високо цінувався Н. В. Гоголем. Більше того, письменник нерідко сприймав поета як порадник або навіть учителі. Саме Пушкіну багато в чому зобов’язані аматори російської словесності в появі таких безсмертних добутків письменника,...
- Роль і місце ліричних відступів у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Особливості задуму й жанру. 2. Сатиричне звучання ліричних відступів. 3. Міркування про два різновиди письменників 4. Образ Русі: “дивовижній, незнайома землі далечінь” і “птах трійка”. По власному визнанню Н. В. Гоголя, сюжет “Мертвих душ” був підказаний йому А. С. Пушкіним. Уже споконвічно цей добуток замислювався як роман-подорож, що дозволяло...
- “Видимий світ сміх і незримі, невідомі йому сльози” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” В. Г. Бєлінський писав про поему ” Мертві душі ” Н. В. Гоголя, що це “створіння настільки глибоке по змісту й велике по творчій концепції й художній досконалості форми, що одне воно поповнило б собою відсутність книг за десять років і з’явилося б самотнім серед достатку в гарних літературних творах”....
- Авторські відступи в поемі Мертві душі Гоголя Н. В Odі et amo. G. V. Catullus (Ненавиджу й люблю. Г. В. Катулл ) “Мертві душі”, з одного боку, епічний добуток, а з іншого боку – ліричне, завдяки безлічі авторських відступів. Називаючи “Мертві душі” поемою, Гоголь підкреслював змістовну значимість цих відступів: по-перше, вони створюють образ автора, людини вдумливого, спостережливого, гуманного, дотепного,...
- Значення “Повести про капітана Копейкине” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Місце, що “Повість…” займає в поемі. 2. Соціальної проблеми 3. Мотиви народних переказів. “Повість про капітана Копейкине” при поверхневому погляді може здатися в поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” чужорідним елементом. Справді яке відношення вона має до долі головного героя? Чому автор відводить “Повісті…” настільки значне місце? Поштмейстер ні...
- Жіночі образи в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” У “Мертвих душах” ми не зустрінемо яскравих, поетичних жіночих образів, подібних до пушкінської Тетяни або тургеневской Лізи Калитиной. Гоголевские героїні, у більшості своїй, несуть в собі елементи комічного, є об’єктами авторської сатири, а зовсім не авторського захоплення. Найбільш значний жіночий персонаж в поемі – поміщик Коробочка. Дуже відмітно Гоголь змальовує...