Стендаль “Червоне і чорне”. Психологізм творчості письменника в романі. Новаторство Стендаля в реалістичному відтворенні художньої моделі суспільства й людини
УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС
I семестр
1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ
ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ
УРОК № 8
Тема. Стендаль “Червоне і чорне”. Психологізм творчості письменника в романі. Новаторство Стендаля в реалістичному відтворенні художньої моделі суспільства й людини
Мета: показати художню майстерність автора у використанні психологізму, відтворенні мистецької моделі сучасного йому світу, новаторство письменника; розвивати навички літературознавчого аналізування епічного твору, уміння висловлювати
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Жанр соціально-побутового роману за часів Стендаля вже був певною мірою розроблений письменниками. Стендаль розглянув його з нової точки зору, як “дзеркало, з яким ідеш великою дорогою. Воно відбиває то блакитне небо, то брудні калюжі й вибоїни. !де людина і несе те дзеркало, а ви цю людину звинувачуєте в неморальності!
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Формування вмінь та навичок
1. Слово вчителя
“Червоне і чорне” – переконливе свідчення новаторства Стендаля-романіста. Тут органічно пов’язані риси психологічного та соціального роману.
Пригадаймо, психологічний роман – різновид роману, у якому відтворено внутрішні переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й суперечності в душі героя, що зумовлюють його вчинки та поведінку.
Виражається це поєднання, зокрема, у тому, що головну тему твору – зіткнення різних історичних часів (духу Великої революції, інстинктивним носієм якого є Жульєн, і нудної повсякденності Реставрації) – письменник розглядає саме як психологічну проблему і внутрішній конфлікт головного героя на тлі широкої панорами французького суспільства; зі звичайної кримінальної хроніки Стендаль зробив справжню “хроніку XIX століття”.
2. Самостійна робота учнів
Учитель. Складіть схему основних груп французького суспільства часів Стендаля та їх представників; зробіть висновки.
Очікувані висновки
– У романі змальовано основні прошарки французького суспільства тих часів (нова буржуазія (Вально) і стара аристократія (де Реналь), великий світ політики (де Ла-Моль)); провінційні міста Вер’єр та Безансон, столиця Франції Париж; боротьбу між єзуїтами та янсеністами та ін.
– Кожен характер психологічно вмотивований, що є новим авторським внеском Стендаля в літературу.
Вища аристократія Парижа
Маркіз де Ла-Моль, його донька Матильда, відвідувачі їх салону та ін.
Духовенство Безансона
Абат Пірар, Фрілер, єпископ, семінаристи та ін.
Мешканці провінції (місто Вер’єр)
Дворянство: де Реналі; буржуазія: Вально, Фуке; духовенство: абати Шелан, Малон; міщанство: Сорелі, полковий лікар, полковий мировий суддя
3. Слово вчителя з елементами бесіди
Новаторським у творі Стендаля є також об’єктивне та критичне зображення звичаїв різних верств суспільства. Знайдіть цьому підтвердження у тексті; процитуйте відповідні епізоди.
Очікувані відповіді
– “”Мені треба випити пуншу і танцювати до знемоги,- сказала вона сама собі,- оберу зараз найблискучішого кавалера і за всяку ціну приверну загальну увагу. А ось, до речі, цей знаменитий зухвалець граф де Фервак”. Вона прийняла його запрошення і вони пішли танцювати”.
– “”Подивимось,- думала вона,- хто з нас двох зухваліший, але, щоб досхочу поглузувати з нього, треба його викликати на розмову”. Скоро всі інші пари танцювали кадриль тільки для годиться – нікому не хотілося пропустити жодної з дотепних і дошкульних реплік Матильди. Пан де Фервак був у замішанні: за браком думок він вдавався до красивих фраз і корчив незадоволені міни. Матильда, що була роздратована, жорстоко з нього глузувала і набула в його особі ворога”.
– Зображені звичаї вищого світу: суцільні розваги, лицемірство, інтриги, плітки, відсутність серйозних думок та ін.
Твір Стендаля “Червоне і чорне” містить у собі й риси філософського роману, що також є новаторським підходом автора.
Герої роману постійно сперечаються з приводу найскладніших філософських, ідеологічних, естетичних тем свого часу. Наприклад, на балу Жульєн обговорює з графом Альтамірою можливість застосування насильства заради досягнення благородної мети. Пригадайте цей епізод: “Ну, знаєте,- сказав Жульєн,- мета виправдовує засоби; якби я був не такою незначною пилинкою, а мав би хоч яку-небудь владу, я б наказав повісити трьох, щоб врятувати життя чотирьом”.
– Прокоментуйте процитований епізод. Як ви вважаєте, під впливом чиїх ідей в Жульєна Сореля виникла така думка? (Наполеона, яким він таємно захоплювався.)
– Прокоментуйте вислів одного із персонажів роману: “Політика – то камінь, прив’язаний на шию літератури, який може її потопити менш ніж за півроку. Політика серед витворів уяви – те саме, що постріл з пістолета під час концерту. Цей звук оглушливий, але позбавлений будь-якої виразності. Він не гармонує з жодним інструментом”. (Мистецтво не повинно служити політиці, підпорядковуватися їй.)
4. Колективне творче узагальнення
Учитель. Підсумуйте сказане й узагальніть риси новаторства роману Стендаля “Червоне і чорне”.
Очікувані відповіді
– Психологізм.
– Об’єктивне й критичне зображення дійсності.
– Філософічність.
– Широке застосування прийому контрастів.
V. Домашнє завдання
Підготуватися до написання класного твору.
Орієнтовні теми
1) “Внутрішня драма головного героя роману Стендаля “Червоне і чорне”: шлях від наполеонізму до злочину”.
2) “”Червоне” і “чорне” в романі Стендаля “Червоне і чорне””.
3) “Роль жіночих образів у долі Жульєна Сореля та втіленні авторського задуму в романі Стендаля “Червоне і чорне””.
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення:
– На мій погляд, роман Стендаля “Червоне і чорне” співзвучний нашому часові тим, що…