Трагедокомедія Феофана Прокоповича “Володимир” як зразок шкільної драми
Феофан Прокопович Народився в Києві в родині купця й при хрещенні дістав ім ‘я Єлеа-зар. Рано залишився сиротою, зростав під впливом дядька – ректора Київського’колегіуму. З 1688р. став учнем цього закладу. Мав великі здібності до навчання. Потім навчався в католицькому училищі Володи-мир-Волинського монастиря (щоб більше дізнатися про католицизм), невдовзі його забирають до Римської католицької академії. Папа Римський Климентій готував посвячення Прокоповича у єпископи, але той утік з Італії. Вимоливши прощення, постригся в ченці православної
Письменник, видатний ритор, оратор, педагог, церковний діяч. Залишив велику наукову та публіцистичну та художню спадщину, в якій значну частину складає
Шкільна драма була поширеною на Україні в барокову добу. XVІІ-XVІІІ століття. Писали ці твори викладачі риторики Києво-Могилянської академії. У шкільній драмі розігрувались сюжети, як правило, релігійного характеру. Так, драма Феофана Прокоповича присвячена засновнику християнства на Русі Володимиру’Великому. Шкільна драма мала мати кілька типів, в залежності від тематики: великодні, різдвяні, драми про святих православної церкви та історичні драми. До останнього типу драми належить п’єса “Володимир”. За жанровою формою у творі наявні елементи трагедії й комедії. Трагедійним є образ головного героя, котрий через внутрішні протиріччя, вагання вирішує хрестити Київ. Комедійним є сатиричне зображення жерців Жеривола, Куроїда та Піяра. Як і в кожній шкільній драмі, в творі був хор, ми бачимо це в епізоді драми. Панегірик співають Андрій-апостол із янголами. Розповідається про подальшу долю Києва:
“Був у тьмі ти раніше, хоча перед миром
Світлим ділом преславний, але іде кумирам
Темним ти покорявся, був чорний в безвір’ї.
Отож світлом себе та осяй невечірнім!”
За структурою драма “Володимир” складається з прологу, основної частини та епілогу. Наприклад, в пролозі розповідається по занепокоєння жерців Жеривола, Куроїда та Піяра з приводу того, шо Володимир збирається хрестити Київську Русь. Основна частина твору присвячена головному герою. Володимир вислуховує грецького філософа, синів Бориса й Гліба, перш ніж прийняти остаточне рішення. Слід ще зазначити, що шкільна драма доби бароко мала важливе значення для подальшого розвитку української драматургії (XІX століття), її вплив був величезний, і в Росії.