Твір-опис предмета “Гілочка берези у вазі”

Серед мовних вправ, як усних, так і письмових, в останні роки, особливо із введенням удосконалених програм по російській мові й читанню, серйозна увага приділяється завданням розвитку мовлення учнів. Ці програми орієнтують учителя на розвиток мовлення учнів, на загальний розумовий і творчий розвиток їх. Діти люблять писати твору. Люблять за те, що можна виявити ініціативу, самостійність, можна написати своє, таємне

Мені подобається проводити твору з елементами опису предметів, тобто коли красиво, образно, емоційно, словом, художньо описується

дітьми якийсь предмет. У методиці, зокрема в М. Р. Львова, види подібних робіт мають таку назву: “образно-емоційний опис предмета”.

Твір опис сприяє розвитку точності у виборі слів, словосполучень, речень, чіткому оформленню власних думок. Учні ж, даючи художній опис предмета, учаться спостерігати, виділяти його основні ознаки, виділяти по цих ознаках предмет серед інших предметів. Використаються описи окремих предметів по безпосереднім і за минулими спостереженнями. Елементи емоційного опису предмета включаються у Твори поступово. Вони складаються спочатку з 2-3 речень. Щоб учні могли включати

елементи опису у свої творчі роботи, вони під керівництвом учителя попередньо становлять короткі усні й письмові замальовки (2-3 речення) описового характеру добре знайомих предметів і явищ природи, зовнішності людини

Починається така робота вже з I класу, тому що в школу приходять малята з величезним емоційним зарядом, уявою, здивованими очами. Діти вчаться описувати березу, липу, квітку, листочок. Поки це невеликі усні повідомлення, емоційні оповідання

Приведу приклад твору-опису предмета “Гілочка берези у вазі”. На початку уроку можна прочитати вірш С. Єсеніна “Береза”. Потім я ставлю у вазу принесену гілочку берези. Пропоную дітям такі питання:” Яке враження зробила на вас ця гілочка берези? Який настрій вона викликала у вас? Який вид надає гілочка нашому класу, коли за вікном ще сніг, хоча і яскраво світить квітневе сонце? Як з’явилася в нас ця чудесна гілочка?”

Ціль такої бесіди: підготувати учнів до твору з елементами образно-емоційного опису. ” Ця гілочка принесла в наш клас радість. Так хочеться поділитися з іншими хлопцями цією радістю, – говорю я. – Опишіть цю гілочку так, щоб інші люди, прочитавши твір, змогли побачити те, що побачили сьогодні ви, щоб читаючий пережив ту ж радість, що й ви. Подумайте, як ви почнете”

Тут важливо помітити, що почати свій твір кожний учень може по-своєму й цікаво. Далі пропонується дітям уважно розглянути гілочку (можна тихо підійти до стола, де коштує гілочка) і описати її. Протягом 20-25 хвилин діти пишуть твір: “На столі вчителя в класі коштує зелена гілочка. За вікном сніг, але вже яскраво світить квітневе сонце…”

Після написання твору перевіряються роботи учнів, виправляються орфографічні помилки. Оцінки поки не ставляться. На наступному уроці. На наступному уроці проводжу аналіз творів. На столі коштує та ж вазочка. Ціль цього уроку: викликати в дитини потреба вдосконалювати написане, навчити їх цьому. Обов’язково читаю найбільш удалі уривки із творів, коротко їх коментую. Потім роботи роздаю учнем. Обговорюємо назви: “Зелена гілочка”, “Маленька радість”, “Гостя весни”. Далі проводжу аналіз побудови речень із елементами опису. У першій частині опису випливало назвати предмет, щоб зацікавити читача. Діти читають і обговорюють цю частину своїх творів

У другій частині опису, що є основний, діти відзначають, які стеблинка, листи й сережки. Наприкінці аналізу роблю висновок: “Багато дітей звернули увагу на стеблинку, листи, сережки. АЛЕ ви помітили лише те, що відразу впадає в око, на що вказувала я. Знову розглянете гілочку й відповідайте, чи однакової величини листи, на які падає промінь сонця; скільки листів не кожній гілочці, якого кольорів сережки, як можна більш точно описати їхню форму й відтінки жовтих кольорів, чим відрізняється основна стеблинка від своїх відгалужень по кольорах, розміру, формі.” Учні одержують завдання додому: ще раз описати гілочку берези. Нагадую дітям, що вони повинні описати “нашу” гілочку, тому треба намагатися увесь час “бачити” її перед собою. І обов’язково передати свій настрій, відношення до гілочки. У класі становимо альбом цікавих робіт

Аналіз творів показав, що учнем цікава робота з елементами опису, а проведення її систематично й цілеспрямовано привчає дітей до культури читання. Дитина не пройде повз опис якогось предмета в художньому творі, він обов’язково прочитає й подивується красі описуваного письменником предмета. А щось, може бути, візьме й для свого майбутнього твору


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Твір-опис предмета “Гілочка берези у вазі”