Образи твору О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”. Риси інтелектуального роману

СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС РІВЕНЬ СТАНДАРТУ АВТОРСЬКІ УРОКИ

РОМАН РАННЬОМОДЕРНІСТСЬКОЇ ДОБИ

УРОК № 33

Тема. Образи твору О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”. Риси інтелектуального роману

Мета: допомогти учням зрозуміти сутність образів роману; засвоїти поняття “інтелектуальна проза”, віднайти риси інтелектуальної прози у творі; поглиблювати навички аналізу епічного твору, переказу; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; сприяти морально-етичному вихованню школярів.

Обладнання: підручник; текст роману

“Портрет Доріана Грея” у перекладі Р Доценка (або іншому на вибір учителя чи учнів); словник літературознавчих термінів.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка та аналіз письмових робіт учнів.

(Учитель перевіряє 3-4 учнівські роботи.)

2. Бесіда.

– Як ви розумієте слово “парадокс”?

– Чому О. Уайльда називали “Принц Парадокс”?

– Дайте визначення імпресіонізму як літературно-мистецького напряму.

– Назвіть риси імпресіонізму.

3. Літературна вікторина.

1) Місто, в якому народився О. Уайльд. (Дублін.)

2) Письменницький псевдонім

його матері. (Сперанца.)

3) Дівоче прізвище дружини Уайльда. (Ллойд.)

4) Назва п’єси О. Уайльда. (“Соломея”.)

5) Прізвище, яке взяв Уайльд під час вимушеного перебування у Франції. (Мельмот.)

6) Прізвище художника, котрий намалював портрет Доріана Грея. (Голуорд.) (Можна записати у вигляді кросворду. Із виділених букв складеться прізвище “принца Парадоксу” – Уайльд.)

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

III. ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВИХ ЗНАНЬ, ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Слово вчителя.

У романі О. Уайльда “Портрет Доріана Грея” порівняно невелика кількість героїв. Але кожен з них відіграє значну роль у розкритті образу головного персонажа – Доріана Грея. Три центральні фігури твору (лорд Генрі, художник Безіл і Доріан Грей) виражають різне ставлення до життя.

2. Робота над характеристикою образу лорда Генрі.

– Що відомо про лорда Генрі? (Це англійський аристократ, справжній салонний апостол насолоди і розкоші.)

– Критики неодноразово проголошували лорда Генрі двійником Уайльда. Чи згодні ви з такою думкою? (Так. Адже лорд Генрі є палким прихильником естетизму, краси, він дотепний, його мова пересипана суцільними парадоксами.)

– Чи згодні ви з такими словами Безіла: “Ти любиш усіх – тим-то байдужий до кожного”? (Безіл помилявся. Лорд Генрі сам пояснив це: “Я дуже дбайливо розрізняю людей. Друзів собі я обираю лише вродливих, приятелів – лише лагідних, ворогів – лише розумних. Особливо не завадить обережність, коли обираєш ворогів. Серед моїх супротивників немає жодного недоумка. Всі вони люди розвиненого інтелекту і тому вміють належно цінувати мене”. Лорд Генрі – тонкий психолог і дуже добре знається на людях. Він відразу полонить їх. Так сталося із Доріаном Греєм.)

– Які думки лорда Генрі посіяли сумніви в душі Доріана і призвели до того, що він ладен був продати все заради молодості? (Лорд Генрі сказав Доріанові про швидкоплинність часу і тлінність краси: “Краса – це одна з великих істин світу, як сонячне світло, як весняна пора, як відбиття у водах тої срібної шкаралупи, що ми звемо місяцем. Краса – це поза всякими сумнівами. Їй дано божественне право на верховенство. Вона робить принцами тих, хто її має. Так, містере Грей, боги були щедрі до вас. Але що вони дають, те скоро й забирають. Перед вами лише кілька років життя справжнього, багатющого, розмаїтого! А коли ваша юність мине і врода разом з нею,- тоді ви раптом відкриєте, що для вас не лишилося перемог, або ж змушені будете вдовольнятись благими перемогами, що їх пам’ять про минуле зробить ще більш гіркими, ніж поразки. Кожен місяць ви все ближче до того жахливого майбутнього. Час – ревнивий, він зазіхає на ваші троянди й лілеї. Ваше лице стане жовтавим, щоки позападають, очі потьмяніють. Ви будете неймовірно страждати. О! Розкошуйте часом, доки юні!”. Ці слова глибоко впали в душу Доріана і психологічно підготували його вчинок.)

– Подумайте, чи можна сказати, що лорд Генрі поставив дослід над Доріаном Греєм? (Так, але найстрашніше те, що юний Доріан згодився на цей дослід, навіть не роздумуючи над його наслідками.)

– Як на вашу думку, чому лорд Генрі обрав саме Доріана? (По-перше, тому, що той був вродливим. А по-друге, коли він побачив портрет Доріана, то сказав: “Судячи з портрета, твій таємничий юний друг, імені якого ти не хочеш назвати, має чарівну вроду, отже, він ніколи не думає. Він – прекрасне бездумне створіння, яке мусить бути з нами завжди: і взимку, коли ми не маємо квіток, щоб милуватися ними, і влітку, коли ми потребуємо чогось, що остудило б мозок”. Отже, лорд Генрі дивився на Доріана як на красиву іграшку.)

– Схарактеризуйте основні риси вдачі лорда Генрі.

3. Коментар учителя.

Образ лорда Генрі у романі є втіленням філософії насолоди. Це витончений естет, що кохається в красі й відмежовується від потворного, бридкого в житті. Це прагнення не помічати нічого, крім краси, робить його не просто байдужим до всього іншого, а й цинічним. У лорда Генрі холодна душа людини, яка не має ідеалів. Пробуджуючи в Доріанові бажання насолоджуватися життям за будь-яку ціну, він зовсім не замислюється над можливими наслідками такої поведінки як для самого юнака, так і для інших людей.

Егоїзм лорда Генрі – це егоїзм естета, який хоч і має уявлення про реальне життя, але не зважає на нього. Навіть самогубство Сибіл лорд Генрі в першу чергу оцінює не з етичного, а з естетичного погляду. Саме такою трагедією, що цілком вдовольнила смаки обох естетів, стала смерть юної актриси. Здібний учень лорда Генрі, Доріан тільки спочатку вражений тим, що сталося. Мине зовсім небагато часу, і він буде відчувати те ж саме, що і його наставник: “А все ж те, що сталося, не вразило мене так, як би мало вразити. У ньому – вся моторошна краса грецької трагедії, трагедії, в якій я був один з головних героїв, але яка не поранила моєї душі”.

У чому причина такої поведінки? Лорд Генрі, а потім і його учень Доріан Грей, замінили моральні почуття милуванням красою. Обидва герої не хочуть визнати, що в реальному світі кожному вчинку обов’язково притаманне певне етичне значення. Провина за смерть Сибіл залишається провиною, вбивство художника Безіла Голуорда – вбивством. При цьому сам лорд Генрі не робить нічого аморального, його цинізм – тільки слова, поза. Але ця поза – його сутність. Бо найдужче лорда дратує природність. Можна сказати, що він виступає теоретиком, проповідником тієї філософії, якою керується в реальному житті Доріан Грей.

4. Робота над характеристикою образу Безіла Голуорда.

– Де відбулася перша зустріч Безіла з Доріаном? (На вечорі у леді Брендон.)

– Що сприяло їхньому знайомству? (Досить незрозуміле представлення Доріана, яке викликало в обох сміх.)

– Що для Безіла означала дружба з Доріаном? (“Розумієш, Гаррі, Доріан для мене просто збудник у творчості. Ти, можливо, не побачиш у ньому нічого. Я бачу в ньому – все. Адже ж якраз найбільше він присутній у моїх творах тоді, коли не його я зображую на полотні. Я ж казав тобі – його образ мовби відкриває переді мною нову манеру малювання. Його я находжу у вигинах певних ліній, у чарівності й ніжності певних кольорів. Оце й усе”.)

– Чому Безіл не хотів знайомити лорда Генрі з Доріаном? (“Доріан Грей – мій найдорожчий друг. Твоя тітонька мала цілковиту рацію – душа в нього чиста й прекрасна. Не зіпсуй його, Гаррі. Не намагайся вплинути на нього. Твій вплив має згубні наслідки”.)

– Чи справдилися побоювання Безіла? (Так, стосунки з лордом Генрі здійснили на Доріана набагато сильніший вплив, ніж дружба з художником.)

– Чому Безіл не хоче виставляти портрет Доріана у салоні? (“…Я не збираюсь оголювати душу перед їхніми активними очима”.)

– Схарактеризуйте образ Безіла.

5. Коментар учителя.

Художник Безіл Голуорд – втілення ідеї служіння мистецтву. Він творить красу, для нього немає нічого вищого за малярство. У Безіла гаряче, чуйне, добре серце, яке він вкладає в кожний свій твір. Портрет Доріана Грея став його кращим творінням. Саме тому Безіл Голуорд спочатку не хоче виставляти його, бо це означає відкрити власну душу, її глибинні порухи кожному, хто прийде подивитися нову роботу. Безіл захоплюється своїм шедевром настільки, що вже не відділяє портрета від живої людини, з якої його написано. Він обожнює Доріана, стає йому другом, відчуває, що почав набагато краще малювати з того часу, як познайомився із цим юнаком. На відміну від Генрі й Доріана, для Голуорда етичне й естетичне невіддільні, як краса та доброта. Збираючись виїхати з Лондона на тривалий час, Голуорд приходить до Грея, щоб утримати його від бажання піддаватися спокусам, застерегти від такого способу життя, який потребує насолод різного роду за будь-яку ціну. Голуорд не хоче вірити непевним чуткам відносно Доріана, але вважає за свій обов’язок попередити друга. Звичайно ж, він не міг передбачити, як трагічно завершиться візит до того, хто надихнув його на створення найкращого полотна. Та кінець Безіла неминучий. Він спалює себе на вівтарі служіння мистецтву. Це людина з гранично розвиненим естетичним почуттям. І саме в цьому причина його трагедії. Художник страждає від того, що відчуває страшенний розрив між ідеальним змістом, який він вклав у своє творіння, і життям, що розбиває його мрії, не дає йому змоги бути щасливим.

6. Слово вчителя.

Роман О. Уайльда “Портрет Доріана Грея” можна вважати взірцем інтелектуального роману кінця ХІХ століття.

7. Робота зі словником літературознавчих термінів.

Інтелектуальний роман (лат. іntеllесtus – розум, пізнання, іntеllесtualis – розумовий, розсудливий) – проза, в якій відчутно переважають інтелектуально – раціональні елементи образного мислення митця над емоційно-чуттєвими.

У творі це виявляється в схильності персонажів, оповідача, ліричного героя до розумових рефлексій, самоаналізу, в яких домінує абстрактне мислення; у порушенні й художньому втіленні важливих проблем, у розкритті інтелектуального драматизму мислителів; схильності письменників до певних жанрів (філософський роман, драма ідей, медитативна лірика тощо).

8. Проблемні завдання.

– Знайдіть у творі “Портрет Доріана Грея” риси інтелектуального роману.

– Доведіть, що в романі О. Уайльда є риси модернізму, зокрема імпресіонізму.

9. Коментар учителя.

У цьому творі втілено найдорожчі для письменника думки, що визначали спосіб і стиль його власного життя. В романі відчувається потужний струмінь автобіографізму, і саме суб’єктивність надає зображеному психологічної достовірності.

“Портрет Доріана Грея” тяжіє до розкриття складних філософських проблем у вигляді розмовних рефлексій героїв та автора, показу протиборства ідей естетизму й гедонізму, вирішення проблеми співвідношення мистецтва та життя, моралі та мистецтва, ролі етичного та естетичного в житті. Для Уайльда, як відомо, ці слова були майже антонімами. Протиставлення мистецтва і життя, мистецтва і моралі породжує ряд інших протиставлень, що ними переповнений роман. Усе яскраве, блискуче, прекрасне пов’язане з мистецтвом; усе сіре, буденне – із життям.

“Портрет Доріана Грея” найповніше виражає естетизм Уайльда. Вчинки і висловлювання героїв роману підпорядковані тому, щоб якнайяскравіше висвітлити думки та погляди автора.

Письменник збагатив світову романну традицію не стільки новими проблемами, скільки незвичайними шляхами їх вирішення.

Цей твір – ідеальний приклад парадоксальної (перевернутої) фабули, нетрадиційної поетики, що є характерною для раннього модернізму. У творі порушується межа між дійсним і фантастичним, об’єктивним і суб’єктивним, свідомим і підсвідомим. У зображенні автора світ почуттів, вражень, насолод виявляється більш значущим для формування світогляду, ніж об’єктивні умови. Нерідко читач втрачає відчуття того, де герой мислить, а де марить, занурившись у химерні мрії. Існування Доріана Грея перетворюється на своєрідне вигадане життя уяви, жахливість якого доводять ганебні вчинки героя.

У центрі роману постає особистість. Головною метою автора є дослідження її психології. О. Уайльд використовує у творі імпресіоністичний стиль, фіксуючи, на перший погляд, непомітні порухи людського серця.

При змалюванні життя Доріана стає важливим усе те, що герой почув, побачив, відчув.

У романі є певна символіка, пов’язана з портретом. Саме портрет стає символом людської душі, що зробилася занадто потворною. Через зміни на портреті автор змальовує моральну деградацію головного героя.

Важливу роль для розуміння символіки портрета відіграє родинна портретна галерея. Розглядаючи її, Доріан відчув, що несе в собі “незбагненні спадки думок і пристрастей” своїх предків, що його плоть заражена їхніми страхітливими хворобами. Своїх останніх фарб додало до портрета мистецтво, яке естетизує людські вади, отруюючи потягом до незвичайних вражень. Це відчуває сам Доріан: “Вони всі близькі йому – ті дивні й жахливі постаті, що пройшли світовою сценою і зробили гріх таким чудовим, а зло сповнили такої витонченої принадності. Здавалося, їхні життя в якийсь таємничий спосіб переплелися з його власним”. Отже, портрет стає символом гріхопадіння не тільки головного героя роману. Автор імпресіоністичними засобами створює узагальнений символ – портрет людського гріха.

Як відомо, ранній модернізм тісно пов’язаний з романтизмом. У романі відчутні романтичні традиції, але в парадоксальній інтерпретації. Це стосується, зокрема, пошуків героями нових ідеалів, що протиставлені реальній дійсності. Доріан знаходить свій ідеал у насолоді, Безіл – у творенні прекрасного, лорд Генрі – у вільному волевиявленні, Сибіл Вейн – у коханні. Всі вони мріють про інший світ. Але якщо у романтиків ідеал є прекрасним, то в романі О. Уайльда він досить невизначений. Особистість у його творі постає в складному сплетінні протиріч, розв’язати які не в змозі навіть саме життя.

У романі багато переживань, думок, ідей, які повинні викликати в читачів власні асоціації, роздуми, настрої. Все це створює ефект постійного плину “свідомості як вона є”, що, на думку автора, “має полонити увагу читача”.

10. Інформація для допитливих.

Роман “Портрет Доріана Грея” має численні паралелі з творами світової літератури. Зокрема, фантастичний сюжет, коли герой за допомогою темних сил отримує довголіття, молодість, славу, є досить поширеним у літературі. Подібні сюжети й ситуації трапляються у творах Й. В. Гете, Е. По, Е. Т. А. Гофмана, Р. Стівенсона та ін. Появі образа Доріана Грея передував роман англійського романтика Чарлза Метюріна “Мелмот Блукач” (1820), що його Уайльд знав і з літератури, і з родинних переказів (автор роману був дядьком його матері). Німецький літератор А. Шаміссо в повісті-казці “Історія Петера Шлеміля” (1814) описав, як герой заради успіху продав дияволу власну тінь.

У романі “Портрет Доріана Грея” згадується твір Ж.-К. Гюїсманса “Навпаки” (1884). Саме за допомогою цієї книги лорд Генрі “отруїв” душу Доріана. Герой роману Ж.-К. Гюїсманса, молодий аристократ Дез-Ессент, влаштував собі життя “навпаки” загальноприйнятим нормам, відгородившись від усього світу. Його купання у витончених ароматах, захопленість екзотичними рослинами нагадує життя не лише Доріана Грея, а й самого Уайльда. Герої романів обох письменників сповідують імпресіоністичний принцип “все – у враженні”. Всупереч світу головні герої створюють новий світ краси, яка вища за мораль, саме тому вони й живуть за принципом “усе дозволено”. Заради своїх оригінальних вражень герої ладні на все, навіть на вбивство.

Дослідники вказували подібність роману О. Уайльда із твором О. де Бальзака “Шагренева шкіра”. Уайльд же зазначив: “Пишучи, я зовсім не думав про Бальзака. Звісно, подібність це річ прикра, але нічим не зарадиш. Не буду я переробляти свого роману через те, що якийсь недійшлий самовбивця отруював собі життя шматком ослячої шкіри. Треба зовсім не мати уяви, щоб не відчути, наскільки живіший, тонший, яскравіший і правдивіший мій роман”.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ

“Есе про декоративне мистецтво”

1. Творче завдання.

– Як відомо, роман О. Уайльда “Портрет Доріана Грея” із самого початку сприймався неодностайно. Подумайте, як із цим образом співвідноситься афоризм із передмови: “Суперечки з приводу твору мистецтва свідчать, що цей твір новий, складний і життєздатний”.

2. Узагальнююче слово вчителя.

Роман О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”, безумовно, викликає багато суперечок. Сам автор в одному з листів писав про нього так: “Мою історію можна назвати есе про декоративне мистецтво. Вона, якщо хочете, виділяє отруту, але ви не можете заперечувати, що вона досконала, а саме досконалість і є для нас, художників, кінцевою метою”.

Попри всі суперечки щодо творчості митця, твори Уайльда і в наші дні приваблюють нових читачів. Англійський письменник Чарлз Морган, відповідаючи на запитання щодо причин популярності творів О. Уайльда, сказав: “Кожне нове покоління зачароване красою і магією мови Уайльда, його дивовижним умінням наповнити мелодикою кожну фразу”. Із цим важко не погодитися. Можливо, ось у чому секрет популярності англійського митця.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до контрольної роботи “Творчість О. Уайльда. Роман “Портрет Доріана Грея””.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Образи твору О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”. Риси інтелектуального роману