Ш. Перро. “Попелюшка”. Поетизація працьовитості та скромності, віра в перемогу добра над злом
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 16
Тема. Ш. Перро. “Попелюшка”. Поетизація працьовитості та скромності, віра в перемогу добра над злом
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст та цінність твору, причини популярності сюжету про Попелюшку; розвивати навички виділення основних епізодів, складання плану, переказу казкових історій; виховувати працьовитість і скромність, доброзичливість, уміння прощати.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до
Теорія літератури: літературна казка, образи (персонажі, герої) твору.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Сподіваюся, ви отримали задоволення, прочитавши вдома ще раз казку Шарля Перро “Попелюшка”. Здається, така казкова історія ніколи не може набриднути, адже в ній є мотиви та проблеми, які завжди будуть актуальними для кожного: незаслужені страждання і несправедливість, повага до працелюбства як високої людської чесноти; винагорода за важку працю та високі моральні якості. Сьогодні ми спробуємо з’ясувати й проаналізувати
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Переказ (і/або зачитування) улюблених епізодів казки “Попелюшка”
2. Презентація ілюстрацій
3. Робота в парах (або колективна робота).
Складання простого плану казки
Орієнтовний план
1) Знущання мачухи над пасербицею.
2) Підготовка до балу.
3) Хрещена мати-чарівниця допомагає Попелюшці потрапити на бал.
4) Успіх Попелюшки на королівському святі.
5) Друга поїздка.
6) Загублений черевичок і пошуки прекрасної незнайомки.
7) Примирення із сестрами, весілля Попелюшки.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Асоціативний вибірковий диктант
Напишіть у дві колонки риси характеру, які на вашу думку, притаманні Попелюшці, а які – мачусі та її дочкам.
Попелюшка | Мачуха та її дочки |
Доброта, милосердя, злостивість, мудрість, працьовитість, неробство, вразливість, щедрість, чутливість до краси, безсердечність, невдячність, безвільність, співчуття, скромність, чванливість, жорсткість, шляхетність, освіченість, відсутність смаку, послужливість, слухняність, самовдоволеність, ввічливість, серйозність, зосередженість, безтурботність, грубість, гордовитість, пихатість. (Деякі слова повинні залишитися не використаними.)
2. Слово вчителя
– Ви вже назвали основні риси нашої героїні Попелюшки. Тепер спробуємо довести, що вони дійсно їй притаманні.
Щоб охарактеризувати героя художнього твору, слід вказати, хто він, якого віку, яку має зовнішність; які у нього здібності, що він робить і які риси характеру при цьому виявляються; як розмовляє, як ставиться до інших і як інші герої ставляться до нього; що думає про нього автор.
План характеристики літературного героя | План характеристики Попелюшки |
1. Хто такий герой, звідки, якого віку? 2. Портрет героя. 3. Вчинки героя, які розкривають його внутрішній світ. 4. Ставлення до героя інших персонажів. 5. Риси характеру героя. 6. Ставлення автора до героя. 7. Оцінка героя читачем | 1. Хто така Попелюшка? 2. Який вигляд мала Попелюшка на початку казки і в кінці? Що залишилося незмінним? 3. Сумлінне виконання дівчиною своїх обов’язків, допомога сестрам. 4. Злостиве ставлення мачухи та сестер до Попелюшки; допомога феї. 5. Терплячість, всепрощення, гарний смак і доброта Попелюшки. 6. Співчуття автора своїй героїні. 7. Моє ставлення до Попелюшки |
3. Усна розповідь про Попелюшку за планом з наведенням прикладів та висловленням свого ставлення до головної героїні й інших персонажів
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Пригадайте, які чарівні перетворення відбулися в казці, й поєднайте логічні пари:
Карета миші
Коні дрантя
Лакеї гарбуз
Кучер ящірки
Сукня щур
VI. Домашнє завдання
Навчитися розповідати за планом про Попелюшку, підтверджуючи свою розповідь прикладами з тексту і власними судженнями.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Займи позицію”
– Визначтеся, чи правильно зробила Попелюшка, що вибачила своїм сестрам і мачусі кривди, яких вони їй завдавали. (Визначитися можна, підійшовши до дошки, де написано “так”, “ні” або до плакатів з такими написами в різних місцях в класі.) Позицію необхідно обгрунтувати (1-2 учні з кожного боку, залежно від наявної кількості часу.)