Всесвітній мандрівник Жуль Верн
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
ІІ семестр
ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ
УРОК № 37
Тема. Всесвітній мандрівник Жуль Верн
Мета: ознайомити учнів з біографією Ж. Верна; викликати інтерес до письменника як до непересічної особистості, дати уявлення про літературну спадщину романіста, “відкриття” письменника-фантаста.
Обладнання: портрет Ж. Верна, виставка книг письменника; епіграф.
Ніхто на світі не прожив без мрії…
Леся Українка
Фантазія – це природня сила людини.
Ф. М. Достоєвський
ХІД
I. Мотивація навчальної діяльності
На столі вчителя предмети: корабель, перо, книга, глобус.
– Як вони пов’язані між собою? Якій людині вони можуть належати? (Людині, що любить мандри, книги.)
– Такі речі могли належати й відомому французькому письменникові Ж. Верну, який розповідав у своїх творах про подорожі й пригоди, про розумних та сміливих людей.
Сьогодні Ж. Верн завітав до нас на урок.
II. Вивчення нового матеріалу
1. Інтерв’ю з Ж. Верном
(У ролі письменника – учень, добре обізнаний з біографією романіста; питання учні готують заздалегідь).
Ж. Верн. Я дуже
Я готовий відповісти на ваші запитання.
1-й учень. Де і коли Ви народилися?
Ж. Верн. У 1828 р. У Франції, у м. Нант.
2-й учень. Ким були Ваші батьки?
Ж. Верн. Батько був юристом і наполягав на тому, щоб і я пішов цією дорогою. Але сталося по-іншому.
3-й учень. Як Ви вчилися в школі?
Ж. Верн. Загалом добре. Але улюбленими предметами, за які я з легкістю отримував вищі бали, були французька мова та література.
4-й учень. Які події дитинства запам’яталися Вам на все життя?
Ж. Верн. Я завжди хотів вирушити у морську подорож. І, коли мені було 11 років, я втік із дому і найнявся юнгою на шхуну, яка відпливала до Індії. Але батьки розшукали мене й повернули додому, а у велику навколосвітню подорож я все ж таки вирушив, але пізніше, коли вже став дорослим.
5-й учень. Яку освіту Ви здобули?
Ж. Верн. Підкорившись бажанню батьків, після ліцею я продовжив навчання у Паризькій школі права. Закінчивши її й отримавши диплом юриста, я переконав батьків, що моє справжнє покликання – література й театр. Життя моє тоді було нелегким, але я жодного разу не пошкодував про свій вибір.
6-й учень. Коли до Вас прийшла слава?
Ж. Верн. У 1863 р., коли був надрукований роман “П’ять тижнів на повітряній кулі”. У цьому творі я передбачив місцезнаходження тоді ще не відкритих витоків Нілу, “сконструював” аеростат з температурним управлінням.
7-й учень. У чому секрет Вашого успіху?
Ж. Верн. Я завжди любив життя, пригоди, мандрівки, прагнув дізнатися про цей прекрасний світ якомога більше, дуже багато й наполегливо працював. Нагородою за це стала любов багатьох поколінь читачів до моїх книжок.
8-й учень. Що б ви побажали сучасним дітям?
Ж. Верн. У своїх книгах я попереджав, що наукові відкриття можуть не тільки приносити людству не тільки користь, але й шкоду. Я хотів би, щоб ви пам’ятали про це, коли сідаєте за комп’ютер, перед екраном телевізора, користуєтесь мобільним телефоном. Цими винаходами людство може пишатися, але в усьому треба знати міру. Не забувайте про чудову природу нашої землі, подорожуйте рідним краєм та чужими містами й морями, бережіть екологію нашої планети, щоб чисте повітря й воду могли мати не тільки ви, але й наступні покоління.
2. Виставка книг ж. Верна (демонстрація книг, ілюстрацій)
“Бібліотекарі” розповідають про зміст книг.
1) Першою книгою, яка принесла письменникові славу, був роман “П’ять тижнів на повітряній кулі” (1863). Головний герой – сміливий дослідник доктор Фергюссон організував експедицію на повітряній кулі, зробленій за його проектом. Роман відкрив серію творів Ж. Верна під назвою “Незвичайні подорожі”.
2) “Подорож до центра Землі” (1864) належить до жанру фантастики. Герої твору переживають нелегкі випробування, бачать минуле нашої планети та її читачів.
3) Романи “Із Землі на Місяць” (1865) та “Навколо Місяця” (1870) описують космічну подорож в артилерійському снаряді, випущеному з гармати.
4) Найзнаменитіший роман Ж. Верна – “Діти капітана Гранта” (1868). Щоб урятувати свого батька, його дітям та екіпажеві судна потрібно розгадати загадку: географічні дані на записці, що розмита водою, не дають однозначної відповіді про місцезнаходження капітана Гранта.
5) Відомі й улюблені багатьма романи “20 тисяч льє під водою” (1870) та “Таємничий острів” (1875). Героєві першого твору, капітанові Немо, щоб залишити несправедливий і жорстокий світ, довелося збудувати човен під назвою “Наутілус”.
6) Дуже популярний роман “П’ятнадцятирічний капітан” (1878) – цікава й повчальна книга. Юнак, що не має великого досвіду, повинен стати капітаном і з гідністю виходить переможцем з усіх складних і небезпечних ситуацій, у які потрапляє він та екіпаж судна “Пілігрим”.
3. Топоніміка романів Ж. Верна
“Розплутуємо нитку” (див. рис.), називаємо роман і місце, де відбуваються події.
4. “Винаходи” Жуля Верна
Учитель. Захоплені сучасники називали Ж. Верна “всесвітнім мандрівником”, “чарівником”, “пророком”, “провидцем”, “винахідником без майстерні”.
Що ж “винайшов” Ж. Верн? Про це ви дізнаєтесь, якщо пройдете лабіринтом.
(Космічний корабель, підводний човен, гелікоптер, ракета з реактивним двигуном, звукове кіно, далекобійна артилерія)
III. Підсумки
– Про що дізналися? Чим зацікавилися?
– Чому я хочу читати книги Ж. Верна?
IV. Домашнє завдання
Прочитати уривки з роману “П’ятнадцятирічний капітан” (розділи 1, 2, 4, 9, 10).