Сторінками улюблених казок
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ЗРОБИ КАНІКУЛИ ЦІКАВИМИ
Урок 9
Тема. Сторінками улюблених казок
Мета: розвивати вміння відтворювати зміст прочитаного; виховувати інтерес і любов до казок інших народів; викликати бажання творити добро, бути людяним, сміливим.
Обладнання: виставка книг “Казкове царство”; робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Вступна бесіда
– Сьогодні в нас урок непростий, адже ми помандруємо у дивовижну країну. Ми з нею нерозлучні в дитинстві,
2. Робота за технологією “Гронування”
– Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово казка?
– Які казки ми читали на попередніх уроках? (Казки народів Європи)
– Зверніть увагу на виставку книг “Казкове царство”. Всі казки неможливо розмістити на одній виставці, тому деякі з них ви тут не побачите. Однак ви зможете їх назвати, пригадавши уривки з цих казок.
3. Повторення вивченого матеріалу (робота в зошиті)
1) …Цуценя підросло і вже гарчало на старого
2) …Другого дня всі зібралися в палаці. Там було наготовлено пишного стола. (“Вчений кіт”, італійська народна казка)
3) …Коли ж він бував у доброму гуморі – на щастя, це траплялося частіше, – то поки служниці спали, він підмітав за них у всіх кімнатах, чистив одяг, вигортав з коминка попіл і розводив вогонь, прибирав на кухні… (“Малюк Брауні”, англійська народна казка)
– Отже, ми пригадали, казки яких народів ми читали, але не тільки ці народи складали казки. Ми помандруємо і до інших країн Європи.
III. Застосовування знань учнів
1. Робота в групах
– Ваше завдання – відгадати, з якої казки цей фрагмент.
Клас об’єднується у групи по 4-6 дітей. У кожної групи – конверт з фрагментами казок “Для додаткового читання”. Та група, яка швидко впоралася, показує малюнок і називає казку.
– “Лисичка сестричка і Сірий вовк” (російська народна казка)
– “Лисиця та Яструб” (шотландська народна казка)
– “Кіт у чоботях” (німецька народна казка)
– “Ялини-балакухи” (фінська народна казка)
– “Загублений гаманець” (португальська народна казка)
– “Як звірі не вберегли таємниць” (французька народна казка)
2. Гра “Вилучи зайве”. Робота в групах
– Чи цікаво вам дізнатися, які народи склали ці казки? (Відповіді учнів.)
– Народ якої країни склав ту чи іншу казку, ви пригадаєте, ставши учасниками гри “Вилучи зайве”.
Умови гри: вибираємо назву казки і народ, який її склав. Зашифровуємо це в одну фразу. Групи дітей повинні вилучити назву казки і прочитати країну, з якої вона прийшла, після чого записати відповіді на аркуші паперу.
Наприклад:
ФЯКЗВІРРІНЕАВБЕНРЕГЦЛИТІАЄМЯНИЦЬ;
НКІТІУЧОМБОЕЧТЧЯИНХА;
ПЗАГУБОРЛЕТУННІИЛІЙГАЯМАНЕЦЬ;
ШЛИСИОЦЯТЛТААНЯСДІТРУБЯ;
ЛИСИЧРКАСЕСТОРИЧКАСТАСІРИЙІВОВЯК.
3. Бесіда. Робота з мапою Європи
– Ви правильно розшифрували всі слова і знайшли країни. Де ж вони находяться на мапі Європи? (Демонстрування країн на мапі Європи, вивішування прапорів держав.)
Франція, Португалія, Фінляндія, Шотландія, Німеччина, Росія.
4. Фізкультхвилинка
IV. Гра “Добре і погане”
– А зараз ми з вами, граючись у “Добре і погане”, з’ясуємо, якими ж були герої наших казок. Хто сподобався вам найбільше? А чиї вчинки ви засуджуєте?
Головний герой | Добрі та погані вчинки |
Лисиця | Хитра, скупа, облесна, хвалькувата, брехлива, невдаха |
Вовк | Дурний, безпорадний, співчутливий до слабшого |
Яструб | Розумний, веселий, завжди дасть собі раду |
Кіт | Сміливий, хитрий, розумний |
Граф | Бідний, добрий |
Мисливець | Добрий, довірливий, але таємницю не зміг вберегти |
Гадюка | Вдячлива, дотримується свого слова, розумна |
Купець | Жадібний, скупий, брехливий |
Жінка | Бідна, чесна, справедлива, добра |
Герцог | Справедливий, розумний |
Старший брат | Немилосердний, брехливий, зажерливий, заздрісний |
Сліпий брат | Немічний, довірливий, щасливий, добрий, людяний, сердечний |
– Отже, що у прочитаних казках засуджено, а що схвалюють?
– Якою, на вашу думку, повинна бути людина?
V. Гра “Коло бажань”
– Продовжте думку:
– якби я була феєю, то…
– якби я була казкою, то…
– з якою твариною я б порівняла себе…
VI. Підсумок уроку
– Отже, дорогі діти, ми дійшли висновку, якими ми повинні бути, щоб казка жила серед нас, щоб ми жили у казці. І яким буде ваше життя, залежить саме від вас. Тож намагайтеся вправно все вивчати, щоб життя ваше було казковим.
VII. Домашнє завдання
Скласти міні-розповідь “Яким я бачу своє майбутнє”.