Володимир Винниченко – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII
ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – ПОЧАТКУ XX СТ.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – 90-Х РР. XIX СТ.
Володимир Винниченко (1880-1951)
Володимир Кирилович Винниченко народився 16 липня 1880 р. в м. Єлисаветграді (нині Кіровоград) у небагатій родині. Навчався у народній школі, потім у Єлисаветградській гімназії, з якої був виключений за захист прав гімназистів і постійні конфлікти з керівництвом. Майже рік В. Винниченко мандрував Україною, заробляючи на життя тимчасовими підробітками. У 1900 р. він склав екстерном екзамен у Златопільській гімназії і вступив
4 лютого 1902 р. В. Винниченко був вперше заарештований і виключений з університету. Восени його забрали на військову службу, де він також продовжив нелегальну революційну діяльність. Не чекаючи арешту, в лютому 1903 р. В. Винниченко дезертирував і втік до Галичини, де налагодив зв’язки з галицькими партіями,
В’язниці – Київської фортеці. По виході із в’язниці за амністією 1905 р. В. Винниченко продовжує проводити активну революційну роботу, входить до Центрального комітету Української соціал-демократичної робітничої партії (УСДРП), на яку трансформувалася РУП. Восени 1906 р. В. Винниченка знову заарештовують і саджають до Лук’янівської в’язниці в Києві. У 1907 р. письменника випустили під заставу в 500 золотих карбованців, яку вніс відомий український меценат Є. Чикаленко. В. Винниченко одразу ж втік за кордон. З 1907 по 1914 р. письменник перебував у еміграції (Львів, Відень, Женева, Париж, о. Капрі, Берлін…) та кілька разів нелегально приїздив на Україну. 1911 р. В. Винниченко одружився зі студенткою Сорбонського університету Розалією Яківною Ліфшиць. 1914 р. він нелегально повернувся до Російської імперії, жив у Москві та Санкт-Петербурзі, з 1916 р. працював редактором московського журналу “Промінь”.
Після Лютневої революції 1917 р. В. Винниченко повернувся до Києва і став заступником Голови Центральної Ради, був автором 1-го Універсалу, пізніше його призначають Головою Генерального Секретаріату Центральної Ради (прем’єр-міністром). У трагічні дні першої українсько-більшовицької війни 1917 – 1918 рр. В. Винниченко вийшов зі складу уряду УНР. У листопаді 1918 р. він очолив разом із С. Петлюрою Директорію, яка підняла повстання проти гетьмана П. Скоропадського, але вже в лютому 1919 р. знову складав свої повноваження і поїхав до Австрії, Угорщини та Чехії. У квітні 1920 р. В. Винниченко зробив спробу порозумітися із комуністичною владою і поїхав до Москви, а потім до Харкова на переговори з радянським урядом. Політика більшовиків виявилася цілком неприйнятною для письменника, і він у червні 1920 р. назавжди залишив межі України.
Оселилася родина Винниченків у Берліні, де вони жили до листопада 1924 р., а потім переїхали до Парижа. В еміграції В. Винниченко присвятив себе повністю літературній діяльності та писанню мемуарів, видавав журнал “Нова Україна” (1923- 1925), активно підтримував зв’язки із письменниками в УРСР, де у 1924-1928 рр. видавництво “Рух” випустило зібрання його творів у 23 томах, а в 1930-1932 рр. у видавництві “Книгоспілка” вийшло 28 томів. У 1934 р. письменник купив садибу на півдні Франції біля Канн у м. Мужен, де разом із дружиною й прожив останні роки.
Помер В. Винниченко 6 березня 1951 р. у Франції.
Перший літературний твір В. Винниченка – оповідання “Сила і краса” (згодом автор змінив назву на “Краса і сила”) з’явився восени 1902 р. на сторінках журналу “Киевская старина”. Наступні твори склали першу збірку “Краса і сила” (1906), до якої увійшли оповідання “Заручини”, “Контрасти”, “Антрепренер Гаркун-Задунайський”, “Голота”, “Біля машини”, “Мнімий господін”. Рання проза В. Винниченка суттєво розширила тематику української літератури, показавши різні верстви суспільства та гострі соціальні контрасти. Ці та інші твори викликали схвальні відгуки І. Франка, Лесі Українки, С. Єфремова, М. Коцюбинського та ін. Загалом В. Винниченко написав близько ста творів малої прози, зокрема такі новели як “Суд”, “Боротьба”, “Честь”, “Студент”, “Солдатики”, “Федько-халамидник”, “Кумедія з Костем”, “Хто ворог?”, “Раб краси”, “Глум”, “”Уміркований” та “щирий””, “Таємна пригода”, “Талісман” тощо. Для новелістики В. Винниченка характерний жанр соціально-психологічного оповідання з динамічною фабулою, в основі якої лежить якась пригода, часто сповнена таємниць. Важливу роль у структурі сюжету відіграє випадок, який забезпечує динаміку дії. Зазвичай письменник ставить героя в екстремальну ситуацію вибору, показуючи парадоксальність та непередбачуваність людської поведінки, коли протягом невеличкого епізоду персонажі зазнають несподіваних метаморфоз.
З 1907 р. у творчості В. Винниченка починається новий етап. Письменник створює новели, романи та п’єси, у яких досліджує питання моралі й таємниці людської психіки. Період 1907-1912 рр. став зоряним часом драматургії В. Винниченка, коли з’явилися такі п’єси, як “Дизгармонія” (1906), “Щаблі життя” (1907), “Великий Молох” (1907), “Memento” (1909), “Чужі люди” (1909), “Базар” (1910), “Брехня”
(1910), “Чорна Пантера і Білий Ведмідь” (1911), “Гріх” (1919) та ін. Гострота п’єс В. Винниченка знаходила щирий відгук серед широкого кола глядачів, які шукали відповіді на актуальні питання часу. П’єси “Брехня”, та “Чорна Пантера і Білий Ведмідь” з успіхом ішли майже в усіх кращих столичних театрах Європи.
Творам В. Винниченка цього періоду властиві увага до проблем кохання, шлюбу та біологічних чинників у людській поведінці. В результаті творчих експериментів письменник приходить до висновків про багатовимірність істини і неможливість повного осягнення її людиною. Критикуючи лицемірство і брехню “старої” моралі, B. Винниченко запропонував критерій “чесності з собою”, тобто пізнання свого “Я”, гармонію із собою як грунт для оцінки й виправдання будь-яких вчинків.
Вплив філософів Ф. Ніцше й А. Бергсона, австрійського психіатра Вагнера фон Яурега, письменників Ф. Достоєвського та C. Пшибишевського позначився на романах В. Винниченка “Чесність з собою” (1911), “Рівновага” (“На весах жизни”) (1912), “Заповіти батьків” (1913), які спочатку вийшли російською мовою, оскільки редакція львівського “Літературно-наукового вісника”, наприклад, відмовилася друкувати роман “Чесність з собою” як аморальний.
Романи “По-свій!” (1913), “Божки” (1914), “Хочу!” (1916) та “Записки Кирпатого Мефістофеля” (1916) засвідчили провідне міс це письменника в літературному процесі цього періоду. Ідея національно-державного відродження України лягла в основу драми “Між двох сил” (1918) і повісті “На той бік” (1919-1923).
Творчість В. Винниченка розвивалася переважно в річищі реалізму, який на початку XX ст. набув нових рис під впливом модернізму. Цей стиль дістав назву “неореалізм”. Неореалізму властива більша увага до глибин психології пересічної людини, коли письменника більше цікавлять внутрішні конфлікти персонажів, ніж боротьба із зовнішніми обставинами. Суттєвим чинником розкриття характеру став детальний самоаналіз персонажа, тому важлива роль в структурі неореалістичного твору відводиться внутрішньому мовленню героїв.
У Берліні в 1922-1923 рр. В. Винниченко написав “Сонячну машину”, яка стала першим в українській літературі утопічним і фантастичним романом. Попри усі численні недоліки (наївність і примітивізм наукової гіпотези та прогнозів соціально-політичного розвитку суспільства, вигаданість і необгрунтованість наслідків експерименту, відсутність більш менш реальної альтернативи “капіталістичній моралі” окрім анархічних ідей зникнення держави, грошової економіки та суспільних інститутів тощо), у свій час роман мав нечуваний успіх серед читачів і витримав в Україні з 1928 по 1930 рр. три перевидання. “Сонячну машину” також загалом прихильно зустріла тогочасна українська критика (О. Білецький, М. Зеров та ін.), відзначивши такі позитивні сторони твору, як гостроту сюжету, динамізм розповіді, широту охоплення суспільних тенденцій життя, елементи кінематографічності тощо.
Окрім “Сонячної машини” В. Винниченко в еміграції також написав тритомну працю “Відродження нації” (1920), цикл психологічних оповідань зі свого дитинства “Намисто” (1921 – 1923), романи “Поклади золота” (1927), “Лепрозорій” (1938), “Слово за тобою, Сталіне!” (1950), п’єсу “Пророк” (1929) та інші твори. У цей період посилилась тенденційність та ідеологічність творів письменника, коли вони стали ілюстрацією певних авторських ідей (“Сонячна машина”, “Слово за тобою, Сталіне!”).
В. Винниченко вважається однією з найяскравіших постатей в українському літературному процесі XX ст. Творчість письмен-ника суттєво розширила ідейно-тематичні та жанрово-стильові обрії нашої літератури, вплинувши на подальший розвиток прози та драматургії, ввела українську літературу до світового контексту як її реальну діючу складову.
“Винниченко у своїх творах, як мало хто з сучасників, зобразив національну й соціяльну неволю українського народу як органічну єдність його трагедії. Він створив галерею безсмертних персонажів, які відчули ганьбу цієї неволі й оголосили їй війну. Він умів схоплювати соціяльні контрасти й конфлікти своєї доби, розкривати її болючі рани, скидати маски з лицемірів і фарисеїв, розкривати брехню, безчесність, нелюдяність, таврувати людські пороки (занепад моралі, людської гідності, злочинство, розпуста). Він, найбільший наш людинознавець, умів, як мало хто, зобразити людські страждання, оголювати душевні рани, розкривати таємні нестерпні муки людини й бачити такі глибини трагедій і катастроф, яких наша література ще не знала. Він умів у нашому житті, у нашій літературі зосереджувати свою творчу увагу на багатьох вічних, загальнолюдських проблемах і тим витягав нашу літературу на великий світовий тракт.
Як письменник-гуманіст Винниченко глибоко вірив, що в людині, в людській спільноті цілої нашої плянети, переможе добро, правда, щастя. Він пристрасно до самої смерти вірив, що людство вийде з сучасної прокажельні на радісний шлях сонцеїзму і вселюдського узгодження. Ідея людського щастя на Землі проймає всю його творчість від перших оповідань і романів до останніх і досі не друкованих ще творів.”
(Костюк Г. Світ Винниченкових образів та ідей // Костюк Г.
У світі ідей і образів. Вибране. Критичні та історико-літературні роздуми. 1930 – 1980.- Сучасність (Мюнхен), 1983. – С 54-55.)