Утілення різних форм естетизму в образах Безіла Холлуорда, лорда Генрі та Доріана Грея (за романом О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”)
УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС
ІI семестр
3. РОМАН РАННЬОМОДЕРНІСТСЬКОЇ ДОБИ
УРОК № 64
Тема. Утілення різних форм естетизму в образах Безіла Холлуорда, лорда Генрі та Доріана Грея (за романом О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”)
Мета: допомогти учням розкрити значення образів роману, утілення в них різних форм естетизму; розвивати навички аналізувати прозові твори, характеризувати героїв; висловлювати свої думки щодо порушених проблем; виховувати любов до літератури, мистецтва, естетичні смаки.
Оснащення: портрет
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. “Людина – коваль свого щастя”,- говорить народна мудрість. Так це чи ні, коли ми поглянемо на уайльдівських героїв? Можливо, є ще “ковалі”, які із задоволенням експериментують, підкоряють когось своїй волі та розуму, не замислюючись над наслідками й залишаючись “у тіні”? Про це ми й поговоримо сьогодні на уроці.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Формування вмінь та навичок
1. Робота в групах
I
II група характеризує образ художника Безіла.
III група характеризує образ автора в романі.
Матеріали для роботи груп
І група. Лорд Генрі та його ідеї.
– “…Впливати на когось – це означає віддавати комусь власну душу”.
– “Мета життя – розвиток власного “Я”, “якби кожна людина проживала все своє життя повністю й цілковито, даючи вияв кожному почуттю, вираз кожній думці, втілюючи кожну свою мрію…”; “єдиний спосіб позбутися спокуси – піддатися їй”; “яскраві барви, краса, радість життя – ось що має викликати симпатії людини”; “горе – це бридке й відразливе, воно надто гнітить нас”; “співчуття болю – це страшенно щось нездорове”; “страх перед суспільством, що є основою моралі, страх перед Богом, що є таємницею релігії – ось що владарює нами”; “живіть своїм життям!.. Нічого не проминіть, шукайте завжди все нових вражень. І не бійтеся нічого”.
– “Повністю реалізувати своє єство – ось для чого існує кожен із нас”.
– “Новий гедонізм – ось що потрібно новому вікові”; “Єдина страшна річ на світі – нудьга – це єдиний гріх, за який нема прощення”.
Висновок. Стверджуючи вседозволеність, лорд Генрі, на перший погляд, сам ніби нічого неморального не робить – не вбиває, не зраджує, не грабує. Але він отримує величезне задоволення від необмеженої влади над душею Доріана: “Та й самий вплив твій на іншу людину – як він зачаровує!” У Генрі Уоттона поєднуються байдужість, егоїзм із здоровим глуздом та обережністю, які не дають йому зіпсувати собі репутацію, зашкодити собі. Його називали “принцом парадоксу”, і саме цим він привабив молоду людину й зміг на неї так вплинути.
II група. Художник Безіл Холлуорд та його ідеї.
– “Усіма, хто має непересічний розум чи красу, правує фатум”; “краще не виділятися над своїм середовищем”; “за все, чим боги наділили нас, ми дорого заплатимо, заплатимо невимовними муками”; “покаятися ніколи не пізно”; “один тільки Бог бачить душу людську”.
– “Митець повинен творити прекрасне, але не повинен у нього нічого вкладати зі свого власного життя. У нашу добу люди тлумачать мистецтво як різновид автобіографії. Ми втратили абстрактне почуття краси. Колись я покажу світові, у чому воно полягає, і хоча б здаля цього світ ніколи не побачить мого портрета Доріана Грея”.
Висновок. Художник дуже тонко відчував прекрасне. Знаючи лорда Генрі, він не бажав його знайомства з Доріаном, адже не був упевнений у моральній стійкості того. Безіла називають “подвійним двійником”, адже він певною мірою дублює долю самого автора і водночас відтіняє образ головного героя, є його запізнілим сумлінням. Останнє відвідування будинку Грея завершилося для Безіла трагедією: Доріан, розкривши йому страшну таємницю портрета і вважаючи його винним у всіх своїх бідах, убиває художника.
III група. Образ автора в романі.
О. Уайльд втілив свою філософію в кожному з головних героїв роману. Схематично це можна зобразити так:
Висновок. Відсутні відомості про те, чи є в романі “Портрет Доріана Грея” автобіографічні моменти. Через погляди О. Уайльда на мистецтво (“Життя наслідує Мистецтво значно більше, аніж Мистецтво наслідує Життя”), мабуть, їх там і не може бути. І все ж, його естетика і всі її аспекти так чи інакше відбулися в образах дійових осіб роману. Герої твору розмірковують над тими самими проблемами, що й автор (“взаємини” Мистецтва, Митця, Краси, Правди та ін.).
2. Повідомлення про роботу в групах
3. Проблемне питання
¦ Які думки автора висловлює (чи підтверджує) Сибіла Вейн? (Тільки в Мистецтві краса. Доріану Грею Сибіла Вейн подобалася лише в різних театральних образах. Коли вона виявила справжні почуття і з’явилася в природному вигляді, то викликала тільки огиду в героя. Потім це привело дівчину до самогубства, але Доріан, за порадою друга, припинив думати про неї, адже страждання неестетичні.)
V. Домашнє завдання
Характеризувати героїв роману за втіленням у них різних аспектів естетизму.
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення:
– Моє зацікавлення. співчуття. осуд. викликали такі герої романну…