ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ. СПІВУЧА ПІР’ЇНКА

Мета: розширити і поглибити знання учнів про творчість В. Сухомлинського; ознайомити їх з твором “Співуча пір’їнка”; спонукати школярів до роздумів щодо змісту твору; розвивати творче сприймання й уміння описувати навколишній світ; розвивати уяву, фантазію, зв’язне мовлення учнів; виховувати кращі риси характеру.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Робота над скоромовкою

Гра “Дощик”

Діти читають хором.

– Накрапає дощ (тихо).

– Дощ пускається сильніше (голосніше).

Злива (голосно).

– Дощ слабшає (тихіше).

– Дощ припинився (читання припиняється).

Бабуся в кіоску забула авоську,

А внучка Ганнуся відразу гайнула,

Забуту авоську бабусі вернула.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах. Гра “Дуель”

Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики “Чи уважно ти читав?”. Оцінюють відповіді одне одного.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Згадайте, хто з письменників написав “Казки школи під голубим небом” та пропонував проводити уроки серед природи? (В. О. Сухомлинський)

Які твори цього автора ми вже читали?

– Чого вони нас навчили?

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання вступної статті

– Про що йшлося в розділах “Я хочу сказати своє слово” та “Візьму перо і спробую”?

– Чи знаєте ви свої здібності? Чи розвиваєте Ви їх і належно цінуєте?

2. Опрацювання твору Василя Сухомлинського “Співуча пір’їнка”

1) Виразне читання твору вчителем.

– Чи сподобалась вам казка?

– Які почуття вона у вас викликала?

– Про яку пташку розповідається в казці?

– Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха? (Демонстрування малюнка, на якому зображено стрепета.)

– Стрепет належить до родини дроф. Це великий птах із сильними довгими ногами, короткими кігтями, щоб краще було ходити і бігати у степах з високою та густою травою. Коричнево-сіре забарвлення допомагає ховатися від ворогів. А з голосом цій пташці не поталанило. Вона може лише невиразно шипіти.

2) Словникова робота.

Читання слів “буксиром” за вчителем

Свист струни

Стрепет пір’їнка

Звучання найтоншої

Висувається дивовижний

– Доберіть синоніми до слова дивовижний (чудовий, прекрасний, прегарний, чарівний).

– Прочитайте окремо іменники, дієслова, прикметники.

3) Робота в парах. Підготовка до виразного читання.

– У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати твір?

– Які слова виділите при читанні?

– Де зробите паузи?

4) Виразне читання твору учнями.

5) Фізкультхвилинка.

6) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

– Як автор пише про Стрепета?

– Що він має у своєму крилі?

– Чим особлива пір’їнка?

– Із чим порівнюється його спів? Прочитайте.

– Яке лихо трапилось у Стрепета?

– Куди впала пір’їнка?

– Хто знайшов пір’їнку?

– Що Сергійко зробив із пір’їнкою?

– Про що попросив його Стрепет?

– Як ви розумієте слова чоловіка?

7) Гра “Розвідники”.

– Скільки разів у творі автор ужив слово Сергійко (3)? Стрепет (8)?

– Доберіть спільнокореневі слова до слова спів. (Співає, співуча, заспівати, співак)

8) Гра “Голосування ногами”.

Діти встають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”, ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.

– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне – тупає ногами ліва шеренга та називає правильну відповідь.

9) Гра “Земля – небо”.

За командою “земля” діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою “небо” – піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову “земля” – учні очима знаходять, де вони припинили читати.

10) Робота в групах. Гоа “Складіть і поясніть”.

– Багато прислів’їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими.

Відновіть та поясніть їх значення.

Гарні не красиві слова, …

Не було б краси.

Якби все на світі було однакове, …

Своя співуча пір’їнка.

Рана від слова заживає, проте…

А красиві діла.

До самої вершини…

Слід глибокий зостається.

У кожної людини є…

Веде кам’яна стежина.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– З яким твором ознайомилися на уроці?

– Хто його автор?

– Яка головна думка твору?

– Який висновок зробили для себе після сьогоднішнього уроку?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати казку (с. 174-175).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ. СПІВУЧА ПІР’ЇНКА