Звукові та зорові асоціації – основа для створення образів поезії “Гітара” Ф. Г. Лорни
ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ.
P. М. РІЛЬНЕ, Г. АПОЛЛІНЕР, Ф. Г. ЛОРНА
Звукові та зорові асоціації – основа для створення образів поезії “Гітара” Ф. Г. Лорни
Лорка свій шлях у мистецтво починав як музикант. Професійним музикантом він не став, однак його поезія нерозривно пов’язана з музикою, з гітарою зокрема. У вірші “Memento” поет навіть просив поховати його з гітарою у річному піску. Федерико був другом видатних іспанських гітаристів Сеговії і де Фалья, сам не тільки чудово грав на гітарі, а й писав для неї музику, звертався
Поезія Ф. Г. Лорки вирізняється цікавим поєднанням символіки національного іспанського фольклору з яскравими прийомами європейського модерністського вірша. Найбільш поширеними символами іспанського фольклору у віршах Лорки є гітара, кинджал, циганська пісня, корида.
Гітара – центральний образ однойменного вірша співця Андалусії.
Поет змальовує символічну картину світу, яка складається як із зорових, так і зі звукових картин – образів, що змальовують світ очима іспанця. Саме це бачення допомогло вписати елементи національного світогляду в модерністські образи.
Образ
Серце, ранене п’ятьма ударами, – це і метафоричний образ п’яти пальців, які створюють пісню, і туга ліричного героя, який або виконує, або слухає пісню, що виконується гітаристом.
Образ гітари асоціюється з іншим зоровим образом – красивого жіночого тіла, яке традиційно порівнюють із цим інструментом. У вірші він порівнюється також із серцем – знов через подібність форм. Гітара-серце є уособленням туги ліричного героя.
Образ серця, яке пробите п’ятьма ножами чи мечами (у різних перекладах є обидві версії), відсилає до ще одного відомого усім зорового образу Діви Марії, серце якої пронизане п’ятьма або сімома мечами. Цей образ підкреслює глибину страждань ліричного героя.
За своїм світоглядом Гарсіа Лорка – пантеїст. Для нього Бог і природа – єдиний світ, в якому всі його елементи начебто складаються з однієї речовини і мають здатність перетікати одне в одне, постійно містяться одне в одному. Тому зорові образи у вірші “Гітара” нерозривні зі звуковими.
Звуковий образ – мелодія гітари, яка звучить як плач, як звук води та вітру над пустелею, як звук чаші, що розбилася, переходить у зорові образи, що роблять зримими почуття ліричного героя: “…стріла без мішені, / Пізній вечір без вранішніх терцій, / Мертва пташка в гілках /…І мечами п’ятьма страшенними, /…поранене серце”.
Гарсіа Лорка не намагався копіювати традиційні фольклорні образи. Для нього було важливим передати дух Іспанії, народне світовідчуття і власне бачення світу. Тому його образи традиційні, а спосіб їх створення – модерністський.