Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово
Матеріал уроку. Тарас Шевченко “І досі сниться…”.
Мета. Закріпити знання учнів про дитячі роки Т. Шевченка; ознайомити з поезією поета; розвивати уміння виразно читати та декламувати вірші. вникаючи у кожне слово; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання. Портрет Т. Шевченка, збірка віршів, картина Т. Шевченка “Селянська родина”.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мовна розминка.
– Спробуйте розшифрувати крилаті слова Тараса Шевченка.
> БОРІТЕСЯПОБОРЕТЕВАМБОГПОМАГАЄ
ЗАВАСПРАВДАЗАВАССЛABAІВОЛЯСВЯТАЯ!
(Борітеся
За вас правда, за вас слава і воля святая!)
> БОХТОМАТІРЗАБУВАЄТОГОБОГКАРАЄ.
(Бо хто матір забуває, того Бог карає.)
> ВСВОЇЙХАТІСВОЯПРАВДАІСИЛАІВОЛЯ.
(В своїй хаті своя правда, і сила, і воля.)
> ІЧУЖОМУНАУЧАЙТЕСЬЙСВОГОНЕЦУРАЙТЕСЬ.
(І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.)
– Як ви їх розумієте? Поясніть.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Вікторина.
– В якій сім’ї народився Т. Шевченко? (В сім’ї кріпаків.)
– Яку роль у його житті відіграла його старша сестра Катерина? (Була для нього нянькою.)
–
– Який випадок трапився з ним у дитинстві? (Шукав “залізні стовпи”.)
– Що подобалося малому Тарасові? (Малювати.)
– Як малий Тарас став козачком? (Пішов до папа за дозволом.)
– За що поміщик пан Енгельгардт звелів висікти свого козачка? (Палив свічки, коли ввечері малював.)
– Хто з великих російських художників намалював портрет Жуковського, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Карл Брюллов.)
– Де похований Т. Шевченко?
2. Цікаво знати.
Розказують діти.
> Найбільша кількість пам’ятників у світі – Т. Шевченку: 1256 в Україні та 128 за кордоном, у 35-ти державах.
> Найбільше пам’ятників Шевченкові в Галичині (півтисячі), де поет ніколи не був. Селяни відкрили перший пам’ятник Кобзареві на Львівщині у 1911 році в селі Лисиничі, де він зберігся донині.
> Найвищий у світі пам’ятник, висотою 7 метрів, стоїть у Ковелі, що на Волині.
> Національна премія України імені Тараса Шевченка – державна нагорода України за найвидатніші твори літератури та мистецтва. Заснована 1961 року. У Києві названо його ім’ям університет.
> 3 нагоди відзначення 200-річчя від дня народження Великого Кобзаря вулицю йорданської столиці (м. Амман) названо на честь Тараса Шевченка.
> А також його ім’ям названо вулиці, театри та школи України.
IV. Опрацювання вірша “І досі сниться…”.
1. Слово вчителя.
– На далекій чужині не раз приходили до поета у снах спогади про дитинство. Найчастіше він згадував своє рідне село, батьківську хату, розповіді свого старенького дідуся Івана. Послухайте, як він все це описує у вірші “І досі сниться…”.
2. Читання вірша вчителем.
– Опишіть сон Т. Шевченка.
– А які сни вам сняться? Розкажіть.
3. Читання вірша учнями мовчки.
– Які почуття у вас викликав цей вірш? (Любов до мами, до дідуся.)
4. Робота над змістом вірша.
– Що цікавого ви побачили у вірші? (Два рази повторюються слова “і досі сниться”.)
– Ці слова ніби ділять вірш на дві частини.
– Прочитайте першу частину вірша.
– Яка картина постала у вашій уяві після прочитаних слів?
– Прочитайте другу частину вірша.
– А яку картину ви б намалювали до прочитаних слів?
– Розгляньте малюнок. Яка частина вірша відповідає малюнку?
– Які пестливі слова та словосполучення автор вжив у вірші? Прочитайте їх. (Біленька хаточка; хорошеє, кучерявеє, маленькеє внуча; коло хатиночки…)
5. Продовження.
– Послухайте продовження.
…і стиха
Промовить нишком: – Де ж те лихо?
Печалі тії, вороги? –
І нищечком старий читає,
Перехрестившись, “Отче наш”.
Крізь верби сонечко сіяє
І тихо гасне. День погас,
І все спочило. Сивий в хату
Й собі пішов опочивать.
6. Ознайомлення з картиною Т. Шевченка “Селянська родина”.
Діти розглядають картину, порівнюють із віршем (схожість, відмінність).
V. Підсумок уроку.
– Над яким віршем ми сьогодні працювали?
– Що найбільше вас вразило?
VI. Домашнє завдання.
Підготувати розповідь про дитячі роки Т. Шевченка. Вивчити вірш “І досі сниться…” напам’ять.