Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово

Матеріал уроку. Тарас Шевченко “І досі сниться…”.

Мета. Закріпити знання учнів про дитячі роки Т. Шевченка; ознайомити з поезією поета; розвивати уміння виразно читати та декламувати вірші. вникаючи у кожне слово; виховувати любов до рідного краю.

Обладнання. Портрет Т. Шевченка, збірка віршів, картина Т. Шевченка “Селянська родина”.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Мовна розминка.

– Спробуйте розшифрувати крилаті слова Тараса Шевченка.

> БОРІТЕСЯПОБОРЕТЕВАМБОГПОМАГАЄ

ЗАВАСПРАВДАЗАВАССЛABAІВОЛЯСВЯТАЯ!

(Борітеся

– поборете, вам Бог помагає!

За вас правда, за вас слава і воля святая!)

> БОХТОМАТІРЗАБУВАЄТОГОБОГКАРАЄ.

(Бо хто матір забуває, того Бог карає.)

> ВСВОЇЙХАТІСВОЯПРАВДАІСИЛАІВОЛЯ.

(В своїй хаті своя правда, і сила, і воля.)

> ІЧУЖОМУНАУЧАЙТЕСЬЙСВОГОНЕЦУРАЙТЕСЬ.

(І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.)

– Як ви їх розумієте? Поясніть.

III. Актуалізація опорних знань.

1. Вікторина.

– В якій сім’ї народився Т. Шевченко? (В сім’ї кріпаків.)

– Яку роль у його житті відіграла його старша сестра Катерина? (Була для нього нянькою.)

Яке найбільше нещастя спіткало Тараса у дитинстві? (В 11 років залишився сиротою.)

– Який випадок трапився з ним у дитинстві? (Шукав “залізні стовпи”.)

– Що подобалося малому Тарасові? (Малювати.)

– Як малий Тарас став козачком? (Пішов до папа за дозволом.)

– За що поміщик пан Енгельгардт звелів висікти свого козачка? (Палив свічки, коли ввечері малював.)

– Хто з великих російських художників намалював портрет Жуковського, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Карл Брюллов.)

– Де похований Т. Шевченко?

2. Цікаво знати.

Розказують діти.

> Найбільша кількість пам’ятників у світі – Т. Шевченку: 1256 в Україні та 128 за кордоном, у 35-ти державах.

> Найбільше пам’ятників Шевченкові в Галичині (півтисячі), де поет ніколи не був. Селяни відкрили перший пам’ятник Кобзареві на Львівщині у 1911 році в селі Лисиничі, де він зберігся донині.

> Найвищий у світі пам’ятник, висотою 7 метрів, стоїть у Ковелі, що на Волині.

> Національна премія України імені Тараса Шевченка – державна нагорода України за найвидатніші твори літератури та мистецтва. Заснована 1961 року. У Києві названо його ім’ям університет.

> 3 нагоди відзначення 200-річчя від дня народження Великого Кобзаря вулицю йорданської столиці (м. Амман) названо на честь Тараса Шевченка.

> А також його ім’ям названо вулиці, театри та школи України.

IV. Опрацювання вірша “І досі сниться…”.

1. Слово вчителя.

– На далекій чужині не раз приходили до поета у снах спогади про дитинство. Найчастіше він згадував своє рідне село, батьківську хату, розповіді свого старенького дідуся Івана. Послухайте, як він все це описує у вірші “І досі сниться…”.

2. Читання вірша вчителем.

– Опишіть сон Т. Шевченка.

– А які сни вам сняться? Розкажіть.

3. Читання вірша учнями мовчки.

– Які почуття у вас викликав цей вірш? (Любов до мами, до дідуся.)

4. Робота над змістом вірша.

– Що цікавого ви побачили у вірші? (Два рази повторюються слова “і досі сниться”.)

– Ці слова ніби ділять вірш на дві частини.

– Прочитайте першу частину вірша.

– Яка картина постала у вашій уяві після прочитаних слів?

– Прочитайте другу частину вірша.

– А яку картину ви б намалювали до прочитаних слів?

– Розгляньте малюнок. Яка частина вірша відповідає малюнку?

– Які пестливі слова та словосполучення автор вжив у вірші? Прочитайте їх. (Біленька хаточка; хорошеє, кучерявеє, маленькеє внуча; коло хатиночки…)

5. Продовження.

– Послухайте продовження.

…і стиха

Промовить нишком: – Де ж те лихо?

Печалі тії, вороги? –

І нищечком старий читає,

Перехрестившись, “Отче наш”.

Крізь верби сонечко сіяє

І тихо гасне. День погас,

І все спочило. Сивий в хату

Й собі пішов опочивать.

6. Ознайомлення з картиною Т. Шевченка “Селянська родина”.

Діти розглядають картину, порівнюють із віршем (схожість, відмінність).

V. Підсумок уроку.

– Над яким віршем ми сьогодні працювали?

– Що найбільше вас вразило?

VI. Домашнє завдання.

Підготувати розповідь про дитячі роки Т. Шевченка. Вивчити вірш “І досі сниться…” напам’ять.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово