СЕРГІЙ ПЛАЧИНДА. БІЛОБОГІ ЧОРНОБОГ
Мета: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом українського письменника Сергія Плачинди, з його міфом “Білобог і Чорнобог”; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку на с. 20)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра “Дуель”
Учні в групі ставлять одне одному
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми прочитаємо слов’янський міф, який став відомий завдяки українському письменникові Сергію Плачинді.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Біографічна довідка
– Сергій Петрович Плачинда (літературний псевдонім Сергій Кожухар) – український письменник, прозаїк, публіцист, критик, член Спілки письменників України (I960).
Народився 18 червня 1928 р. на Кіровоградщині (хутір Шевченко) у родині селянина.
Свідок
Автор “Словника давньоукраїнської міфології” (1993), монографічно-пошукових книг “Міфи і легенди Давньої України” (2006), “Лебедія. Як і коли виникла Україна”(2005), “Як українські міфи по світу розійшлися” (2009) (згідно з якими історія українського народу починається від часів Мізинськоі стоянки (XX-XV тис. до н. е.)).
Гра “Рибки”
Самостійне мовчазне читання учнями статті про Сергія Плачинду (с. 12)
– Де і коли народився письменник?
– Що розповідала йому мати в дитинстві?
– Як Сергій Плачинда згадує ці розповіді?
Фізкультхвилинка Опрацювання міфу “Білобог і Чорнобог”
1) Виразне читання міфу вчителем.
– Чи сподобався вам міф?
– Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2) Словникова робота.
Читання колонок слів “буксиром” за вчителем, потім – “луною” в парах
Обабіч невмирущі
Волосся неймовірну
Людиноподібних білошкірому
Молодильному чорношкірому
– Прочитайте слова, які складаються з двох частин.
3) Робота в парах. Читання міфу учнями в парах. Підготовка до виразного читання міфу.
– З якою інтонацією, силою голосу і в якому темпі будете читати міф?
– Які слова виділите під час читання особливою інтонацією?
4) Читання міфу учнями “ланцюжком”.
5) Аналіз змісту міфу з елементами вибіркового читання.
– Що сталося з Соколом-Родом?
– Які яйця він зніс?
– Куди вони впали?
– Хто з них народився?
– Що почали робити лебеді при зустрічі?
– Як зупинив їх Сокіл?
– Що Сокіл наказав лебедям?
– На кого перетворилися лебеді?
– Якими вони були?
– Що з’їли лебеді?
– Ким стали лебеді?
– Чим наділив їх Сокіл?
– Для чого Сокіл створив не лише Володаря Світла, але й Володаря Пітьми?
– Які чарівні перетворення описано в міфі?
6) Вправи на розвиток техніки читання.
А) Гра “Чи були у міфі такі речення?”.
Попливли вони назустріч одне одному і стали люто битися. (Так)
Вийдіть з води і станьте біля мого Дуба. (Ні)
З’їли лебеді по молодильному яблуку і відчули в собі силу неймовірну. (Ні) Вийшли лебеді з води й одразу перетворилися на людиноподібних велетнів. (Так)
Б) Гра “Засічка – кидок”.
За командою “кидок” усі діти починають читати напівголосно текст.
За командою “засічка” зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!) Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Що вас найбільше зацікавило?
– Що вразило?
– Про що хотіли б ще дізнатися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати запитання за змістом міфу (с. 12-13).