С. Маршак. П’єса-казка “Дванадцять місяців”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 25
Тема. С. Маршак. П’єса-казка “Дванадцять місяців”
Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, зацікавити учнів і спонукати їх до читання; дати поняття про драматичний твір; розвивати навички виразного читання драматичних творів, інсценізації, творчі здібності; виховувати прагнення до самоосвіти та самовдосконалення.
Обладнання: елемент костюмів та декорацій для інсценівок; портрет письменника, збірки його творів,
Теорія літератури: драматичний твір, п’єса-казка.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Ледь встигли ми завершити літературну мандрівку з мужньою і відданою дівчинкою Гердою, як на порозі вже нова казка, нові казкові пригоди, і цього разу – не зовсім звичайні, адже мова йтиме про драматичний твір, про театр, для якого призначений цей твір. Літературні герої оживають на сцені. Майстерна гра акторів змушує глядачів жити їхнім життям, переживати їхні пригоди, плакати й сміятися, осуджувати або співчувати. Це незабутнє враження. До речі, у давні часи люди
Саме сьогодні кожен із вас матиме можливість попробувати себе у ролі актора чи режисера-постановника.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Постановка підготовлених учніми інсценівок за епізодами з казки Г. К. Андерсена “Снігова королева”
Можливі варіанти інсценівок
– Герда в садку у бабусі-чарівниці.
– Зустріч Герди з воронами та королевичем і королівною.
– Герда і маленька розбійниця.
– Герда з північним оленем у мудрої фінки.
– Зустріч Герди і Кая в палаці Снігової королеви.
2. Слово вчителя, евристична бесіда
– Отже, ми ще раз пригадали епізоди з чудової казки Андерсена “Снігова королева”.
– Про що ж ця казка? (Відповіді учнів, підсумок учителя.)
– Ця казка про пригоди маленької дівчинки Герди, яка заради дружби вирушила у важку путь, подолала багато перешкод і врятувала Кая. У широкому розумінні ця казка про добро і зло, про силу дружби, про красу та потворність.
Це й є темою твору.
Записи до літературознавчого словничка
Тема – це те, про що йдеться у художньому творі (в узагальненому вигляді).
– Яку ж головну думку утверджує автор? (Відповіді учнів, підсумок учителя.)
– Автор утверджує, що щирі людські почуття сильніші від криги й холоду, вони здатні творити дива; вірна дружба – це справжнє багатство.
– Головну думку ще називають ідеєю.
Записи до літературознавчого словничка
Ідея – це головна думка твору, те, що утверджує, схвалює або засуджує автор.
– Чим цікава казка Андерсена? (Відповіді учнів, підсумок учителя,.)
– Казка “Снігова королева” має цікавий, напружений сюжет, в якому реальне поєднується з фантастичним, розв’язуються серйозні проблеми, що хвилювали людей в усі часи. Крім того, у казці багато красивих описів, гумор, промовисті деталі, антитеза. Навіть природа радіє або сумує разом з героями. У казці, як завжди, перемагає добро. Необхідно, щоб так було і в житті. До цього закликає нас автор, цього хочемо й усі ми.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
– Сьогодні багато з вас виконували і ролі акторів, і ролі глядачів. Ви не лише читали уривки з казки чи розповідали їх, а й зображували написане рухами, уявними діями, інтонацією, мімікою, жестами. До речі є твори, спеціально призначені для постановки в театрі, і називаються вони драматичними.
Записи до літературознавчого словничка
Драматичний твір (драма, п’єса) – це твір, призначений для постановки в театрі. Складається з діалогів та монологів.
Діалог – розмова двох осіб.
Монолог – велике за обсягом висловлювання однієї особи. Репліка – це висловлювання кожного персонажа в діалозі. Ремарка – зауваження автора щодо місця й часу дії, дій героїв, їхньої реакції.
– П’єса поділяється на частини – дії та картини. Хоч усі глядачі розуміють умовність того, що відбувається на сцені, інколи майстерна гра акторів так захоплює, їхні слова так хвилюють, що викликають цілком реальні переживання – радість, сміх, сум, співчуття, навіть сльози.
Драматичним твором, п’єсою є казка С. Маршака “Дванадцять місяців”, з якою ми почнемо знайомитися. Але спочатку прочитайте повідомлення про її автора.
2. Самостійна робота з підручником (Ю. І. Ковбасенко, Л. В. Ковбасенко – С. 85-86, Є. Волощук – С. 98-99)
3. Знайомство з дійовими особами казки С. Маршака “Дванадцять місяців”, читання за особами (або однією особою, можливо, учителем) першої дії твору
4. Словникова робота за запитаннями учнів
5. Обмін враженнями про прочитане
– З якими героями ми познайомилися в дії першій п’єси-казки?
– Які народні казки вам згадалися під час знайомства з героями?
– Що дивним і незвичним вам здалося в розповіді про юну королеву?
– Що найбільше вас вразило в прочитаному. Чому?
– Яку різницю ви помітили між звичайною літературною казкою та п’єсою-казкою (не враховуючи того, що слова розписані за ролями)?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Відгадайте, якому місяцеві належать слова:
1) “Гори, гори ясно,-
Ягід буде рясно!” (Червень)
2) “На полях пшениця
Буде колоситься”. (Липень)
3) “Квіти скрізь яснітимуть,
Бджоли мед носитимуть”. (Травень)
4) “Вітри, бурі, урагани,
Дмухайте щосили.
Хуги, вихорі, бурани,
Розгуляйтесь сміло!” (Лютий)
5) “Сніг тепер уже поблід,
Потемнішав в полі.
На озерах тріснув лід,
Наче розкололи”. (Березень)
6) “Розбігайтеся, струмки,
Дзюркотіть по полю.
Виповзайте, комашки,
Із щілин на волю!” (Квітень)
VI. Домашнє завдання
Прочитати самостійно другу дію п’єси-казки “Дванадцять місяців”, вміти переказувати, характеризувати героїв.
VIII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте висловлювання.
– Найкращим актором сьогодні був (була)…
– Найбільше мені сподобалося…
– Я зробив (зробила) для себе висновок, що…
– Як би мені хотілося…