Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”
УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас
І семестр
ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ.
УРОК № 19
Тема. Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”
Мета: допомогти учням усвідомити трагізм долі митця, силу мистецтва й кохання у творі; розвивати усне зв’язне мовлення, образне й логічне мислення, культуру почуттів, уміння висловлювати думки та враження; виховувати шанобливе ставлення до одвічних людських цінностей, прагнення до щирості
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали, таблиці.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Крім усіх згаданих у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” тем, проблем та ідей, надзвичайно важливим є утвердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях майстра і Маргарити, у долі людини взагалі. “За мною, читачу! Хто сказав тобі, що немає на світі справжнього, вірного, вічного кохання?” – звертається до нас письменник, і ми прямуємо за ним.
II. Оголошення
III. Формування вмінь і навичок школярів
1. Пошуково-дослідницьке завдання (у парах)
Заповніть таблицю. Дослідіть етапи життя майстра, стан його душі, моральні якості, доберіть цитати.
(Учні самостійно працюють упродовж 7-10 хв. Під час відповідей на дошці заповнюється загальна таблиця.)
Орієнтовна відповідь
Етапи життя | Стан душі, моральні якості | Цитати |
1. Життя в Москві | Самотність, відчуження | … |
2. Виграш ста тисяч | Реалізація прагнення до незалежності, свободи творчості | |
3. Зустріч із Маргаритою | Сильне й несподіване почуття, що раптово виникло | |
4. Романтичне кохання майстра і Маргарити | Відчуття безмежного “сімейного” щастя | |
5. Написання роману про Понтія Пилата | Бажання знайти істину, утвердження цінності добра й справедливості | |
6. Спроба видати роман | Наївність | |
7. Поява “друга” Алоїзія Могарича | Довірливість | |
8. Цькування та переслідування майстра літературними критиками, владою | Страх | |
9. Хвороба майстра | Фізична і моральна слабкість | |
10. Спалення рукопису | Відчай, відступництво | |
11. Втеча героя | Визнання своєї поразки | |
12. Порятунок, наданий “вищими” силами | Спокій |
Порівняйте цитати до характеристики Єшуа й майстра, зробіть висновки.
Єшуа | Майстер |
“…я не пам’ятаю своїх батьків” “я не маю постійної оселі…” “Я один на світі” | “У мене немає більше прізвища… Я відмовився від нього, як і взагалі від усього в житті”; “Жив історик самотньо, не маючи рідних і майже не маючи знайомих у Москві” |
“Я мандрую з міста до міста” | “Я ось, наприклад, хотів об’їхати всю земну кулю” |
” – Чи знаєш ти якусь мову, крім арамейської? – Знаю, грецьку” | “Я знаю п’ять мов, крім рідної…” |
Висновки. Майстер і Єшуа схожі не лише обставинами і способом життя, а й прагненням віднайти шлях до істини, повернути людям віру в добро та справедливість. Але суспільство, засноване на тоталітарних законах (доба давньої римської імперії початку нашої ери, сталінський режим) не потребує проповідників істини. Єшуа і майстер, як і їхні ідеї, приречені на цькування та переслідування до повного фізичного знищення. Єшуа гідно долає всі моральні випробування, а майстер занепадає духом, припиняє боротьбу за роман і навіть спалює твір. Але майстер не зрікається самої ідеї служіння істині, тому, урешті-решт, заслуговує якщо не на прощення, то на спокій.
Свідченням великої сили мистецтва є спасіння спаленого роману майстра – “рукописи не горять”.
2. Евристична бесіда
Як виникає кохання майстра й Маргарити? Можливе таке кохання в реальному житті чи це “наслання Боже”, “подарунок долі”?
На які жертви йде героїня заради свого коханого? (Маргарита назавжди залишає спокійне, матеріальне забезпечене життя, чоловіка, від якого бачила тільки добро, хоч між ними й не було справжньої любові; укладає угоду з дияволом, стає відьмою і навіть жертвує життям.)
Поясніть “ланцюжок” станів Маргарити, описавши епізоди її життя.
Засмучена збентежена рішуча “вільна від усього” розлючена тактовна чарівна сильна знесилена перелякана відчайдушна горда милосердна.
У чому милосердя Маргарити? (Пожаліла дитину, випросила у диявола прощення для Фріди)
У чому сила Маргарити? (У її самовідданому, до самозречення, коханні до майстра)
3. Слово вчителя
– Як відомо, прототипом Маргарити стала Олена Сергіївна, третя дружина М. Булгакова, яка була його музою, другом, редактором і ангелом-охоронцем. Отже, історія кохання майстра і Маргарити має деякі автобіографічні риси.
IV. Домашнє завдання
Уміти характеризувати образи майстра і Маргарити, висловлювати своє ставлення до них.
V. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення:
– Я вражений(-а) тим…