Твори про тварин. Джек Лондон “Рудий вовк”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ВІРНЕ СЕРЦЕ ЗВІРА
Урок 31
Тема. Твори про тварин. Джек Лондон “Рудий вовк”
Мета: ознайомити учнів із цікавою життєвою пригодою, описаною у творі Джека Лондона, висвітлюючи гідну поведінку осіб, причетних до неї; удосконалювати навички літературного аналізу твору; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: мапа світу; портрет Д. Лондона; малюнок вовка; картки для словникової роботи; книги “Поклик предків”, “Біле ікло”; підручник; робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
– Якій назві розділу підпорядковані твори, які ми вивчаємо останнім часом? (“Твори про тварин”) Давайте пригадаємо, про які цікаві пригоди тварин ми дізналися із вивчених творів. Я починаю читати уривки, а ви називаєте, з яких вони творів.
– “Судно було ще надто далеко, щоб від нього тікати, а китиха дивилась на нього з таким напруженням, що забула навіть дихати”. (“Дитя океану”)
– “- Лізь сюди, Тедді!
Із цими словами дівчинка посадила його собі на колінця. Ведмежатко, скавулячи, лягло”. (“Дівчинка і ведмежатко”)
–
– Автори цих творів описують красиві стосунки людини і тварин, показують нам один із шляхів, зробити своє життя сповненим радості й добра.
III. Повідомлення теми і мети уроку
– Ще одну історію із життя “братів наших менших” розповів відомий американський письменник Джек Лондон (справжнє ім’я Джон Гриффіт Чайні).
– На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо оповідання, у якому йдеться не тільки про вірність собаки своєму господарю, але й про благородні, чесні стосунки між персонажами.
1. Робота над загадками
– Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами
Весь, як є, – жорстока лють,
Очі так її і ллють.
Зачаївся весь, примовк,
Грізний звір цей, звісно,… (вовк).
– Вдень мовчить,
Вночі гарчить,
Хто до господаря йде,
Знати дає… (собака).
– По полю та лісу гасає,
Овечок хапає та всіх лякає. (Вовк)
2. Гра “Лабіринт”
– Пройдіть лабіринт і прочитайте назву оповідання, з яким ми сьогодні ознайомимось.
(Рудий Вовк)
IV. Опрацювання оповідання Д. Лондона “Рудий Вовк”
1. Словникова робота
Калоші
Топази
Ошкіреними
Розквітли
Мигукнули
Копіткою
Обморозились
Пуп’янки
Доволікся
Клондайк
Порослого
Злостивим
Імпульсивна
Приблукав
Вмілостивими
Лащився
Учвал
Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем, а потім – “буксиром” у парах.
– Прочитайте спочатку усі іменники, а тоді – прикметники і дієслова.
Пояснення значення слів
Топаз – мінерал, прозорі, жовті кристали якого використовують як коштовне каміння.
Клондайк – золотопромисловий район на Північному Заході Канади.
Учвал (вчвал) – галопом, великими стрибками.
2. Первинне читання тексту (мовчки)
– Чому Медж та Уолт назвали собаку, що приблудився до них, Вовком?
Опишіть його зовнішність.
– Подружжя Ірвін дуже довго домагалося прихильності пса. Як ви вважаєте, чому?
– Розкажіть, як пес ставився до чужих людей.
– Якими зображено в оповіданні Уолта і Медж Ірвінів? Охарактеризуйте їх.
3. Повторне читання тексту вголос “ланцюжком”
– Поміркуйте, на які частини можна поділити текст.
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання. Робота за малюнком підручника
– Знайти і прочитати, як про це сказано в оповіданні.
– Як Вовк зустрів незнайомця? Що здивувало господарів собаки?
– Перекажіть розповідь Скіфа Міллера про Клондайк. Чому Вовк саме там почуватиметься щасливим?
– Розкажіть про минуле життя собаки.
– Чому, на вашу думку, Скіф Міллер не погодився продати Рудого, а пристав на умову подружжя: дати змогу собаці самостійно обрати хазяїна?
– Які почуття охопили собаку, коли він змушений був робити вибір? Чи правильним було його рішення? Поясніть вибір Вовка.
5. Поділ оповідання на частини
– Знайдіть в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку.
– На скільки самостійних частин можна поділити текст?
Орієнтовний план
1) Непроханий прибулець.
2) Зникнення Вовка.
3) Пояснення Вовка. Життя у котеджі.
4) Домашня прихильність пса.
5) Зустріч Вовка з хазяїном.
6) Вибір Рудого.
– Які частини плану відповідають зачину і кінцівці?
– Якій частині відповідає ілюстрація?
6. Словесне малювання (робота в групах)
Кожна група придумує малюнок до одного з епізодів твору. Представники груп розповідають, що зобразили б на малюнках, дають їм назви і розписують на дошці.
7. Розвиток зв’язного мовлення
– Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію.
– Чи доводилося вам віддавати своїх улюбленців іншим людям? Згадайте поведінку тварин у цю хвилину і ваші почуття.
V. Підсумок уроку
– Який твір читали? Чому у нього така назва?
– Який це твір за жанром: оповідання, казка чи науково-популярний твір? Доведіть свою думку.
– Чого навчає нас автор своїм оповіданням?
– Яка провідна думка твору?
– Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з братами нашими меншими – це тільки покращить наше життя.