Тема 23. Максим Рильський (1895 – 1964) – IV. Новітня українська література
IV. Новітня українська література
Тема 23. Максим Рильський (1895 – 1964)
Максим Тадейович Рильський визначний поет, перекладач, фольклорист, літературознавець, мовознавець.
Біографічні відомості
19 березня 1895 р. у Києві в родині відомого етнографа, діяча культури народився Максим Тадейович Рильський.
1915 р. – закінчив приватну гімназію в Києві; навчався на медичному та історико-філологічному факультетах Київського університету.
Учителював на Житомирщині, у Києві, викладав в інституті лінгвістичної освіти.
У 15-річному
Увійшов до групи неокласиків; орієнтувався на античну класику й продовження гуманістичних традицій європейської літератури; працював в редакції журналу “Книгар”, пізніше – у видавництві “Слово”.
Збірки поезій; “Під осінніми зорями” (1918), “Синя далечінь” (1922), “Крізь бурю й сніг” (1925), “Тринадцята весна” (1926), “Де сходяться дороги”, “Гомін і відгомін” (1929).
1931 р. – М. Рильського заарештовано, був в ув’язненні півроку.
У роки Великої Вітчизняної війни видав поетичні книжки: “За рідну землю”
1943 р. – за видатні заслуги в галузі науки і культури М. Рильського було обрано академіком АН України.
1943 – 1946 рр. очолював Спілку письменників України.
1944 – 1946 рр. директор Академічного інституту мистецтвознавства, фольклору й етнографії.
1957 р. – збірка “Троянди й виноград”.
1958 р. – обрано академіком АН СРСР.
1959 р. – збірки “Голосіївська осінь”, “Далекі небосхили”.
1964 р. “Зимові записи”.
24 липня 1964 р. – помер, похований на Байковому кладовищі в Києві.
Огляд творчості
Основні тема творчості:
– кохання;
– людина і природа;
– музика і слово;
– любов до Батьківщини;
– збереження української мови;
– тема “красивого й корисного” тощо.
Збірка “На білих островах” (1910)
Поет передає спогади свого дитинства, захоплення мінливістю природи, навколишнім світом у його розмаїтті. Автор-юнак спостерігає за земним життям з “білих островів хмар”, створює персоніфікований образ літа, дівчини з “росами-перлами” в косах; роздумує над власним майбутнім.
Збірка “Під осінніми зорями” (1918)
Насичена прийомами художніх асоціативних зв’язків. Характерним є ясність і прозорість поетичного малюнка, що розкриває єдність людини й природи рідної землі.
Поет в художньому розумінні перестав бути наївним учнем часів “білих островів”. Відчувається орієнтація на інтимно-довірливий психологічний ліризм класиків (хоча виразних елементів неокласицизму ще не спостерігається). Провідний мотив – щира людяність, закоханість у світове життя, надія на добро і щастя.
Збірка насичена прийомами художніх асоціативних зв’язків. Характерним є ясність і прозорість поетичного малюнка, що розкриває єдність людини й природи рідної землі.
Центральні твори збірки:
– “На білу гречку впали роси”;
– “Яблука доспіли, яблука червоні”;
– “Весною ми їздили в поле”;
– “Молюся і вірю”, “Мені снилось” та ін.
Поезія “Яблука доспіли, яблука червоні” гімн коханню, споконвічними супутниками якого є зажура і неспокій. Присутній мотив передчуття розлуки, стан ліричного героя зіставляється з життям природи. Переживання закоханої людини поет поєднує із зображенням осіннього саду: достигли яблука – почуття закоханих досягли апогею.
Закінчується афористичними рядками: “Вміє розставатись той, хто вмів любить”, які є підсумком роздумів поета про кохання.
Яблука доспіли, яблука червоні!
Ми з тобою йдемо стежкою в саду.
Ти мене, кохана, проведеш до поля,
Я піду – і, може, більше не прийду.
Вже й любов доспіла під промінням теплим,
І її зірвали радісні уста, –
А тепер у серці щось тремтить і грає,
Як тремтить на сонці гілка золота.
Гей, поля жовтіють, і синіє небо,
Плугатар у полі ледве маячить…
Поцілуй востаннє, обніми востаннє;
Вміє розставатись той, хто вмів любить.
“Троянди й виноград” (1957)
Вмішує кращі зразки неокласичного етапу творчості М. Рильського. В однойменній поезії образи троянд і винограду символізують людське щастя, що має два рівноправні крила красиве і корисне. Людина прагне до краси, до гармонії буття, і це дарує їй окриленість і щастя.
Ми працю любимо, що в творчість перейшла,
І музику палку, що ніжно серце тисне.
У щастя людського два рівних є крила:
Троянди й виноград – красиве і корисне.
“Слово про рідну матір” (1941)
Жанр визначають по-різному: лірична поема, ода, псалом, хорал, “слово”.
Історія написання
26 листопада 1941 р. на антифашистському мітингу в Саратові М. Рильський прочитав щойно написану поему “Слово про рідну матір”, що виділялася своєю ідейно-емоційною силою.
Ідейно-художній зміст
У творі на повну силу прозвучав голос великої слов’янської землі України, багатої і красивої, безсмертної, вічної, уярмленої, але нескореної. Поет вірить, що не може загинути земля, яку “сходив Тарас малими босими ногами”, “скропив… дрібними росами-сльозами”, яка осяяна мудрістю Григорія Сковороди, “гарячою думою Кобзаря”, золотою зорею Марії Заньковецької.
У поемі простежується ідея єдності народів (“Благословенні ви, брати, що в сяйві дружби і свободи йдете до спільної мети…”).
Риторичні запитання створюють високий пафос твору:
Хто може випити Дніпро,
Хто властен виплекати море,
Хто наше злото-серебро
Плугами кривди переоре,
Хто серця чистого добро
Злобою чорною поборе?
Батьківщина не може вмерти в таку відповідальну хвилину, поет вірить у це:
Хіба умерти можна їй,
В гарячій захлинутись крові…
Настане день, настане час –
І розіллється знов медами
Земля, що освятив Тарас
Своїми муками – ділами…
Тест № 29
1. Укажіть назву модерністського напряму, ознаки якого яскраво простежуються у творчості М. Рильського
А Імпресіонізм;
Б експресіонізм;
В неокласицизм;
Г неоромантизм.
2. Укажіть, у якому віці М. Рильський випустив свою першу поетичну збірку “На білих островах”.
А у 15 років;
Б у 17 років;
В у 19 років;
Г у 25 років.
3. У якій поезії М. Рильського простежується тема “красивого” і “корисного”?
А “Яблука доспіли, яблука червоні…”;
Б “Троянди й виноград”;
В “Шопен”;
Г “На узліссі”.
4. Укажіть вид римування у творі “Слово про рідну матір”.
А Перехресне;
Б суміжне;
В кільцеве;
Г білий вірш.
5. До якої поетичної збірки М. Рильського увійшла поезія “Яблука доспіли, яблука червоні”?
А “Під осінніми зорями”;
Б “Синя далечінь”;
В “Крізь бурю й сніг”;
Г “Тринадцята весна”.
6. Визначте тему поезії М. Рильського “Яблука доспіли, яблука червові…”.
А Пора достигання плодів – пора щедрості і краси;
Б прощання ліричного героя з коханою, кінець любові;
В зародження юнацького кохання ліричного героя;
Г розмірковування ліричного героя над етапом зрілості людини.
7. У якому творі М. Рильського звучить ідея утвердження безсмертя України і впевненості в перемозі над фашизмом?
А В ідилії “На узліссі”;
Б у поемі “Слово про рідну матір”;
В у поезії “Третє цвітіння”;
Г в елегії “Коли копають картоплю”;
Д у поезії “Поетичне мистецтво”.
8. Укажіть, до якої класичної форми звертається М. Рильський упродовж свого творчого життя.
А Секстина;
Б терцет;
В тріолет;
Г рондель;
Д сонет.
9. Визначте художньо-виражальний засіб, використаний М. Рильським у фрагменті поезії “Поетичне мистецтво”.
Слова повинні буть покірні
Чуттям і помислам твоїм,
І рими мусять бути вірні…
А Метафора;
Б оксиморон;
В порівняння;
Г гіпербола;
Д епітет.
10. У кого пропонує вчитися мовній майстерності М. Рильський – автор поезії “Мова”?
А В упорядників словників Грінченка і Даля;
Б у Сковороди;
В у давньогрецьких ораторів; у матері;
Г у народу.
11. Розмістіть збірки М. Рильського в порядку їх виходу у світ.
А “Гомін і відгомін”
Б “Синя далечінь”
В “Під осінніми зорями”
Г “Троянди й виноград”
Д “Далекі небосхили”
12. Установіть відповідність між наведеними рядками і назвою твору М. Рильського.
1 “Поцілуй востаннє, обніми востаннє;
Вміє розставатись той, хто вмів любить”
2 “Настане день, настане час –
І розіллється знов медами
Земля, що освятив Тарас
Своїми муками-ділами”
3 “Люблю свій сон і вас люблю за нього,
Примхливий худорлявий музиканте”
4 “Ми працю любимо, що в творчість перейшла,
І музику палку, що ніжно серце тисне”
А “Троянди й виноград”
В “Шопен”
В “Яблука доспіли, яблука червоні… “
Г “Слово про рідну матір”