Загальнолюдське значення роману Л. Толстого “Анна Кареніна”

УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС

ІI семестр

1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ

ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ

УРОК № 38

Тема. Загальнолюдське значення роману Л. Толстого “Анна Кареніна”

Мета: поглибити, підсумувати й узагальнити знання учнів про твір, його ідейно-художні особливості; розвивати навички виокремлення головного, узагальнення, висловлювання власного обгрунтованого оцінювання; виховувати високі морально-етичні принципи, естетичні смаки.

Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до

нього.

Тип уроку: систематизація та узагальнення вивченого.

Що погано? Що добре? Що потрібно любити, що ненавидіти?

Задля чого жити, і що таке Я? Що таке життя?..

Яка сила керує всім?

Л. Толстой

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. “Що погано? Що добре? Що потрібно любити, що ненавидіти? Задля чого жити, і що таке Я? Що таке життя?.. Яка сила керує всім?” – запитував себе Л. Толстой, як запитували себе багато поколінь людей до нього й після нього, як запитуємо себе про це ми (звернення до епіграфа уроку). У чому полягає сила й естетична привабливість

творів Л. Толстого для сучасних читачів – ми й поговоримо сьогодні на уроці.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Систематизація, узагальнення знань

1. Літературний диктант

¦ Де познайомилися Анна Кареніна та Вронський? (На вокзалі)

¦ Чому Кіті відмовила Левіну під час першого його приїзду до Москви? (Вважала, що закохана у Вронського)

¦ Що змусило Анну зізнатися чоловікові в коханні до Вронського? (Падіння Вронського з коня на перегонах)

¦ Чого Каренін вимагав від Анни? (Дотримуватися зовнішньої пристойності)

¦ Коли Анна попросила вибачення у чоловіка? (Під час пологів і хвороби, коли вважала, що її життя добігає кінця)

¦ Чи однаково Анна ставилася до своїх дітей? (Сергія любила більше)

¦ Що зробив Вронський заради Анни? (Відмовився від кар’єри)

¦ У мандрівку до якої країни поїхали закохані? (До Італії)

¦ Коли Левін почав розуміти життя й знаходити в ньому сенс? (Коли працював нарівні із селянами)

¦ Коли Анна почувалася найбільше “відторгненою” від “вищого світу”? (Під час відвідування театру)

¦ У сьомій частині роману Анна гине. А хто народжується? (Син у Левіна)

¦ Хто є прототипом автора в романі “Анна Кареніна”? (Левін)

2. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”

¦ Визначте образи-символи в романі Л. Толстого “Анна Кареніна”. (Образи бурі, заметілі, вітру, “павутини брехні”, залізниці, шляху, свічки)

¦ Прокоментуйте кожен із цих образів. (Залізниця – символ сил, ворожих людині; буря, вітер, заметіль – попередження, знамення нещастя; образи вогню, тепла, свічки пов’язані із розкриттям образу головної героїні – від блиску очей до внутрішнього стрижня.)

¦ Визначте художні особливості роману, наведіть приклади й прокоментуйте їх. (Індивідуальна мова персонажів. Мова представників “вищого світу”, крім головних героїв, є одноманітною, сухою, беззмістовною. Мова Анни, Левіна, яким автор співчуває, є яскравою, образною, багатою. У романі подаються яскраві, індивідуалізовані портрети героїв, які дозволяють розкрити їх внутрішній світ. Пейзажі передають душевний стан героїв. Сни героїв відіграють символічну роль (наприклад, сон Анни про старого, який працював із залізом). Внутрішні монологи розкривають думки, душевні переживання персонажів. Вони є характерними для “живих” персонажів, яким симпатизує автор: для Левіна з його пошуками істини, для Кареніна, який страждає, для Анни.)

3. Слово вчителя з елементами бесіди

Роман завершується картиною могутньої весняної грози, коли Левін побачив зоряне небо над своєю головою. Після кожного спалаху блискавки яскраві зорі зникали, а потім, “ніби кинуті якоюсь вправною рукою, знову з’являлися на тих самих місцях”.

¦ Прокоментуйте значення цього пейзажу. (Це символічна картина. Гроза символізує очищення, прозріння, розв’язання складних життєвих питань. Зорі – дороговказ. Герой робить вибір – присвятити життя творенню добра.)

4. Проміжний підсумок

Учитель. У романі “Анна Кареніна” Л. Толстой принципово відмовився від “пафосу” й “роздумів”, але все одно намагався зробити свій твір повчальним, виховним.

Свою позицію він висловив не в прямих монологах, а в наполегливості й послідовності, з якими протиставив головній героїні – Анні Кареніній, яка страждає, позитивного героя Костянтина Левіна.

“Анна Кареніна” – роман, що відобразив філософські погляди Толстого, його сумніви. Твір, що показав сучасне письменникові суспільство, залишається актуальним і донині, адже в ньому порушуються питання, важливі для людини будь-якої епохи. Твердження письменника про “безсумнівний сенс добра” ніколи не втратить свого значення для людства.

V. Домашнє завдання

Для всіх: підготуватися до бесіди з позакласного читання. Індивідуальне: підготувати повідомлення про А. П. Чехова (1-2 учні).

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте речення:

– Актуальність та естетичну привабливість роману “Анна Кареніна” я вбачаю в тому, що…


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Загальнолюдське значення роману Л. Толстого “Анна Кареніна”